Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z dr Izabelą Anną Zawiszą (cykl artykułów)

O kobietach w innowacjach rozmawiamy z dr Izabelą Zawiszą, właścicielką firmy ProConChem działającej w obszarze badań naukowych, projektowania technologii dla klientów zewnętrznych, zarządzania innowacjami i digitalizacji. To trzeci artykuł z czterotygodniowej serii, w ramach której zadajemy kobietom z różnych branż te same pytania.

Dr Izabela Anna Zawisza – z wykształcenia doktor nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, z pasją łączy świat nauki z biznesem. Od 2015 roku właścicielka firmy ProConChem działającej w obszarze badań naukowych, projektowania technologii dla klientów zewnętrznych, zarządzania innowacjami i digitalizacji. Doradca w zakresie pozyskiwania dotacji unijnych i transformacji cyfrowej branży beauty. Założycielka marki kosmetycznej OREKA Laboratories, nuev i Niediesque. Absolwentka Szkoły Pionierów PFR (V edycja).

Dr Izabela Anna Zawisza

Jak to jest być kobietą w świecie innowacji? 

Niezależnie od płci, bycie aktywnie zaangażowanym w innowacje w obecnych czasach jest zarazem najbardziej ekscytujące, jak i stanowi największe wyzwanie od dziesięcioleci. Przeglądając raporty, nie sposób przeoczyć, iż najczęściej używanym terminem do opisu krajobrazu innowacji w 2024 jest niepewność. Niepewność wpływa i będzie wpływać na projektowanie innowacji w najbliższych latach. Jest pewne, że będziemy stawiać czoła nieprzewidzianym wyzwaniom. Według The Future Today Institute kluczowe kwestie, które należy wziąć pod uwagę w projektowaniu innowacji, obejmują dynamikę rewolucji biznesowej napędzanej przez AI, zaangażowanie krajów i firm w zmiany klimatyczne i dekarbonizację oraz znaczące napięcia geopolityczne, które potęgują niepewności ekonomiczne. Jestem przekonana, że wielu innowatorów stawia sobie pytanie, jak wykorzystać tę rewolucję, nie tracąc znaczących możliwości. Zagłębiając się w najnowszy raport Gartnera na temat strategicznych trendów technologicznych, które mają znacząco wpłynąć na podejmowanie decyzji biznesowych i technologicznych w ciągu najbliższych trzech lat, zauważamy najważniejsze kluczowe tematy: bezpieczeństwo obecnych i zamierzonych inwestycji (AI Trust, Risk and Security Management (AI TRiSM), Continuous Threat Exposure Management (CTEM), Industry Cloud Platforms, Sustainable Technology, Democratized Generative AI), projektowanie właściwych rozwiązań dla odpowiednich interesariuszy we właściwym czasie (Platform Engineering, AI-Augmented Development, Industry Cloud Platforms) oraz dostarczanie wartości w dynamicznie zmiennej rzeczywistości (Machine Customers, Augmented Connected Workforce, Intelligent Applications, Sustainable Technology, Democratized Generative AI). Wracając jednak do pytania i odnosząc się do moich odczuć, jako kobiety w innowacjach - nawiążę do raportu McKinsey & Company Women in the Workplace 2023 - kobiety są bardziej ambitne i odważne niż kiedykolwiek, a ja jestem jedną z nich. Czuję się bardziej ambitna i przygotowana do podejmowania nowych wyzwań, niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak z przykrością muszę dodać, że luka w finansowaniu i niedocenianie kobiet jest nadal wyraźnie zauważalne. Najnowszy European VC Female Founders Dashboard ujawnia, że w 2023 roku tylko około 5,3% transakcji venture capital zostało przydzielonych startupom prowadzonym przez kobiety.

Śledzisz inne kobiety z branży?

Oczywiście – śledzę, inspiruję się i podziwiam! A także po prostu przyjaźnię się, spotykam, rozmawiam i zderzam myśli. Jestem ogromnym zwolennikiem bezpośrednich spotkań, kiedy tylko jest taka możliwość.

Co Cię inspiruje w Twojej branży?

Specjalizując się w MedTechu oraz branży Beauty bardzo sobie cenię, iż w centrum zainteresowania znajduje się człowiek i jego potrzeby – pacjent lub klient. Patrzenie przez pryzmat realnych potrzeb ludzkości pozwala projektować rozwiązania, które znajdują miejsce na rynku, a jednocześnie czuć satysfakcję z pozytywnego wpływu na dobrostan społeczny. Bardzo ciekawe możliwości otwiera wykorzystanie AI w Transformacji Cyfrowej branży kosmetycznej. Jako osoba aktywnie działająca w tej branży od 10 lat, z ogromnym zainteresowaniem biorę udział w tym przełomie.

Z czego jesteś najbardziej dumna i jaki był Twój największy sukces?

Trudno mi wyodrębnić jeden największy sukces, miałam przyjemność prowadzić niezmiernie ciekawe badania naukowe, komercjalizować swoje wynalazki, być wyróżnianą nagrodami za innowacyjność projektów i produktów, realizować staże międzynarodowe, a także zostać mamą. Te wszystkie wydarzenia łączy umiejętność podejmowania ryzyka i wychodzenia poza strefę komfortu, a także wielka konsekwencja w niepoddawaniu się. Każdy dotykający mnie kryzys traktuję, jako możliwość wzrostu i otwarcie się przede mną nowych możliwości i z tego jestem najbardziej dumna.

Co Cię motywuje w Twojej pracy?

Nieustannie kieruje mną ciekawość świata i chęć ciągłego uczenia się, która od samego początku bardzo silnie wpływała na moje decyzje. Począwszy od wyboru studiów przyrodnicznych, doktorat z biofizyki, staże podoktorskie w neurobiologii, aż po dziś dzień, kiedy aktywnie poszerzam swoją wiedzę w nowych technologiach. Bycie blisko tej motywacji w codziennej pracy umożliwiają mi działania związane z badaniami i rozwojem oraz coachingiem innowacji.

Jaką radę dałabyś sobie sprzed 5/10 lat?

Kiedy myślę, co mogłabym zrobić inaczej 5 czy 10 lat temu, to przychodzi mi do głowy mnóstwo rzeczy. Jednak nie eksperymentując i nie popełniając błędów nie byłabym się w stanie tyle nauczyć i zdobyć doświadczenia, które jest teraz dla mnie bardzo cenne. W DNA innowacyjnej kultury jest przyzwolenie na podejmowanie działań i popełnianie błędów. Nie każdy projekt kończy się sukcesem, ale każdy daje nam naukę na przyszłość.

Jaką radę dałabyś kobiecie, która dopiero startuje w świecie start-upowym?

Uważam, że kobiety są doskonałymi naukowcami, przedsiębiorczyniami i liderami, dodatkowo często z powodzeniem potrafią łączyć te funkcje. Oprócz doskonałych umiejętności i rozbudowanej wiedzy merytorycznej, kobiety często cechuje niesamowita konsekwencja w dążeniu do wyznaczonych celów, oraz duże poczucie odpowiedzialności i determinacja. To wielka satysfakcja wdrażać własne wynalazki i zobaczyć je z powodzeniem funkcjonujące na rynku. Warto się odważyć!

Dokończ zdanie: Kobiety w biznesie to...

…odmienna perspektywa i wrażliwość, która może prowadzić do rozwoju nowych możliwości i wyboru nieoczywistych strategii.

Zuzanna Celejewska

Młodsza specjalistka w Departamencie Rozwoju Innowacji

Inne aktualności

Doświadczenia zakupowe ważniejsze niż cena. Czy technologia będzie skuteczną odpowiedzią na potrzeby konsumentów?

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Mirellą Kłosińską (cykl artykułów)