Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Vademecum Innowatora: jak podejmować decyzje biznesowe?

Vademecum Innowatora: jak podejmować decyzje biznesowe?

21 stycznia 2021
Nasi goście Szymon Niemczura

Czego dowiesz się z podcastu?

W dziewiątym odcinku Vademecum Innowatora dowiesz, jak podejmować decyzje biznesowe, aby uniknąć kryzysowych sytuacji i rozwijać firmę w przemyślany sposób. 

Naszym gościem jest Szymon Niemczura - przedsiębiorca, eklektyk z zamiłowaniem do technologii, nauki oraz zrównoważonego rozwoju. Pasjonat lotnictwa z licencją pilota szybowcowego. Ukończył Wyższą Szkołę Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu.

Jest współzałożycielem globalnych przedswięwzięć takich jak Codewise, Kontakt.io oraz Talent Alpha, gdzie aktualnie pełni rolę VP i skupia się na rozwijaniu strony rynkowej przedsięwzięcia.

Początkujący founder powinien myśleć o formalnościach

W rozmowie opowiedział m.in. o tym, jak wyglądała jego dotychczasowa droga zawodowa i jak z chłopaka z małej miejscowości stał się twórcą prężnie rozwijających się marek. Jak mówi, dużo szczęścia miał na początku, kiedy przy tworzeniu Kontakt.io spotkał inwestorów z funduszu Heartcore (wtedy Sunstone Capital), którzy narzucili początkującym założycielom firmy podstawowe zasady pracy oraz umowy między founderami. Jak dodaje, wiele polskich start-upów nie pilnuje relacji między współtwórcami projektu – które powinny być sformalizowane. Zabezpiecza to przed przeróżnymi zdarzeniami, w czasie których dochodzi do konfliktu lub ktoś chce wycofać się z projektu i problem eskaluje – czasami niszcząc całą spółkę.

- Role founderów zmieniają się i w życiu zmieniają się priorytety. Miałem bardzo fajnych co-founderów, ale rozstawaliśmy się – często nadchodziły momenty, w których ktoś nie mógł już wnosić wartości do spółki w związku z jej bardzo dynamicznym wzrostem, czy nie chciał już mierzyć się z dużą presją – wyjaśniał. – To founderzy będą definiować Twój sukces. Powinno się wspólnie usiąść i określić, kto co wnosi, jakie wartości i umiejętności – powinno znaleźć się to w strukturze udziałowej i zapisach w umowie – np. zawierać vesting – czyli to ile lat będziemy pracować, zanim otrzymamy udziały, jaki mechanizm wprowadzamy, jeśli ktoś zadziała na szkodę spółki – i spisać umowę.

Start-up jest wspinaczką

Przy bardzo szybkim skalowaniu, które jest domeną start-upów, trudno jest tworzyć długoterminowe plany. Dlatego trudno jest też wskazać najważniejsze wyzwania, które stoją przed liderem szybko rozwijającej się organizacji.

Są różne wyzwania – najpierw zdobywamy pierwszy pagórek i się męczymy, potem idziemy w Tatry, potem w Himalaje. Z każdym krokiem uczymy się – mówi Szymon Niemczura. Dodaje też, że w tej wspinaczce ważny jest wspólnie wyznaczony kierunek – zarówno jeśli chodzi o zespół, jak i inwestora. - Jedną z najważniejszych funkcji, jaką ma lider, jest pokazanie celu, a następnie pozwolenie zespołowi działać i stworzyć własny plan działania. Lider nie musi wiedzieć wszystkiego. To my musimy zadawać pytania i znaleźć ludzi, którzy udzielą odpowiedzi i odpowiedzą z pasją – mówi. Podobnie wygląda sprawa z inwestorami.

- Biznes możemy rozwijać na dwa sposoby – organicznie albo przez kapitał zewnętrzny. On pomoże przyspieszyć rozwój naszej firmy. Ale te dwa światy są zupełnie inne – różnią się skalą, szybkością, ale także presją – ważne jest więc dobranie dobrego inwestora. To nie chodzi tylko o to, czy będzie to fajna kwota pieniędzy, tylko czy z inwestorem mówimy tym samym językiem, podobnie rozumujemy, mamy te same wartości – opisuje Niemczura.

Globalne myślenie

Według założyciela Kontakt.io i Talent Alpha ważne jest, żeby już na początku znać kierunek, w którym chce się podążać i rozwijać firmę. Specyfika start-upu to ciągła zmiana, dlatego trudno planować posunięcia długoterminowo, ale pomaga w tym określenie celu i wyznaczenie strategii. A także rozpoznanie docelowego rynku.

-  Fundamentalnie najważniejsze jest zastanowienie, jaki jest nasz rynek. Musi być odpowiednio duży – wyjaśnia. Warto zastanowić się, jak wygląda na różnych poziomach - globalnym, regionalnym i lokalnym, zbadać, co o naszym produkcie sądzi docelowy, zagraniczny klient, jak wygląda konkurencja, jakie będą koszty związane z wprowadzeniem produktu na konkretną skalę, a następnie podjąć decyzje strategiczne - czy zaczynać od Polski, a potem, docelowo działać dalej, czy od razu np. wchodzić na rynek amerykański. - Oczywiście prościej jest zacząć na rynku polskim, ale trzeba spędzić określoną liczbę godzin nad researchem zagranicą. Powinniśmy celować docelowo w globalny rynek – stwierdza założyciel Talent Alpha.

Z rozmowy dowiesz się także, jak radzić sobie z presją i lękiem, dlaczego Szymon Niemczura postanowił rozwijać nowy biznes, jak ważna jest komunikacja i spojrzenie z boku, a także skąd i jak czerpać wiedzę. Nasz rozmówca poleci też najważniejsze dla niego, jako foundera, książki. Zapraszamy!

Nasi goście

Szymon Niemczura przedsiębiorca, współzałożyciel globalnych przedswięwzięć takich jak Codewise, Kontakt.io oraz Talent Alpha.

Zobacz również