Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Słowniczek marketingu dla początkujących – zrozum, co mówi agencja (Część 1)

Każdy technologiczny start-up prędzej czy później (a raczej prędzej), będzie musiał rozpocząć działania marketingowe. O ile nie ma na pokładzie osoby, która specjalizuje się w tym temacie, na pewno trafi do świata nowych pojęć i dwu- lub trzyliterowych skrótów. Postaramy się wyjaśnić te najczęściej pojawiające się terminy i pomóc początkującym w świecie marketingu founderom.  

Zaczniemy od podstawowych terminów dotyczących reklamy internetowej, z którymi najczęściej zetkną się founderzy, z nastawieniem przede wszystkim na hasła związane z performance marketingiem. Zazwyczaj młode start-upy składają go na ręce agencji, dlatego warto wiedzieć, o czym mówią jej pracownicy. 

Bounce Rate (współczynnik odrzuceń) 

To jeden z podstawowych współczynników określających Twoją stronę. To liczba użytkowników, którzy opuszczają naszą stronę bez zagłębienia się w nią – albo przeglądając jedynie stronę główną, albo jedną z podstron na którą trafili. W momencie, kiedy Twoja strona to jedynie landing page i nie ma żadnych podstron, współczynnik z natury będzie bardzo wysoki, ale jeśli Twoja strona jest rozbudowana, wysoki wskaźnik może niepokoić. 

CPA – Cost per action 

To jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeń kampanii internetowej, w której klient płaci za konkretną wykonaną przez użytkownika akcję – może to być na przykład kliknięcie w link (wtedy jest to kampania CPC – Cost Per Click), wyświetlenie reklamy, obejrzenie filmu, wypełnienie formularz czy inna interakcja z reklamą. 

CPV (Cost per View) 

Kampania, w której płaci się za wyświetlenie reklamy – model stosowany głównie w reklamie bannerowej na dużych portalach internetowych lub w kampaniach video. Jest efektywny głównie, jeśli chcesz zbudować duże zasięgi i powiększyć świadomość marki, albo masz fizyczny produkt sprzedawany nie tylko online. 

Formą wyceny cost-per-view jest CPM (Cost-per-mile) – ile płacimy za tysiąc odsłon. 

CPC (Cost per Click) 

Kampania, w której płaci się za „klik” przekierowujący na stronę – więc tak naprawdę za odwiedzenie Twojej strony. To popularny model, głównie z powodu tego, że płacisz za rzeczywiście zainteresowanego użytkownika. CPC najlepiej sprawdza się w kampaniach sprzedażowych i nastawionych na ruch na stronie. 

Facebook Ads 

Reklamy na Facebooku (a także na Instagramie, Messengerze i WhatsApp) to ekosystem Facebook Ads, który uwzględnia to zarówno formaty reklamowe ukazywane jako posty, jak również wideo czy stories. Pozwala na szeroki zakres działań. Razem z ekosystemem Google Ads, e-mail marketingiem i programami partnerskimi różnego rodzaju wchodzi w zakres działań performance marketingowych (czyli marketingu efektywnościowego – który pozwala na łatwe mierzenie efektywności kampanii).

Google Ads 

To zarówno reklamy w wyszukiwarce Google (SEM) jak i na portalach korzystających z Google AdSense – rozwiązania Google, które wyświetla reklamy displayowe na stronach, które chcą zarabiać na wyświetlaniu reklam, a nawet reklamy na YouTube.  

Landing page 

Landing page to prosta strona internetowa – zazwyczaj bez żadnych linków –  będąca, albo stroną na którą skierowany jest ruch z kampanii, albo stroną wydarzenia czy konkursu. Może być też najprostszą wersją strony produktowej, zazwyczaj w fazie MVP – kiedy strona jest jeszcze zbędna. 

PPC  

„Pay-per-click” to w zasadzie to samo co CPC – przy czym Pay-per-click to nazwa modelu, a CPC opis konkretnego kosztu – jeśli korzystasz z Google Analytics, to tak będą opisane kampanie w przeglądarce.

Referral  

Referral to inaczej link kierujący na naszą stronę – linki z zewnętrznych stron to nie tylko kolejna metoda na to, żeby klient do nas trafił, ale także sposób na zwiększenie „wagi” naszej strony dla algorytmów wyszukiwarek internetowych i jedna z metod pracy z SEO (optymalizacją strony pod wyszukiwarki internetowe). 

Remarketing  

Remarketing to działania marketingowe do klientów, którzy już znają lub kupili Twój produkt. Dlaczego do nich mówić? Bo znają Twoją firmę i są nią zainteresowani w stopniu wyższym niż ci, którzy widzieli reklamę i z niej nie korzystali. To, że widzisz na stronach reklamy tej strony, na której już zarezerwowałeś hotel to właśnie działania remarketingowe – nakierowane na to, żebyś przy kolejnej rezerwacji także z niej skorzystał. 

SEO  

Search Engine Optimization to optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe – zarówno praca nad samą stroną (np. nad szybkością jej wczytywania czy odpowiednim użyciem słów kluczowych, które sprawią, że użytkownik na nią trafi), ale też na przykład zdobywaniem linków z innych stron. SEO jest częścią marketingu w wyszukiwarkach, obok PPC. Jest w wielu wypadkach tanie (bo wymaga w zasadzie tylko pracy wewnętrznej), ale jest procesem dość długotrwałym i nastawionym na ciągłe ulepszanie zawartości strony. 

W marcu zapraszamy na kolejne części słowniczka - gdzie skupimy się na innych typach marketingu. Dowiecie się na przykład co to jest content marketing, e-mail marketing czy kto to jest influencer. Zapraszamy! 

Inne aktualności

Endeavor State of Polish Tech – jak powstawał raport i jak wygląda? [Rozmowa[

Jak zatrudniać w nowym start-upie? Dowiesz się z naszego podcastu!