Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Składanie wniosku

Umorzenie ZUS – jak poprawnie złożyć wniosek o zwolnienie ze składek?

Państwo może zwolnić przedsiębiorców z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne za okres od marca do maja 2020 r. W mniejszym zakresie dotyczy to też osób korzystających z ulgi na start. Na złożenie wniosku jest jeszcze czas tylko do końca czerwca. Co możesz zyskać, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i chcesz skorzystać z tego rodzaju pomocy publicznej?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać umorzenie składki ZUS;
  • w jaki sposób można złożyć wniosek o zwolnienie ze składek;
  • jak długo trzeba czekać na wydanie decyzji przez ZUS i czy można się od niej odwołać.

Kto może złożyć wniosek o umorzenie składki ZUS?

Zgodnie z ustawą z dnia 31 marca 2020 r. wniosek o zwolnienie ze składek ZUS mogą otrzymać:

  • wszyscy płatnicy składek sprzed 1 kwietnia 2020 r., którzy zgłosili do ZUS mniej niż 50 osób;
  • spółdzielnie socjalne zgłoszone jako płatnik składek przed 1 kwietnia 2020 r.;
  • osoby duchowne;
  • osoby wykonujące pozarolniczą działalność przed 1 kwietnia 2020 r., które opłacały składki wyłącznie na własne ubezpieczenia, a ich przychód z działalności w pierwszym miesiącu, za który składany jest wniosek:
    • nie przekracza 15681 zł;
    • przekracza 15681 zł, przy czym dochód jest nie większy niż 7000 zł.

Z tej formy pomocy publicznej mogą również skorzystać przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start.

Ze zwolnienia nie skorzystają natomiast firmy, które były w trudnej sytuacji finansowej w grudniu 2019 r. i kwalifikują się do objęcia postępowaniem upadłościowym. Wyjątkiem są osoby, które przed 31 grudnia 2019 r. zawarły z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę o rozłożenie na raty płatności składek i są w trakcie jej realizacji.

ZUS zwraca również uwagę na firmy działające w sektorze rybołówstwa, akwakultury lub produkcji podstawowych produktów rolnych. Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w obrębie którejś z tych branż, powinien poinformować o tym urząd. W tych sektorach obowiązują bowiem inne progi dopuszczalnej pomocy publicznej.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać umorzenie należności?

Niezależnie od tego, w której grupie znajduje się przedsiębiorca, powinien on bezwzględnie pilnować terminów wyznaczonych przez ustawodawcę. Aby móc ubiegać się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek, należy złożyć wniosek do ZUS najpóźniej do 30 czerwca 2020 r. Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty rozliczeniowe za okres od marca do maja bieżącego roku (chyba że przepisy stanowią inaczej). Umorzenie może być przyznane w wysokości 100% lub 50% należności z tytułu składek ZUS. 

Pełne zwolnienie za dany miesiąc otrzymają:

  • osoby prowadzące działalność gospodarczą, które zgłosiły do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 osób:
    • przed 1 lutego 2020 r. oraz na dzień 29 lutego 2020 r.;
    • w okresie od 1 do 29 lutego 2020 r. oraz na dzień 31 marca 2020 r.;
    • od 1 do 31 marca 2020 r. oraz na dzień 30 kwietnia 2020 r.;
  • spółdzielnie socjalne bez względu na liczbę zatrudnionych osób, które opłacały składki ZUS przed 1 kwietnia 2020 r.

Jeżeli przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą w wymienionych wyżej terminach, ale do ubezpieczeń społecznych zgłosił od 10 do 49 osób, przysługuje mu zwolnienie w wysokości 50%. Co ważne, do liczby wszystkich ubezpieczonych nie wlicza się pracowników młodocianych, chyba że przedsiębiorca zatrudnia wyłącznie takie osoby.

Warto również pamiętać, że wszyscy przedsiębiorcy, którzy za ten sam miesiąc otrzymali dofinansowanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na ochronę miejsc pracy oraz zwolnienie ze składek ZUS, będą zobowiązani do zwrotu środków wypłaconych z FGŚP.

Jak złożyć wniosek?

Aby uzyskać pomoc publiczną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, należy złożyć wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek. Można to zrobić na kilka sposobów.

Przez Internet

Wniosek można złożyć drogą elektroniczną dwoma kanałami:

Na papierze

Wniosek o zwolnienie ze składek można również wydrukować, wypełnić i odesłać pocztą lub złożyć osobiście w placówce ZUS. W urzędach zostały umieszczone specjalne skrzynki podawcze oznakowane jako „Tarcza antykryzysowa”. Można w nich bez kolejki i bez kontaktu z urzędnikiem zostawić wszelkie pisma dotyczące skorzystania z pomocy publicznej w związku z pandemią koronawirusa.

Jak podpisać wniosek elektroniczny?

Wszystkie wnioski urzędowe składane za pośrednictwem PUE ZUS należy autoryzować swoim podpisem. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • przez profil zaufany (PZ ePUAP);
  • podpisem osobistym (e-dowód);
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Profil zaufany to darmowe narzędzie umożliwiające załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Można go założyć i potwierdzić on-line za pośrednictwem bankowości internetowej. Istnieje również możliwość założenia profilu zaufanego przez stronę pz.gov.pl i potwierdzenie go osobiście w specjalnym punkcie potwierdzającym. 

Podpis osobisty, czyli tzw. e-dowód, można uzyskać za darmo podczas składania wniosku o nowy dowód osobisty. Aby jednak go używać, trzeba mieć specjalne oprogramowanie oraz czytnik NFC do e-dowodu.

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi własnoręcznemu. Umożliwia nie tylko załatwianie spraw urzędowych, ale również podpisywanie wszelkich innych dokumentów i umów mających moc prawną. Podpis kwalifikowany wydają specjalne centra certyfikacji i jest to usługa płatna.

Informacja o decyzji

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesyła informację o rozstrzygnięciu wniosku pocztą. Decyzję można też odebrać, logując się na swoje konto w PUE ZUS i sprawdzając podstronę Dokumenty i wiadomości. Urząd przygotował specjalną instrukcję dla przedsiębiorców, jak odebrać odpowiedź w portalu. Osoby wnioskujące o umorzenie składek ZUS otrzymają powiadomienie o pojawieniu się decyzji na portalu za pośrednictwem wiadomości SMS lub e-mail. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących wniosku urząd skontaktuje się z przedsiębiorcą telefonicznie lub mailowo. 

Czy od decyzji odmownej można się odwołać?

Każdemu przedsiębiorcy, który nie zgadza się z otrzymaną odpowiedzią, przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Stosowne pismo należy skierować do Prezesa ZUS i złożyć je w odpowiedniej placówce urzędu w terminie do 14 dni od daty doręczenia decyzji. W przypadku otrzymania decyzji odmownej przedsiębiorcy są zobowiązani do uregulowania należności za zaległe składki na ubezpieczenie wraz z odsetkami. 

W przypadku jakichkolwiek niejasności przedsiębiorcy mogą zadawać pytania, dzwoniąc na specjalnie uruchomione numery telefonów:

  • 22 290 87 02,
  • 22 290 87 03.

Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–15:00. W godzinach 7:00–18:00 można również skorzystać z ogólnopolskiej infolinii 22 560 16 00, jako temat rozmowy wybierając „Wsparcie dla przedsiębiorców”.

Inne aktualności

Endeavor State of Polish Tech – jak powstawał raport i jak wygląda? [Rozmowa[

Jak zatrudniać w nowym start-upie? Dowiesz się z naszego podcastu!