Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Dwa tygodnie z VC: duże wczesne rundy

Ostatni tydzień lipca i pierwszy tydzień sierpnia, to niewiele inwestycji – zanotowaliśmy jedynie cztery, za to były to naprawdę wysokie rundy. Zobacz!

Środek wakacji to czas odpoczynku także dla większości funduszy, ale nie wszystkie VC próżnowały. Miało miejsce kilka ciekawych rund - seedowych i pre-seedowych. 

23 mln złotych na portale internetowe 

Produkt jakim jest portal internetowy rzadko zachęca inwestorów do pokaźnego wsparcia. Jednak w wypadku More Growth doszło do jednej z największych pre-seedowych transakcji w Polsce – opiewającej na 23 mln zł.  Start-up planuje stworzyć trzy międzynarodowe portale i towarzyszące im aplikacje konsumenckie – zajmujące się takimi tematami jak parenting, finanse osobiste i wellbeing. Jako pierwszy na rynku zadebiutuje hiJunior – przewodnik dla rodziców, który pomoże im zadbać o zdrowy rozwój dziecka.  

Dlaczego More Growth przyciągnęło uwagę inwestorów? Przede wszystkim ze względu na założycieli – są Spółkę założyli Kuba Koziej (CEO) i Piotrek Sosnowski (Chief People & Culture Officer), którzy wcześniej założyli już InterviewMe i Zety, przy udziale doświadczonego przedsiębiorcy i inwestora z Izraela, Ariela Finkelsteina, który wcześniej inwestował m.in. w Zowie i StoryDoc. Ariel nadzoruje strategię rozwoju, fuzje i przejęcia oraz partnerstwa. 

InterviewMe, później działający pod marką Zety to kreator CV online, który twórcy sprzedali globalnemu gigantowi BOLD. Przed sprzedażą rozwinęli firmę od zera do etapu, w którym miała 120 pracowników. 

- W Zety udowodniliśmy, że potrafimy budować zasięgi i aplikacje konsumenckie, które przyciągają i zatrzymują przy sobie użytkowników, dając im prawdziwą wartość. Do każdej z dziedzin, z jaką chcemy się zmierzyć, będziemy pozyskiwać ekspertów branżowych. Wierzymy, że w obszarze parentingu, finansów osobistych i wellbeingu możemy stworzyć lepsze serwisy od już istniejących, szybko je wyskalować i osiągnąć rentowność w perspektywie poniżej 2 lat - mówi Kuba Koziej, Co-Founder i CEO More Growth.  

W zapewnienia twórców start-upu uwierzyły VC - More Growth pozyskało 23 mln złotych (5 mln dolarów) w rundzie pre-seed. Przewodził jej fundusz Inovo Venture Partners, przy udziale bValue i Market One Capital i aniołów biznesu. Firma zapowiada, że dzięki pozyskanym środkom do końca 2022 roku zatrudnionych będzie 40 osób a na rynek wprowadzone zostaną trzy pierwsze marki. 

- Zainwestowaliśmy w More Growth przede wszystkim dlatego, że wiem, jaką drogę przebyli założyciele, z jakimi wyzwaniami się mierzyli i jak przez nie przebrnęli. Gdy poznałem Kubę i Piotrka, w czasie, gdy rozmawialiśmy o inwestycji w rundzie seed InterviewMe, największe wrażenie zrobiło na mnie to, w jak świadomy i systemowy, a właściwie metodyczny sposób budują firmę. Imponująca była umiejętność budowania i zarządzania zespołami. W tamtym czasie w Polsce nie spotkałem tak zorganizowanego podejścia do rekrutacji i oceny własnej pracy. Wierzymy, że Kuba i Piotrek są w stanie w krótkim czasie skompletować zwycięski zespół profesjonalistów ze wszystkich obszarów kluczowych dla powodzenia projektu - mówi Maciej Balsewicz, Founding Partner w bValue. 

Ponad 30 mln złotych na giełdę żywności 

Maarten Elferink, CEO Vosbor (fot. mat.prasowe)

7 mln dolarów, czyli ok. 32,5 mln złotych uzyskał w seedowej rundzie holenderski Vosbor – twórca pierwszej na świecie giełdy spożywczej online. Inwestorem wiodącym w rundzie seed był amerykański Lux Capital, a udział wziął w niej też polski fundusz Market One Capital. Poza nimi w giełdę zainwestowali FJ Labs, 7percent Ventures, Athos Capital i Nucleus Capital. Jednocześnie Vosbor zaprezentował swój sztandarowy produkt – platformę, która łączy firmy handlujące towarami rolnymi z odbiorcami. Giełda działa obecnie w pilotażowej formule, w której bierze udział 35 globalnych firm handlujących towarami rolnymi.  

Z bardzo podobnym do Vosbor pomysłem startuje także polski start-up, Pora na Pola – jak opisaliśmy w naszym tekście o start-upach, które obserwujemy, polska giełda ma być oparta o technologię blockchain. 

11,5 mln na korporacyjny blockchain od współtwórcy Blika 

Team Gatenox (fot. mat. prasowe)

Gatenox, założony przez polskich founderów start-up z siedzibą w Londynie, pozyskał 2,5 mln Euro (11,5 mln złotych) na swoje rozwiązanie mające pomóc dużym firmom i korporacjom na działanie z użyciem blockchain i zdecentralizowanych systemów z zachowaniem wszystkich prawnych obostrzeń – czy dotyczących przepisów Know Your Customer, czy przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy (AML). Rozwiązanie to połączenie portfela kryptowalut ze zweryfikowanymi danymi klienta, których w prosty sposób można użyć w dowolnym korporacyjnym procesie.  

Gatenox został założony w 2022 r. przez Pawła Kuskowskiego i Wojciecha Zatorskiego. Paweł jest byłym CEO i założycielem blockchainowego Coinfirm, a także byłym Global Head of the AML Function w RBS. Wojciech jest weteranem technologii i płatności, który zbudował między innymi Blika. 

W rundę seed zdecydowały się zaangażować fundusze C3 VC Fund z Frankfurtu, A100x Ventures i kilku aniołów biznesu. Do Gatenox trafiło 2,5 mln Euro. 

7 mln złotych na prace nad szczepionkami mRNA 

Deepflare to start-up, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, by pomóc w rozwoju szczepionek mRNA. Medtech powstał w 2020 roku jako Covid Genomics i już wtedy osiągnął liczne sukcesy, w tym m.in. zwycięstwo w konkursie Aplikacje Jutra PFR w kategorii “Zdrowie”.  

Wykorzystywana przez Deepflare technologia pozwala przyspieszyć prace nad szczepionkami w trzech etapach - najpierw analizuje miliony wirusów, a następnie w połączeniu z wiedzą o wirusach, immunologii i ewolucji, przewiduje przyszłe mutacje. W kolejnym kroku identyfikuje sekwencje genomu, które powinny znaleźć się w szczepionce, by zapewnić jej jak największą skuteczność przed już istniejącymi i potencjalnymi wariantami wirusów. 

Pierwotnym zadaniem Covid Genomics była pomoc w stworzeniu testów RT-PCR nowej generacji. Technologia spółki została wykorzystana do analizy 50% zsekwencjonowanych w Polsce genomów wirusa SARS-CoV-2. Teraz jako Deepflare, zamierzają wykorzystać tę technologię i modele predykcyjne oparte o sztuczną inteligencję, by przyspieszyć rozwój szczepionek mRNA wykorzystywanych w walce z innymi wirusami. 

Założyciele start-upu, Piotr Grzegorczyk, Grzegorz Preibisch i Stanisław Giziński, łączą wiedzę medyczną z kompetencjami w zakresie AI i ML. Grzegorz jest lekarzem (absolwentem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego) i doktorantem w obszarze uczenia maszynowego na Uniwersytecie Warszawskim. Stanisław ma ponad 6-letnie doświadczenie komercyjne w data science, a wcześniej pracował m.in. w BCG i Samsungu. Piotr jest z wykształcenia matematykiem, a przed założeniem Covid Genomics pracował m.in. w Strategy& (PwC). 

- Pandemia COVID-19 przyniosła przełom w rozwoju medycyny. Niesamowite tempo opracowania i wprowadzenia do produkcji szczepionek mRNA sprowokowało kolejną falę innowacji i przyspieszenie rozwoju szczepionek chroniących przed innymi śmiertelnymi patogenami, jak Ebola, HIV, Malaria, czy Zika. Z drugiej strony, to wciąż młoda technologia, proces tworzenia nowych szczepionek jest daleki od bycia efektywnym. Dzięki sztucznej inteligencji i modelom uczenia maszynowego możemy zoptymalizować i przyspieszyć prace nad szczepionkami i lekami. Co równie ważne, możemy też znacznie zwiększyć ich skuteczność w walce z obecnymi i przyszłymi wariantami wirusów - mówi Piotr Grzegorczyk, Co-Founder i CEO Deepflare. 

Start-up pozyskał blisko 7 mln zł finansowania od inwestorów i z grantów. Rundzie pre-seed przewodził niemiecki fundusz Sunfish Partners przy udziale estońskiego Lemonade Stand oraz założycieli startupu Ramp. Pozyskane środki pozwolą na dalszy rozwój technologii i ekspansję zagraniczną.  

Inne aktualności

Transakcje na polskim rynku VC w Q1 2024

OTB Ventures tworzy swój Drugi Fundusz o wartości 185 milionów dolarów mający na celu wsparcie innowacji w obszarze DeepTech w Europie.