Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Tydzień z VC – inwestycje w quizy, oprogramowanie do farm słonecznych i autonomiczne sklepy

W zeszłym tygodniu doszło do trzech inwestycji funduszy VC, CVC i aniołów biznesu – w tym w amerykański start-up zajmujący się autonomicznymi sklepami, aplikację do quizów, na której użytkownik może zarobić i system do analizy i monitoringu farm fotowoltaicznych. 

Największa zeszłotygodniowa runda, w której brał udział podmiot z polskiego ekosystemu wyniosła aż 65 milionów dolarów. Tyle w ramach finansowania serii B otrzymało AiFi – amerykański start-up, który tworzy rozwiązania dla bezobsługowych sklepów, barów czy innych punktów sprzedaży. W rundę zaangażowana była sieć Żabka, która korzysta z technologii AiFi. 

Poza polskim korporacyjnym VC w inwestycji wzięły udział także inne fundusze korporacyjne - ALDI South Group, REWE, Verizon Ventures i Qualcomm Ventures. Żabka korzysta z rozwiązań AiFi w swojej autonomicznej sieci sklepów Żabka Nano – w ciągu dziesięciu miesięcy, udało się jej stworzyć 28 punktów - największą obecnie sieć autonomicznych sklepów detalicznych w Europie. 

Runda finansowania B zostanie w wykorzystana przede wszystkim do rozszerzenia zespołu technicznego firmy i skalowania biznesu. 

SpeedUp Group inwestuje 2 mln Euro w oprogramowanie do fotowoltaiki 

Założyciele Solytic (fot. mat. prasowe)

SpeedUp Group, przy pomocy funduszu SpeedUp Energy Innovation powered by PGE Ventures, dokonało inwestycji w niemiecką spółkę Solytic. To system monitoringu przeznaczony dla małych instalacji, o mocy od kilku do kilkudziesięciu KWP. Pozwala na analizę działania instalacji w czasie rzeczywistym i pozwala zwiększyć zarówno potencjał energetyczny, jak i żywotność paneli. 

Rozwiązanie Solytic staje się szczególnie przydatne po kilku latach działania instalacji. Wówczas kilkuprocentowe spadki efektywności odnawialnych źródeł energii, mogą się szybko kumulować w wieloprocentowe spadki zwrotów z inwestycji. Jest to wyzwanie, które możemy w tym momencie szczególnie zaobserwować na rynkach zachodnich, jak np. Niemcy, gdzie instalacje fotowoltaiczne stały się popularnym źródłem energii nieco wcześniej, niż w Polsce. Na naszym rodzimym rynku problem ten stanie się istotny i uporczywy na przestrzeni kilku najbliższych lat, lecz już teraz staje się sporym wyzwaniem dla części właścicieli instalacji. 

- Dzięki naszemu rozwiązaniu, które działa w tle, właściciele instalacji otrzymują inteligentne powiadomienia na temat sprawności działania systemu i sugestie, gdy należy dokonać napraw lub usprawnień. Można więc powiedzieć, że Solytic dostarcza usługę analityka PV w postaci oprogramowania. Warto tutaj też dodać, że Niemczech samych instalacji mniejszych niż 10KWP jest kilkaset tysięcy i liczba ta cały czas rośnie. Z dużym zainteresowaniem zaczęliśmy spoglądać na rynek Polski, który choć mniejszy, staje się porównywalny do niemieckiego pod kątem liczby małych instalacji. Partnerstwo ze SpeedUp doskonale wpisuje się w naszą strategię i dostarcza nam nie tylko kapitału na dalszą ekspansję, ale też wiedzy na temat rynków Europy Centralnej i Wschodniej - komentuje Johannes Burgard CEO & Co-Founder Solytic. 

Cofounder Zone inwestuje w internetowe quizy z ciekawym modelem biznesowym 

1,2 miliona złotych od funduszu Cofounder Zone i konsorcjum kilkunastu aniołów biznesu otrzymała w rundzie seed „Yazzda” – aplikacja quizowa, której użytkownicy mogą wygrać dzięki jej użyciu prawdziwe pieniądze. Jej twórcą jest Marek Dworak, przez kilkanaście lat związany z RMF FM, a następnie działający jako inwestor - jest jednym założycieli Stowarzyszenia Aniołów Biznesu Sterling Angles. Zasiada też w radach nadzorczych, m.in. Gremi Media czy e-Kiosku.  

- Większość mojej kariery zawodowej to funkcjonowanie w przemyśle czasu wolnego i mediach, gdzie należy wyważyć aspekty finansowe i artystyczne. Przeważnie model biznesowy polega na tym, że staramy się zainteresować określonym produktem użytkowników i tym samym jak najwięcej ich pozyskać. Następnie ich „komercjalizujemy, wyświetlając reklamę". Budowanie produktu online w całkiem innym modelu biznesowym – gdzie od samego początku chcemy, by użytkownik zapłacił za produkt lub usługę – jest w świecie online niespotykane - tłumaczy Marek Dworak. Użytkownik „Yazzdy” ma płacić za usługę, dzięki której stanie przeciw innym graczom w quizach w formule przypominającej teleturnieje wiedzowe, a ich zwycięzcy otrzymają nagrody finansowe. Pieniądze mają pomóc w rozwoju gry i wesprzeć działania marketingowe. 

Inne aktualności

Transakcje na polskim rynku VC w Q1 2024

OTB Ventures tworzy swój Drugi Fundusz o wartości 185 milionów dolarów mający na celu wsparcie innowacji w obszarze DeepTech w Europie.