Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

unique value proposition startup pfr

Czym jest UVP i dlaczego jest tak ważna przy budowaniu projektu?

Wielu początkujących start-upowców zastanawia się, czym jest UVP. Jakie realne korzyści może przynieść firmie? Czy warto poświęcić czas na jej stworzenie? Unique Value Proposition, czyli unikalna propozycja wartości, pozwala w łatwy i elegancki sposób wyróżnić firmę na tle konkurencji i sprawić, że klienci zapamiętają, czym się zajmuje. Innymi słowy, pozwala budować pozycję lidera w branży. Jak zatem stworzyć skuteczne UVP, które będzie pracować na sukces firmy?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest UVP i jakie daje korzyści;
  • jak stworzyć skuteczną propozycję wartości;
  • jak wyglądają Unique Value Proposition czołowych marek na rynku?

Co to jest Unique Value Proposition?

Unique Value Proposition (UVP) to tzw. unikalna wartość oferty lub unikatowa propozycja wartości. Odpowiada na pytanie, co wyróżnia firmę na rynku i w czym jest ona lepsza od konkurencji. Stanowi też obietnicę wobec klientów. Wskazuje na konkretną korzyść, jaką otrzymają, jeśli zdecydują się na zakup danego produktu lub usługi. UVP to fundamentalna wartość każdego przedsiębiorstwa. Jest podstawą do budowania strategii marketingowej i stanowi bazę każdej kampanii reklamowej. Dobrze sformułowana propozycja sprzedaży pozwala w przystępny i zrozumiały sposób wyjaśnić, jak produkt rozwiązuje realny problem lub zaspokaja konkretną potrzebę konsumentów.

Jak stworzyć skuteczne UVP? 

Napisanie dobrego UVP nie jest łatwym zadaniem. Aby spełniało swoje funkcje, powinno być przede wszystkim unikalne, trudne do skopiowania i przyciągające uwagę odbiorców. Ponadto dobrze, jeśli unikatowa propozycja wartości zawiera takie elementy jak:

  • nagłówek podsumowujący korzyści oferty;
  • krótki opis – do kogo skierowany jest produkt i dlaczego warto z niego skorzystać;
  • listę dodatkowych benefitów (opcjonalnie);
  • element graficzny podkreślający przekaz UVP.

 

Jak krok po kroku sformułować skuteczne Unique Value Proposition?

Zdefiniuj grupę docelową

Tworząc UVP należy pamiętać, że nie jest to zwykła lista korzyści lub funkcjonalności produktu. Unique Value Proposition to wartość, a ta powinna być ściśle dopasowana do konkretnej grupy docelowej. Ten sam produkt może prezentować różne wartości dla różnych ludzi, dlatego dokładne poznanie naszych klientów powinno być pierwszym krokiem przy tworzeniu propozycji sprzedaży. Wiedząc, kim są, oraz znając ich problemy i potrzeby, będziemy mogli lepiej określić, co będzie stanowiło dla nich największą wartość.

Przygotuj listę korzyści

W kolejnym kroku powinniśmy skupić się na wypisaniu wszystkich potencjalnych korzyści, jakie daje nasz produkt. Stworzenie listy unikalnych cech, funkcjonalności i tego, co go wyróżnia na tle konkurencji, pozwoli ustalić, jakie są kluczowe benefity, na których powinniśmy się skupić przy tworzeniu naszego UVP.

Sformułuj Unique Value Proposition

Znając grupę docelową, jej problemy oraz wszystkie unikalne cechy oferty, możemy zacząć formułować UVP. Aby to zrobić, należy zastanowić się, czy nasz produkt rozwiązuje kluczowe problemy odbiorców. Powinno się stworzyć kilka wersji propozycji wartości, a następnie przetestować, która z nich będzie skuteczniej przyciągać klientów w praktyce. Do testów najlepiej wybrać UVP skupiające się na zupełnie różnych wartościach. W ten sposób będziemy mogli przekonać się, które wartości nasi klienci cenią najbardziej.

Metoda Value Proposition Canva

Do sformułowania unikalnej propozycji wartości można też wykorzystać metodę Value Proposition Canva. VPC możemy zilustrować na jednej kartce papieru. Prawa strona, od której powinniśmy zacząć, odnosi się do problemów i potrzeb odbiorców. Lewa z kolei koncentruje się na naszej ofercie, opisie produktów i usług oraz dostarczanych przez nie korzyści. Zaletą VPC jest to, że skupia się na dwóch obszarach, które są kluczowe przy definiowaniu unikalnej wartości, tzn. korzyściach i bólach. Pozwala to w łatwy, usystematyzowany sposób analizować potrzeby klientów i dobierać odpowiednie rozwiązania.

Dlaczego UVP jest takie ważne?

Stworzenie Unique Value Proposition jest kluczowe z punktu widzenia każdego projektu. Dzięki unikalnej propozycji wartości nasz produkt w oczach klientów staje się wyjątkowy, a cała firma jest postrzegana jako ekspert w swojej branży. Nie musimy więc konkurować z całym rynkiem, a jedynie z jego częścią. Ponadto UVP:

  • przyciąga nowych, lojalnych klientów;
  • zapewnia większą konwersję, co ma bezpośredni wpływ na zyski ze sprzedaży;
  • wyróżnia firmę na tle konkurencji;
  • buduje świadomość marki i sprawia, że odbiorcom łatwiej jest zapamiętać, czym zajmuje się firma;
  • sprawia, że klienci szybciej nas rozpoznają i rzeczywiście rozumieją, jak działa oferowany przez nas produkt oraz jak może poprawić jakość ich życia.

5 przykładów genialnych UVP

Unikalna propozycja wartości nie jest sloganem ani hasłem reklamowym. Żeby lepiej to zrozumieć, warto przeanalizować UVP znanych marek, które odniosły sukces na mocno konkurencyjnych rynku i są liderami w swoich branżach. 

Uber – Tap the app, get a ride 

Uber is the smartest way to get around. One tap and a car comes directly to you. Your driver knows exactly where to go. And payment is completely cashless.

Unikalną wartość Ubera stanowi wygoda. Firma w elegancki sposób podkreśla wszystkie rzeczy, w których jest lepsza od zwykłych taksówek. Wystarczy zamówić samochód w aplikacji i jechać. Bez dzwonienia, szukania kierowcy czy konieczności płacenia gotówką.

Apple iPhone – The Experience IS the Product

Why there’s nothing quite like iPhone? Every iPhone we’ve made – and we mean every single one – was built on the same belief. That a phone should be more than a collection of features. That, above all, a phone should be absolutely simple, beautiful and magical to use.

Apple świetnie zdaje sobie sprawę z tego, jak wielka konkurencja jest obecnie na rynku smartfonów. Dlatego – w przeciwieństwie do innych producentów elektroniki – w swoim UVP nie skupia się na konkretnych funkcjonalnościach urządzenia. Zamiast tego daje użytkownikom do zrozumienia, że ich produkt jest tak elegancki i doskonały, że samo jego używanie stanowi wartość dla odbiorcy.

Slack – Be More Productive at Work with Less Effort

A messaging app for teams who put robots on Mars!! NASA’s Jet Propulsion Laboratory is one of tens of thousands of teams around the world using Slack to make their working lives simpler, more pleasant and more productive.

Unikalna propozycja wartości Slacka skupia się na efektywności, produktywności i wiarygodności. Ta aplikacja sprawi, że życie zawodowe jej użytkowników będzie prostsze, przyjemniejsze i bardziej produktywne. I to bez żadnego wysiłku. A skoro jest wystarczająco dobra dla specjalistów z NASA, z pewnością sprawdzi się też w każdej innej firmie.

Pinterest – A few (million) of your favourite things

Pinterest helps you find ideas to try.

Każdy, kto przeczyta UVP Pinteresta, nie ma wątpliwości, co może zyskać, korzystając z tej platformy. Nieskończona ilość inspiracji na każdy temat, dostępna dla użytkowników w jednym miejscu. Wystarczy dołączyć do społeczności.

Evernote – Your notes. Organized. Effortless.

Take notes anywhere. Find information faster. Share ideas with anyone. Meeting notes, web pages, projects, to-do lists – with Evernote as your note taking app, nothing falls through the cracks.

UVP Evernote w jednym prostym haśle wyjaśnia, czym zajmuje się firma (your notes), jakie korzyści dostarcza (organized) i dlaczego warto skorzystać z ich produktu (effortless). Nagłówek jest zrozumiały i przyciąga uwagę. Poniżej znajduje się lista wszystkich kluczowych korzyści, jakie daje aplikacja. Wartością jest oczywiście to, że organizowanie notatek wreszcie może być łatwe i przyjemne.