Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Samochód

Droga do inwestycji

Po aplikacje oferujące usługi transportowe najczęściej sięgamy podczas wieczornych powrotów do domu bądź w obawie o spóźnienie na ważne spotkanie. Jednak korzystanie z taksówek stanowi także nieodłączny element biznesu. Istotne negocjacje, przejazd do kontrahenta, a może udział w wydarzeniu promocyjnym? Polski, prężnie działający start-up iTaxi dowiezie Cię na miejsce w największych miastach Polski. Przeczytaj, jak wsparcie ze strony Krajowego Funduszu Kapitałowego i funduszu Experior Venture Fund pomogło im poszerzyć skalę działań.

Od klientów indywidualnych do dużego biznesu 

Rynek przewozów osobowych już kilka lat temu objęła rewolucja technologiczna. Użytkownicy posiadają na telefonach po kilka aplikacji, stale porównując ceny i zakres oferowanych usług. Jedną z czołowych pozycji w tej walce zajmuje polska firma iTaxi, która w ciągu roku realizuje miliony przejazdów. Aplikacja została uruchomiona w 2013 r. i początkowo skupiała się głównie na relacjach B2C. Przez ostatnie półtora roku jednak swoje działania skierowała w stronę klientów biznesowych. Podstawą działania aplikacji są narzędzia systemowe, pozwalające kontrolować i zarządzać kosztami. Wśród nich znajduje się m.in. automatyzacja nadawania praw użytkownikom, przejrzyste raportowanie oraz wygodny interfejs, dający znaczne oszczędności po stronie klienta. Warto zaznaczyć, że aktualnie firma stała się liderem wśród rozwiązań technologicznych dedykowanych klientom B2B, a jak wynika ze słów Jarosława Grabowskiego – CEO iTaxi nie spoczęła na laurach: – „Nieustannie udoskonalamy i rozwijamy rozwiązania dla klientów tego sektora. Co istotne, rozwiązania technologiczne rozwijane są „in-house”, co daje nam możliwość elastycznego reagowania na zmiany, a także buduje wartość firmy. Obecnie mamy blisko kilka tysięcy klientów biznesowych i obsługujemy setki tysięcy przejazdów miesięcznie”.  

Aby zwiększyć tempo wzrostu firma potrzebowała dokapitalizowania. Udało jej się to osiągnąć dzięki Krajowemu Funduszowi Kapitałowemu, czyli funduszowi funduszy, który w okresie od 2007 do 2017 r. inwestował w fundusze Venture Capital. W portfolio KFK znalazł się m.in. Experior Venture Fund, który następie otrzymane środki przeznaczył na wsparcie polskiej innowacyjności, w tym firmy iTaxi.  

VC paliwem iTaxi 

W 2016 r. firma pozyskała inwestora na 8 milionów złotych i już wtedy była przekonana, że pieniądze te przeznaczy na rozwój produktu i skalowanie. Od czasu wypłacenia wszystkich transz poczyniła znaczny rozwój w zakresie stosowanej przez siebie technologii, a także zjednała sobie wielu klientów. Na pytanie, jak zmieniła się organizacja pracy w tym czasie Jarosław Grabowski odpowiada: – „Największe i najistotniejsze zmiany zaszły w dziale, który jest sercem naszej firmy, czyli dziale IT oraz dziale sprzedaży. Zmiany to proces ciągły, bo iTaxi nieustanie ewoluuje. Szybko dopasowujemy się do rynku i do potrzeb związanych z rozwojem produktu”. 

Oprócz wsparcia kapitałowego współpraca start-upu z funduszem opierała się także na pomocy biznesowej. – „Poza wsparciem kapitałowym, fundusz zaoferował nam również inne korzyści. Otrzymaliśmy wsparcie merytoryczne w zakresie optymalizacji procesów oraz szereg kontaktów do potencjalnych klientów. Przedstawiciele funduszu są też bardzo aktywnymi członkami naszej Rady Nadzorczej” – komentuje CEO firmy. O wysokiej jakości usług spółki i wierze funduszu w jej potencjał świadczy również fakt, iż fundusz sam został klientem iTaxi. Dzięki temu Experior Venture Fund zaangażował się w procesy, dotyczące produktu i jest w stanie regularnie dostarczyć spółce informację zwrotną na temat oferowanej usługi.  

Mentor i partner w jednym ciele  

Współpraca inwestora ze spółką obejmowała także pracę z wyznaczonym opiekunem. W przypadku iTaxi doszło z nim do bliższego zacieśnienia relacji. Przedstawiciel funduszu jest równocześnie członkiem Rady Nadzorczej iTaxi i jak mówi Grabowski: – „Wspólnie omawiamy wszystkie decyzje dotyczące strategii i znaczą część bieżących tematów produktowych, czy sprzedażowych. Od funduszu otrzymujemy wsparcie w postaci rekomendacji przedstawionych planów i możliwości zaangażowania się w organizowane przez nich oraz ich partnerów inicjatywy rynkowe. Na bieżąco docierają do nas również informacje na temat interesujących raportów oraz konferencji”. Nieoceniona okazała się także pomoc funduszu w procesie pozyskiwania klientów i partnerów biznesowych, a bieżące wsparcie i cotygodniowe spotkania doprowadziły do uporządkowania procesów z zakresu komunikacji, raportowania, czy przygotowania strategii. 

Zaufanie, które procentuje 

Nawiązanie relacji z funduszami Venture Capital, choć zyskuje na popularności, wciąż nie jest pierwszym punktem zaczepienia polskich biznesmenów szukających finansowania. Na przykładzie iTaxi można jednak przekonać się, iż tego typu współpraca może przynieść spółce niesamowite korzyści. Ważne jest jednak, aby odpowiednio się do niej przygotować. Jarosław Grabowski jako podstawową zasadę pracy z funduszem podaje klarowną komunikację i wzajemne zrozumienie potrzeb. Dopiero na tej podstawie można zbudować zaufanie. Ważne jest również, aby przygotować jasny plan, przedstawiający horyzont inwestycji i doprecyzować cele, na które zostaną przeznaczone pozyskane środki. W przeciwnym wypadku współpraca stanie się trudna dla obu stron.  

Po upływie ponad trzech lat od rozpoczęcia współpracy z Experior Venture Fund, iTaxi stale korzysta ze wsparcia ekspertów tam poznanych i planuje kolejne rewolucje. Firmie zależy na dalszym rozwoju platformy i narzędzi kontroli kosztów. Spółka stale zwiększa skalę, myśli także o ekspansji zagranicznej. Wszystko to udało się osiągnąć dzięki ciężkiej pracy i wsparciu ze strony funduszy VC.

Podobne studia przypadków

Branża beauty czeka na efekt szminki

#zostańwdomu z aplikacją Kwarantanna domowa