Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Tydzień z VC: jedzenie, diagnostyka urazów, AI dla bezpieczeństwa i e-rowery cargo

Ostatni tydzień września to cztery inwestycje na polskim rynku i jedna inwestycja polskiego VC w zagraniczny (czeski) start-up. W jakie ciekawe rozwiązania zainwestowano w zeszłym tygodniu? Zobacz!

Ostatni tydzień września to 5 inwestycji – cztery w polskie start-upy i jedna, z udziałem polskich VC, w czeski start-up. Inwestycje to w większości seedowe rundy w ciekawe spółki w branżach takich jak foodtech, przemysł 4.0, medtech i transport.

6 mln zł na start-up zajmujący się redukcją nadwyżek jedzenia

Foodsi to start-up, który ma ambitne plany – zmniejszenie ilości wyrzucanego jedzenia – w restauracjach, sklepach czy piekarniach. Pozwala ich właścicielom sprzedawać nadwyżki jedzenia tuż przed zamknięciem – po niższej cenie. Dzięki Foodsi jego użytkownicy mogą nabyć produkty, płacąc nawet 25% ceny wyjściowej. Natomiast lokale nie muszą wyrzucać niesprzedanych posiłków i zyskują dodatkowe źródło przychodów, a także zupełnie nowych klientów.

Założyciele Foodsi znają biznes restauracyjny od środka – Mateusz Kowalczyk, CEO i Kuba Fryszczyn, CTO firmy, pracowali w restauracjach w Kopenhadze. Jednak obecnie z ich aplikacji korzysta nie tylko ponad 3 tysiące restauracji i kawiarni, ale także ostatnio także kwiaciarnie, drogerie, czy sklepy sprzedające choćby żywność dla zwierząt.

Foodsi pozyskało 6 mln zł w rundzie seed, której przewodził fundusz CofounderZone, a udział wzięli Satus Starter oraz aniołowie biznesu – w tym m.in. Arkadiusz Krupicz i Piotr Czajkowski, założyciele Pyszne.pl. Pieniądze mają być wykorzystane na rozwój platformy i pozyskiwanie nowych lokali. Jeszcze w tym roku partnerzy zyskają nowe funkcje analityczne oraz automatyzujące udostępnianie ofert, dzięki czemu będą mogli ratować jeszcze więcej jedzenia. Foodsi planuje też poszerzenie zespołu i dalszą ekspansję w Polsce, a w przyszłym roku zamierza wejść na nowe rynki w Europie.

Milion euro na bezpieczny przemysł

Bezpieczeństwo w przemyśle i kontrola jakości w produkcji z wykorzystaniem AI – tym zajmuje się Surveily. Tylko w Polskim przemyśle każdego roku zdarza się kilkadziesiąt tysięcy wypadków w pracy, które skutkują ponad 3 milionami dni rekonwalescencji, a twórcy start-upu rozpoczęli swoją firmę od tworzenia indywidualnych projektów dla dużych firm, jednak ten model biznesowy nie nadawał się do skalowania.

- Praca dla klientów i tworzenie dedykowanych rozwiązań pozwalała nam rozwijać firmę, ale jednorazowe projekty w perspektywie długofalowej nie doprowadziłyby nas do sukcesu. Poza tym, zawsze chcieliśmy mieć produkt, który będzie można dostarczać różnym klientom i w ten sposób skalować biznes - mówi Wojciech Tubek, CEO Surveily.

Obecnie Surveily to dostarcza rozwiązania AI w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy. Produkty Spółki mają zastosowanie w zakładach przemysłowych i innych niebezpiecznych miejscach pracy. Oprogramowanie analizuje nagrania wideo CCTV w czasie rzeczywistym i automatycznie alarmuje o przypadkach naruszenia bezpieczeństwa lub pojawienia się anomalii. Spółka obsługuje najbardziej niebezpieczne sektory, które wymagają coraz wyższych parametrów bezpieczeństwa, takie jak: przemysł chemiczny, gazowy i naftowy, budownictwo, górnictwo i centra logistyczne. Po akceleracji w Space3ac start-up wprowadził pilotażowo swoje rozwiązanie w koncernie Orlen.

Surveily pozyskało 1 mln euro (ponad 4 mln złotych) od KogitoVentures, Satus Starter, Black Pearls VC oraz aniołów biznesu. Planuje przeznaczyć zastrzyk środków na rozwój algorytmów AI, ekspansję zagraniczną w Wielkiej Brytanii i krajach DACH oraz rozszerzanie bazy klientów na trzecim pod względem uprzemysłowienia rynku w Unii Europejskiej, jakim jest Polska.

Rower Urvis Bike (fot. mat. promocyjne)

E-rowery cargo z 2 mln złotych od aniołów biznesu

Urvis.bike to start-up, który oferuje wynajem elektrycznych rowerów cargo na abonament. Spółka sama produkuje swoje rowery, które oferują zasięgi do ok. 70 km na jednym ładowaniu akumulatora i pozwalają na transport do 150 kg. Wśród pierwszych klientów firmy znajdują się spółki z branży dostaw – takich jak start-upy Fyrtel.Market, Stava i Hop.city. Po polskich miastach i Berlinie jeździ obecnie 20 rowerów start-upu, a do końca roku firma chce wyprodukować 50 kolejnych. W kolejnym roku planuje skokowy wzrost sprzedaży i nowe modele.

Te cele wsparło kilkunastu aniołów biznesu, wśród których znalazły się takie osoby jak m.in. Grzegorz Kapusta, Michał Laskowski, Piotr Adam Cieślik i Zofia Dzik. To druga runda Urvisa – pierwszą, pre-seedową wsparł fundusz ASI Podlasie zarządzanego przez krakowski Bitspiration Booster.

AI w rezonansie magnetycznym ze wsparciem dwóch funduszy

Smarter Diagnostics to medtech, który ma duże ambicje – ułatwić dostęp do rezonansu magnetycznego i sprawienie, że będzie używany nie tylko w skomplikowanych przypadkach. Oferowane przez start-up rozwiązanie wychodzi dalej niż konkurencja, która zazwyczaj jedynie ocenia obraz rezonansu, ułatwiając diagnozę. Smarter Diagnostics chce stworzyć bardziej kompleksowy produkt, począwszy od protokołu obrazowania RM, poprzez oprogramowanie automatyzujące ocenę, czytelny i informatywny raport diagnostyczny wraz z oceną ryzyk, aż po rekomendacje i metody dalszego postępowania dla pacjentów.

Pierwszy produkt spółki dotyczy ortopedii, a dokładniej ścięgna Achillesa. W czasie kilku sekund generuje ustrukturyzowaną, obiektywną i liczbową ocenę stanu ścięgna Achillesa i okalających go tkanek oraz proponuje opis tekstowy do wykorzystania w raporcie lekarskim. Start-up chce rozszerzyć ten produkt i we współpracy z centrami diagnostycznymi, fizjoterapeutami, ortopedami i specjalistami od żywienia stworzyć kompleksową usługę prewencji urazów – przeznaczoną dla sportowców, którzy narażeni są najbardziej na uszkodzenia tkanki łącznej.

W start-up w seedowej rundzie zainwestowały fundusze Sunfish Partners i Aligo Venture Capital. Kwoty inwestycji nie ujawniono, ale w pierwszej rundzie 10 miesięcy temu Aligo Venture Capital wsparło spółkę kwotą 1,1 mln złotych.

Czeski start-up pomagający OZE zebrał 76 mln złotych i wchodzi do Polski

Ceny energii rosną w całej Europie – nie tylko z okazji wojny w Ukrainie – dlatego rozwiązania związane z Odnawialnymi Źródłami Energii stają się coraz bardziej popularne. Czeski Woltair to jeden z takich projektów. Rozwija platformę, która pozwala wybrać najlepsze dla domu rozwiązanie OZE (a są wśród nich panele fotowoltaiczne, pompa ciepła, magazyn energii), a następnie łączy konsumentów ze specjalistami zajmującymi się montażem i konserwacją. Rozwija także aplikację dla specjalistów, która pozwala na zamawianie urządzeń i koordynację zamówień.

W spółkę w serii A zainwestowały fundusze ArcTern Ventures (kanadyjski fundusz specjalizujący się w climatetech), który przewodził rundzie, a poza nim polski Movens Capital, korzystający z funduszy PFR Ventures Kaya VC, a poza nimi Westly Group, Aternus i Inven. Spółka zebrała 16,3 mln euro. Woltair przeznaczy pieniądze na rozwój platformy i ekspansję w Europie – wszedł już do Polski, gdzie zatrudnia 40 osób, a chce powiększyć ich liczbę dwukrotnie.

Interesujesz się inwestycjami w start-upy? Obserwuj naszą mapę ekosystemu innowacji, tworzoną we współpracy z Dealroom.