Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Razem w drodze do rozwoju i innowacji - dlaczego współpraca firm się opłaca?

Współpraca dużych firm z mniejszymi, ale bardziej innowacyjnymi, staje się coraz bardziej powszechna, a wynika ona ze świadomości obustronnych korzyści. Duże przedsiębiorstwa potrzebują nowych i innowacyjnych rozwiązań, natomiast mniejsze firmy partnerów z dostępem do rynku i finansowania. Sukcesy w biznesie obydwu stron często zależą od jakości współpracy i znalezienia wspólnego celu.

Małe firmy są coraz bardziej otwarte na współpracę z dużym biznesem, który jest dla nich szansą na zwiększenia skali działalności. Z drugiej strony, duże firmy, ze względu na swoje ograniczenia wynikające ze struktur i rozległych procedur często potrzebują nowych rozwiązań, które pozwolą im działać szybciej, efektywniej i skuteczniej. Właściwie jedne i drugie są po części na siebie skazane. Coraz częściej jesteśmy świadkami przełomowych  pomysłów powstających w wyniku współprac.  

Wśród przykładów są działania m.in. marki kosmetyków YOPE, sklepów Carrefour Bio oraz  Swapp!, start-upu dostarczającego maszyny do refillingu. Wspólnie zainicjowany program pilotażowy, zachęca Polaków do uzupełniania butelek wielokrotnego użytku produktami marki, zamiast kupowania kosmetyków w plastikowych butelkach.  

Świadomość wśród polskich firm o korzyściach współdziałania i wychodzenia na zewnątrz jednak nie jest jeszcze zbyt duża.  Z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pt. „Raport o stanie sektora małych  
i średnich przedsiębiorstw w Polsce” (2020 r.) wynika, że jedynie 38 proc. dużych firm deklaruje współpracę z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Statystyki te potwierdza również Badanie Dojrzałości Innowacyjnej (BDI) Polskiego Funduszu Rozwoju  przeprowadzone na próbie ponad 100 dużych przedsiębiorstw, które pokazuje , że współpraca dużych firm  
z podmiotami zewnętrznymi dla większości przebadanych nie jest jeszcze   priorytetem. Z czego to wynika?  

Wiele dużych firm niekiedy boi się zaryzykować i podejmować współpracę z mniejszymi spółkami, mając na uwadze m.in. dodatkowe koszty, skalowalność oferty czy też często kwestie wizerunkowe. 

Dlaczego warto zainwestować we współpracę ze start-upem?Dzięki odpowiednio wykorzystanej współpracy pomiędzy dużą firmą i startupem obie strony mogą dużo zyskać. Praca ze startupami pozwala korporacjom rozwijać się oraz testować nowe technologie  
i rozwiązania przy mniejszych kosztach i ryzyku. Startupy stają się też źródłem talentów i innowacyjnych pomysłów. Natomiast dla start-upów jest to szansa na zdobycie doświadczenia i wiedzy, ale też możliwość 

Narzędzia wspierające dla dużych firm

 Duży podmiot, korporacja chcąc ocenić swój potencjał do współpracy z ze start-upami może skorzystać z modelu Startup Collaboration Readiness, który na 9 stopniowej skali wskazuje  poziom gotowości do współpracy ze startupami.  

Źródło: W. Drewczyński, „Korpostartup. Efektywna współpraca korporacji ze startupami”

Model ten  pozwala na szybką weryfikację doświadczenia korporacji oraz dobór optymalnych instrumentów współpracy z młodymi spółkami technologicznymi. Dodatkowo PFR ramach programu Sieć Firm Przyszłości, która wspiera duże firmy w budowie kompetencji potrzebnych do wprowadzania zmian w organizacji i wzmacniania ich konkurencyjności na rynku m.in. w obszarze innowacji czy transformacji.  Wśród form wsparcia jest m.in.  wcześniej wspomniane narzędzie diagnostyczno-badawcze, czyli Badanie Dojrzałości Innowacyjnej.  Jest to badanie dostępne bezpłatnie do autodiagnozy firmy w obszarze innowacji, cyfryzacji oraz transformacji energetycznej, kończące się raportem z rekomendacjami oraz indywidualnym spotkaniem konsultacyjnym.  

Po skorzystaniu z badania, przedsiębiorstwa otrzymają dostęp do kursów on-line tj. „Przedsiębiorstwo Gotowe na Przyszłość”, czy „Projektanci Design Thinking” oraz publikacji „Pobudź innowacyjność w organizacji. Zastosowanie metodyki design thinking w rozwoju kultury organizacyjnej”, których zakres tematyczny jest odpowiedzią m.in. na wyzwania związane z budowaniem kultury innowacji .  

Artykuł powstał w ramach programu „Sieć Firm Przyszłości PFR”. Więcej informacji o wsparciu PFR dla dużych firm znajduje się na dedykowanej stronie.