Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Ruszył Test Dojrzałości Cyfrowej – co jest ważne przy digitalizacji spółki?

Test Dojrzałości Cyfrowej to nowe, darmowe narzędzie, które pozwoli firmie ocenić jej stopień cyfryzacji i poznanie mocnych i słabych stron swojej organizacji. Wczoraj ogłoszono rozpoczęcie jego działania.

Cyfryzacja staje się koniecznością, od której nie uciekniemy. Pod koniec 2022 roku UE opracowała pogram polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie”, gdzie zostały wyznaczone m.in. następujące cele:

  • min. 80 proc. ludności powinno posiadać podstawowe kompetencje cyfrowe,
  • 75 proc. przedsiębiorstw w UE powinno korzystać z chmury, AI, dużych zbiorów danych,
  • ponad 90 proc. MŚP powinno osiągnąć co najmniej podstawowy poziom wykorzystania technologii cyfrowych,
  • priorytetem powinien być rozwój scale-upów i finansowanie, aby podwoić liczbę tzw. jednorożców w UE.

Polska niestety w cyfryzacji nie jest w czołówce – jest na 24 miejscu jeśli chodzi o cyfryzację firm. - Pozycja jest najmniej interesująca, ważna jest odległość od lidera – wynik Polski to  38% wyniku lidera. Administracja publiczna to 21 miejsce, ale mamy 61% wyniku. Poza tym patrzymy na czas. W ciągu ostatnich 6 lat nadrobiliśmy bardzo niewiele – 2% dystansu w firmach, 10% w administracji – mówił w czasie panelu inaugurującego uruchomienie narzędzia Ignacy Święcicki - kierownik zespołu gospodarki cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Czym jest Test Dojrzałości Cyfrowej?

Test Dojrzałości Cyfrowej stworzony przez PFR i fundację Digital Poland ma na celu pokazać firmom na rozwój jakich cyfrowych obszarów rozwoju warto postawić. Dodatkowo, parafrazując klasyka zarządzania Petera Druckera, że „aby czymś zarządzać musisz umieć to zmierzyć”. Test Dojrzałości Cyfrowej umożliwia pomiar czegoś, co wydaje się nieuchwytne, a mianowicie potencjału organizacji w obszarze cyfryzacji, po to by sprawnie i efektywnie nią zarządzać.

Test mierzy dojrzałość cyfrową organizacji w 9 obszarach tematycznych:

  • Strategia cyfryzacji,
  • Kompetencje cyfrowe,
  • Innowacyjność,
  • Cyfrowe produkty, usługi lub modele biznesowe,
  • Narzędzia cyfrowe,
  • Dane w organizacji,
  • Infrastruktura ICT,
  • Cyberbezpieczeństwo,
  • Komunikacja z klientem

Test składa się z 50 stwierdzeń, za pomocą których opisujemy organizację dojrzałą cyfrowo. Pytania zostały podzielone na 9 obszarów tematycznych, dla których narzędzie przedstawi osobne wyniki. Test trwa 20-30 minut. Przeznaczony jest dla podmiotów, które zatrudniają min. 10 pracowników. Dostępny pod linkiem.

Co dalej?

Po jego wypełnieniu poznasz słabe i silne strony organizacji. Kolejne kroki w rozwoju firmy może wskazać kolejny z naszych programów – kompendium Cyfrowej Wyprawki dla Firm. Najważniejsze dla cyfryzacji są bowiem, jak powiedział w trakcie wspomnianego, wczorajszego panelu Bogdan Zatorski z firmy Symfonia, nie maszyny, ale procesy i kompetencje pracowników.

Inne aktualności

Międzynarodowe targi BEYOND w Grecji – Zgłoś swój startup!

Kraków w Akceleratorze DIANA NATO! Co to znaczy? Rozmawiamy z prowadzącymi program