Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Skuteczny pitch deck? Ucz się od największych! Przegląd stron z prezentacjami wielkich marek i start-upów

Czy zastanawiasz się, jak wyglądały pitch decki największych światowych start-upów, i jak przyciągnęły do siebie inwestorów? Są w sieci strony, na których możesz je podejrzeć. 

Czy kiedyś zastanawiałeś się, jak wyglądały prezentacje, którymi przyciągnęły inwestorów światowe jednorożce? Chciałeś porównać swój pitch deck z tym, co pokazał inwestorom światowy gigant? Znajdziesz w internecie strony, które zbierają prezentacje – zarówno tych największych jak i mniejszych start-upów z różnych etapów ich rozwoju. Zobacz je! 

Open VC 

Open VC to projekt, który ma łączyć VC i founderów, publikując informacje o funduszach, łącznie z ich inwestycjami – a także mapę lokalizacji i adresów globalnych VC, oraz… zestaw ponad 1200 pitch decków start-upów, wśród których znajdziesz m.in. AirBnB, Crunchbase, Linkedin czy YouTube.  

W wypadku Open VC pitch decki można sortować za pomocą tematyki slajdu – czyli jeśli jesteś zainteresowany tym, w jaki sposób firmy opowiadają o swojej przewadze konkurencyjnej, rynku czy produkcie, możesz od razu porównać setki slajdów.  

PitchDeckHunt 

Drugim portalem, który zbiera pitch decki jest Pitchdeckhunt. Ta strona pozwala na zapoznanie się z pitch deckami podzielonymi ze względu na m.in. branżę i rundę finansowania, a jeśli nie znasz konkretnego start-upu, po kliknięciu w prezentację możesz przeczytać opis jego działalności. 

Wśród pojawiających się na stronie wielkich technologicznych firm są m.in. Facebook, Uber, Snapchat, Tinder, czy Tinder. Znajdziesz tam także bardziej kontrowersyjne projekty – takie jak Theranos, Fyre Festival czy WeWork. 

Muzeum pitchowania i wzory do naśladowania 

Wśród pitch decków znajdują się naprawdę historyczne materiały – tak jak prezentacja YouTube z 2005 roku, która pozwoliła firmie na zdobycie 3,5 mln dolarów od Sequoia Capital w rundzie seed. Co ciekawe, prezentacja nie ma ani jednej grafiki, za to bardzo konkretnie przedstawia zarówno produkt, rynek jak i problemy, które rozwiązuje (niemożliwość wysłania video mailem!). 

Innym ciekawym przykładem jest bardzo prosty pre-seedowy pitch deck Tindera (jeszcze pod nazwą matchbox) – który koncentruje się na emocjach – przedstawiając średnio przystojnego mężczyznę, który obawia się odrzucenia. Tinder także rozwiązuje jego problem i świetnie mówi to tym, czym jest aplikacja w jedynie kilku slajdach. 

Z drugiej strony pitche firm, które kojarzone są ze spektakularnymi skandalami – Theranosa i Fyre Festivalu są pełne grafik (i w wypadku Theranosa – wykresów) i wydają się… przegadane. Prezentacja Theranosa ma 24, a Fyre Festivalu – 43 slajdy. Fyre skupia się przede wszystkim na influencerach, którzy promują imprezę (6 slajdów) i teamie (5 slajdów), tylko jeden pozostawiając na występujących na Fyre Festivalu muzykach (których jest tylko trójka). Theranos z kolei po zebraniu już dwóch rund finansowania koncentruje się bardzo na tym, co ich system powinien robić (bardzo technicznie), a mało na tym, co już firma osiągnęła.  

Zdecydowanie odwiedzenie tych stron to bardzo ciekawe doświadczenie – zarówno jako inspiracja dla start-upów, jak i zdobycie wiedzy o tym „jak to się robi”. Jeśli jesteście zainteresowani zdobywaniem funduszy zapraszamy do naszych tekstów: 

- „Co powinien zawierać pitch deck”  

- „O co inwestor zapyta start-up” 

Inne aktualności

Dwa polskie miasta na liście „wschodzących hubów technologicznych” Dealroom

Tydzień z VC: przede wszystkim nowe fundusze!