Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Start-upy które obserwowaliśmy w zeszłym roku – jakie odniosły sukcesy? (Cz.1)

Początek roku to czas predykcji i poszukiwania trendów – my zaczynamy od sprawdzenia, co działo się u start-upów, które mieliśmy obserwowaliśmy w zeszłym roku. Sprawdźcie z nami! 

Na początku zeszłego roku zajmujący się innowacjami zespół PFR wytypował start-upy, które uznaliśmy za warte obserwowania – zarówno te dojrzałe, jak i takie we wczesnej fazie rozwoju. Wracaliśmy już do nich w połowie roku, ale teraz podsumujmy ich wszystkie osiągnięcia. W pierwszej części przyjrzymy się młodym start-upom. 

Upmedic 

Upmedic to system strukturyzowanych opisów diagnostycznych – przeznaczony przede wszystkim dla radiologów. Start-up stworzył też system wspierający diagnostykę telemedyczną i ułatwiający przepływ dokumentów medycznych. Rozpoczął rok od serii zwycięstw w konkursach dla start-upów – m.in. międzynarodowym konkursie organizowanym przez INPUT program oraz Smart Landing Program Canada, a także wziął udział w programie akceleracyjnym Health Venture Labs, organizowanym przez GE Health. Jako pierwszy polski start-up rozpoczął współprace z IBM w ramach inicjatywy „Inkubator AI”. 

To była pierwsza połowa roku – w drugiej do upmedic trafiła pierwsza runda finansowania - 1,1 mln zł od LT Capital. Start-up wszedł także w fazę kapitalizacji pozyskując pierwszych klientów i partnerów. Zespół weźmie także udział w kolejnym programie akceleracyjnym – organizowanym przez Roche i EIT Health HealthCareLab – jako jeden z 9 start-upów z Europy. Co jeszcze działo się w upmedic? Jak korzysta ze Sztucznej Inteligencji? Przeczytaj naszą rozmowę! 

InSTREAMLY 

To platforma pozwalająca połączyć firmy ze streamerami transmitującymi rozgrywki komputerowe online. W ten sposób duże firmy mogą zyskać dodatkowe kanały marketingu, a streamerzy – pieniądze z reklam. W 2020 r. w spółkę w rundzie seed zainwestował 1 mln zł SMOK Ventures, a na początku 2021 firma otrzymała 1,1 mln euro od Supernode Global, Colopl Next i PKO TFI. Wtedy chwaliła się 40 współpracującymi firmami i 18 tys. streamerów na platformie. Wiktoria Wójcik, co-founderka firmy została także nagrodzona nagrodą magazynu Forbes „25 under 25” i laureatką XII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku w kategorii „Liderka w Nowych Technologiach”. 

Od tego czasu start-up rośnie – w trzecim kwartale zeszłego roku chwalił się 20 tysiącami podpisanych w tym kwartale umów między streamerami i firmami, i dwukrotnym wzrostem. Wziął także udział (jako jedna z 5 zakwalifikowanych spośród 300 firm) w programie Positive Beauty Growth organizowanym przez Unilever.  

Prowadzone z użyciem platformy kampanie marketingowe zdobywają także ważne branżowe nagrody – tych w zeszłym roku było aż 14, w tym przyznane przez IAB i Klub Twórców Reklamy za kampanie dla Sprite i Danone. Wprowadziła także francuskojęzyczną wersję platformy. 

Wellbee 

Wellbee to start-up zajmujący się psychoterapią online – zarówno dla klientów indywidualnych, jak i jako benefit dla firm. Do start-upu należała zdecydowanie pierwsza połowa roku. W czerwcu Wellbee zamknęło kolejny etap finansowania pre-seed, uzykując 1,4 mln zł od inwestorów indywidualnych. Start-up rozwijał też swoją działalność – był dostępny na 10 międzynarodowych rynkach i rozpoczął współpracę z firmą ubezpieczeniową Aviva – do psychoterapii online mają dostęp użytkownicy portalu ubezpieczyciela.  

W drugiej połowie roku Wellbee razem z innym psychologicznym start-upem – TwójPsycholog przeprowadziło akcję ZdrowiePoPandemii – to seria tekstów i webinariów mająca pokazać i poprawić stan zdrowia i jakość życia Polaków wychodzących z pandemicznego kryzysu. Wellbee poszerza też ofertę – chce poza terapią oferować także szeroki zakres szkoleń i terapii mających na celu poprawę życia. W tej chwili oferuje m.in. terapię seksuologiczną. 

Authologic 

Rozwiązanie pozwalające na zdalne potwierdzenie tożsamości – agregujące różne metody pozwalające na rozpoznanie klienta – od danych bankowych, przez rozpoznawanie twarzy, po szybki przelew stworzyli w zeszłym roku doświadczeni founderzy – twórcy Zencard. W pierwszej połowie 2021 roku firma dołączyła do grona uczestników najważniejszego na świecie akceleratora – Y Combinator. 

O udziale w globalnym programie akceleracyjnym rozmawiał z nami Jarosław Sygitowicz, co-founder Authologic. - Przede wszystkim dowiedzieliśmy się, jak naprawdę pracują wszystkie największe i najważniejsze firmy z Doliny Krzemowej, jak wygląda kod etyczny takich spotkań. Mamy z pierwszej ręki obraz tego, jak te wielomiliardowe firmy działają i jak powstawały – we wszystkich elementach, od fundraisingu, przez budowę produktu, rozmowy z inwestorami, klientami, kończąc na budowie zespołu i kultury firmy. To niesamowite, bo to jakbyś miał nagły dostęp do całej kuchni najlepszej na świecie francuskiej restauracji - mówił Sygitowicz. 

Firma rozszerzała także szereg dostępnych dla jej użytkowników metod. W pierwszej połowie roku pozwalała na rozpoznanie klientów m.in. Blika, eDokumentów czy Przelewy24, a w drugiej połowie roku uzyskała od KNF licencję pozwalającą na bezpośrednie korzystanie dla weryfikacji kontrahenta z jego danych bankowych. Rozpoczęła też współpracę z międzynarodowym start-upem Nordigen – uzyskując możliwość weryfikacji danych klientów większości europejskich banków. To właśnie na europejskim rynku firma poszukuje większości nowych klientów. 

Zobacz też, co działo się u kolejnych obserwowanych przez nas dojrzałych start-upów – takich jak Packhelp, Biotts czy Nethone

Inne aktualności

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Mirellą Kłosińską (cykl artykułów)

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Pamelą Krzypkowską (cykl artykułów)