Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Daj się wyszukać – Surfer i Sieć Mentorów

Program: Sieć Mentorów PFR

Zgodnie z estymacjami Washington Post, 2019 rok będzie pierwszym, w którym gwałtownie rosnące wydatki na marketing w sieci przewyższą wydatki na wszystkie rodzaje marketingu offline razem wzięte. Jednym z najważniejszym pól walki o uwagę konsumenta są dzisiaj wyniki wyszukiwania Google. Tendencje rynkowe postanowili wykorzystać założyciele Surfera – polskiego start-upu dostarczającego swoim klientom zestawu narzędzi pomocnych w procesie optymalizacji. W programie Sieć Mentorów PFR skorzystali z merytorycznego wsparcia Karola Sadaja.  

Analityczne podejście do marketingu  

Surfer to narzędzie, które pozwala w krótkim czasie odnaleźć sposób na poprawienie widoczności w wyszukiwarce. Aplikacja posiada cztery główne funkcjonalności, które w zależności od stopnia zaawansowania użytkownika pomagają na różnych etapach pracy nad SEO. Są to: audyt, dzięki któremu użytkownik w kilka chwil jest w stanie odkryć co warto poprawić w istniejącej podstronie, content editor, który umożliwia przygotowanie zoptymalizowanej treści jeszcze przed publikacją, keyword research, który pomaga odkryć najlepsze frazy do targetowania oraz SERP Analyzer, który za pomocą szczegółowych wykresów dostarcza informacje na temat “sił” odpowiedzialnych za ułożenie rankingu dla wybranego zapytania. 

Odpowiedni moment na poznanie odpowiedniego człowieka  

O programie Sieć Mentorów Tomasz Niezgoda dowiedział się dzięki Linkedin’owi. Jak wspomina: „Firma była w momencie dynamicznego wzrostu. Zależało nam na budowaniu silnej sieci kontaktów złożonej z osób, które mają ogromne doświadczenie i mogłyby nam w kilku kwestiach doradzić. Postanowiłem, że zaaplikujemy i zobaczymy co się wydarzy.”  

Sieć Mentorów PFR to program, łączący założycieli start-upów z doświadczonymi rynkowo ekspertami wcielającymi się w role mentorów. Mentorzy wspierają uczestników w rozwoju kompetencji biznesowych dzieląc się z nimi wiedzą nabytą podczas licznych sukcesów i porażek.  

W ramach programu mentorem Surfera został Karol Sadaj – obecnie country manager Revoluta, który swoje doświadczenie zdobywał u takich gigantów jak Google czy Uber.  Początek współpracy Tomasz Niezgoda wspomina następująco: „Zaczęliśmy od miłej rozmowy o mojej przeszłości, później przeszliśmy do rzeczy, którymi zajmuje się Karol, a potem już tylko konkrety: czego oczekujemy od programu i jak możemy to wspólnie osiągnąć.” 

Zespół Surfer'a

Wymierne korzyści współpracy 

Tomek z Karolem w trakcie trwania programu spotkali się cztery razy. Rozmowy dotyczyły szeroko rozumianej budowy strategii marketingowej oraz kwestii skutecznego skalowania działalności Surfera poza granicami Polski. We współpracy z mentorem kluczową zasadą jest, aby na spotkaniach być przygotowanym. Jak wspomina Tomasz: „Za każdym razem bazowaliśmy na liście kwestii do omówienia, uwzględniającej konkretne przypadki i problemy. Często rozwiązania przychodziły naturalnie w toku rozmowy. Karol dzielił się z nami wartościowymi kontaktami, łączył z ekspertami z innych dziedzin. Poza tym, utrzymywaliśmy stały przez social media.” 

Przywołując swoje doświadczenia z Ubera i Revoluta, mentor przestrzegł przed otwartą formą programu afiliacyjnego, który dla Surfera jest jednym z kanałów sprzedaży. Zaznaczył również związany z nią potencjalnie duży wzrost kosztów stałych utrudniający późniejsze (ewentualne) pozyskanie taniego kapitału. Dodatkową korzyścią ze współpracy z Karolem, było poszerzenie sieci kontaktów o spółki, które są obecnie klientami Surfera.  

Odpowiedzialne podejście do mentoringu  

Zapytany o rady odnośnie współpracy z mentorem, Tomasz komentuje: „W mojej ocenie najważniejsza kwestia to przygotowanie jasnego planu działania. Co chcemy osiągnąć, w jaki sposób będziemy się kontaktować, jak mierzymy rezultaty, co ile się spotykamy. To ułatwi pracę i pozwoli wypracować zgrabny harmonogram działań, który będzie pasował obu stronom.” 

Charakterystykę kontaktu z mentorem Tomasz porównuje do relacji biznesowej, podkreślając tym samym odpowiedzialność uczestnika programu za efekty współpracy. Jak stwierdza: „Spotkanie z mentorem powinno wyglądać tak jak spotkanie z partnerem biznesowym. Przychodzisz przygotowany, wiesz dokładnie jak poprowadzić rozmowę, aby wyciągnąć maksimum. Nie ma czasu na szukanie tematu do rozmowy podczas rozmowy. Szkoda czasu mentora, jak i Twojego.” 

Po rozmowach z innymi uczestnikami Sieci Mentorów, Tomasz jest przekonany, że każdy z mentorów z Sieci dysponuje na tyle szeroką wiedzą, że jest w stanie wesprzeć start-up w rozwoju. Jak mówi: „Baza Ekspertów PFR to dyrektorzy, profesjonaliści z ogromnym doświadczeniem. Każdy start-up, będzie w stanie poczynić progres. Chodzi tylko o wolę”. W przypadku Surfera i Karola ta współpraca zaowocowała przekazaniem bardzo praktycznej wiedzy, przydatnej w procesie dalszego skalowania firmy. Kreślone przez start-up plany na przyszłość są bardzo ambitne: jest to m.in. tworzenie usprawnień aktualnych funkcjonalności oraz tworzenie nowych rozwiązań opartych o NLP (czyli wykorzystanie komponentów AI w celu lepszego zrozumienia treści), a także otwarcie się na klientów enterprisowych, dla których firma z Wrocławia ma zaplanowane bardzo ciekawe rozwiązania. 

Surfer to mocny zawodnik, mogący pochwalić się blisko 1500 klientami z 45 krajów. Jeszcze o nich usłyszymy! 

Podobne studia przypadków

Świetny smak i prosty skład – Pora na Pola

Pikralida

Cząsteczka na życzenie