Stworzenie wyjątkowego produktu czy usługi to początek pracy start-upera. Po stworzeniu MVP pora na kolejny krok - trzeba zacząć sprzedawać produkt. Jak do tego podejść?
Początki są trudne – zwłaszcza dla innowacyjnego produktu. Twój zespół to Ty i ewentualnie jedna, dwie osoby. Nie masz zbyt wielu funduszy (o ile nie zdobyłeś na wczesnym etapie finansowania), masz produkt i… niewiele więcej. To ten etap, w którym warto siąść do planowania po raz kolejny i przypomnieć sobie… co wiesz o swoim produkcie.
Unfair advantage i grupa docelowa
Możesz podchodzić do swojego produktu jak do swojego pierworodnego dziecka – jest jedyny, szczególny, bezkonkurencyjny i wyjątkowy, ale niestety, to niekoniecznie jest prawda. A nawet jeśli, to niekoniecznie jest skierowany do całego świata. Musisz postarać się spojrzeć na swoje rozwiązanie zupełnie obiektywnie i ocenić w czym jest lepsze od konkurencji – których z cech oferowanych przez Twój produkt, istniejące na rynku rozwiązania nie mają? I przede wszystkim, kto go potrzebuje i do kogo jest skierowany? Na jakie potrzeby odpowiada i w jaki sposób osoby, które go nie znają radzą sobie do tej pory? Możesz stworzyć pełny model biznesowy - pomóc Ci w tym mogą różne narzędzia, takie jak na przykład lean canvas – którego używania możesz nauczyć się na naszym kursie online czy choćby persony osób, do których chcesz dotrzeć. Kiedy wiesz już dla kogo jest twój produkt, warto określić także unfair advantage – przewagę, którą nie dość, że masz, to jeszcze konkurencja szybko lub tanio jej nie skopiuje. Na tym etapie możesz stworzyć także model finansowy, który pozwoli Ci zaplanować przychody i wydatki w dłuższym terminie.
Jeśli masz już grupę docelową i wiesz komu chcesz sprzedawać – możesz na tej podstawie ustalić, gdzie ją znaleźć i jak do niej dotrzeć. Jeśli Twój start-up oferuje usługi B2B, możesz znaleźć firmy, do których chciałbyś trafić w pierwszej kolejności i te, które są Twoimi wymarzonymi klientami. Potem zdefiniować, kto jest osobą firmie, która może podjąć decyzję o zakupie Twojego produktu (na przykład, jeśli oferujesz rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa IT – niekoniecznie ważny jest kontakt z działem sprzedaży firmy, a bardziej z osobami związanymi z cyberbezpieczeństwem. Następnie zdefiniuj, gdzie można znaleźć punkty styku z osobami – czy są na Linkedin, czy czytają konkretne media? Czy forma kontaktu do nich jest dostępna na stronie? Czy wiesz, czy firma bierze udział w jakichś wydarzeniach? Te informacje będą kluczowe zarówno w działaniach marketingowych, jak i sprzedażowych.
Jeśli sprzedajesz produkty klientom niebiznesowym, kluczowe dla Ciebie będą persony, określające m.in. kanały dotarcia do klienta. Im bardziej szczegółowe są, tym lepiej. Nie pozostawaj na poziomie ogólnym – prawie każdy korzysta z Facebooka, ale w jakich grupach Twój klient może być aktywny? Jakie media obserwuje?
Jak zdobyć pierwszych 10 klientów?
Pierwszych kilka usług czy produktów w powszechnej opinii sprzedać jest łatwo. Z jednej strony masz masę samozaparcia i energii, a z drugiej – sieć kontaktów czy znajomych. Pierwsze produkty czy usługi zazwyczaj trafiają do znajomych, rodziny czy biznesowych kontaktów. Jednak potem zaczynają się schody. Zwłaszcza sprzedaż w kanale B2B jest trudniejsza – ze względu choćby na dłuższy proces decyzyjny w firmach i potrzebę przekonania do swojej oferty większej liczby decydentów. O ile nie jesteś zawodowym sprzedawcą, zwłaszcza w wypadku kiedy sprzedajesz B2B, warto zatrudnić taką osobę. Ale jak wybrać dobrego sprzedawcę do start-upu? Zwłaszcza na samym początku?
Według Marka Roberge, autora książki „Sales Acceleration Formula” product wchodzący na rynek potrzebuje sprzedawcy obdarzonego specyficznym zestawem cech – do głównych z nich należy znajomość branży i umiejętność dostosowania się do klienta i zmieniającej się sytuacji. Sprzedawcy kładący nacisk na budowę relacji, czy nastawiony na poprawę rozwiązania „doradca klienta” przydadzą się na dalszym etapie rozwoju - teraz potrzebujesz osoby, która jest w stanie dobrze przedstawić produkt klientowi i dobrze o nim opowiedzieć.
Żródło: Sales Acceleration Formula
W momencie, w którym zapewnisz sobie regularny dochód, łatwiej jest zarówno zbudować budżety marketingowe, jak rozmawiać z inwestorami, i inwestować w rozwój produktu. Dlatego najpierw kluczowe jest poznanie Twojego klienta oraz, zwłaszcza dla biznesów B2B – dobry sprzedawca. No i oczywiście najważniejsze dla każdego start-upu, nie przestawać walidować założeń!
Prognozy finansowe dla innowacyjnych projektów bardzo często rozmijają się z rzeczywistością. Z tego względu założyciele start-upów często niechętnie podchodzą do rozmów na temat liczb. Tymczasem z punktu widzenia inwestorów to kwestia najważniejsza i może być podstawowym czynnikiem, który wpłynie na ich decyzję o inwestycji w firmę wysokiego ryzyka. Jak zatem przygotować model finansowy i zwiększyć swoje szanse na finansowanie zewnętrzne?
Chociaż w ostatnich latach zakładanie start-upów stało się bardzo popularne, niewiele osób tak naprawdę potrafi podać poprawną definicję start-upu i wie, jakie szanse oraz zagrożenia wiążą się z prowadzeniem tego typu działalności. W artykule wyjaśniamy, jak założyć start-up i świadomie pokierować jego rozwojem, aby osiągnąć komercyjny sukces.
Ruszył nowy portal kursowy PFR!
Od kilku miesięcy pracowaliśmy intensywnie przygotowując nową platformę e-learningową, tak by była jeszcze bardziej przyjazna dla Ciebie jako kursanta!
Już teraz zapraszamy Ciebie do odwiedzenia Strefy Wiedzy PFR dostępnej pod linkiem strefawiedzypfr.pl i zapoznania się z nową platformą, na której znajdziesz bezpłatne materiały kursowe oraz propozycje warsztatów prowadzonych przez najlepszych ekspertów. Znajdziesz tam kursy, które do tej pory dostępne są na startup.pfr.pl.
Jednak nie tracisz nic, jeśli chodzi o nasze kursy - Kursy ze startup.pfr.pl, które już rozpocząłeś są dostępne na Twoim profilu, tak samo wszystkie certyfikaty, które są przypisane do Twojego konta. Możesz je dokończyć w każdej chwili - nowe kursy dostępne są już tylko na nowej platformie.