Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Nie pytaj, czy cyfryzować firmę, tylko jak? Pomoże w tym Mapa cyfrowych narzędzi!

Powszechnie wiadomo, że jednym ze „skutków ubocznych” pandemii COVID-19 było znaczne przyspieszenie procesu cyfryzacji – zaczynając na poziomie instytucji państwowych, aż po użytkowników indywidualnych. Jak wynika z raportu opracowanego przez Polcom i Intel „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022. Chmura i nowe technologie”, 39 % ankietowanych firm prowadzi intensywne działania w kierunku cyfryzacji, a aż 93 % firm podejmuje jakiekolwiek działania w obszarze cyfrowej transformacji. Z jakich usług mogą w tym zakresie skorzystać?

Już pobieżna obserwacja najbliższego otoczenia pozwala stwierdzić, że technologie cyfrowe nie tylko na dobre zagościły w domach, ale bez nich praca, edukacja, dostęp do informacji najzwyczajniej stałyby się całkowicie niemożliwe. W przypadku start-upów i MŚP wyzwaniem jest dostosowywanie rozwiązań do potrzeb konkretnej firmy.

Oprócz cytowanego już badania firm Polcom i Intel, obszaru cyfryzacji MŚP dotyczy też najnowszy raport stworzony przez Fundację Digital Poland we współpracy z firmą Symfonia - „Inwestycje w technologie w dobie pandemii”. Jak wynika z niego, Polscy przedsiębiorcy mierzą się z dylematem – czy pojawiające się nadwyżki gromadzić w ramach poduszki finansowej, czy też inwestować w rozwój za pomocą nowych technologii? Ponadto, zaobserwowano też zależność, że im mniejsza jest firma, tym niższe jest wykorzystanie narzędzi ICT w biznesie. Skąd te wnioski?

Problemem może być fakt, że wiele firm (39% ankietowanych), nie prowadzi długofalowych i spójnych działań w zakresie cyfryzacji, lecz jedynie wprowadzają pojedyncze rozwiązania, które potem starają się łączyć. 29% firm uczestniczących w badaniu uzależnia to od swojego obszaru działalności. Co więcej, respondenci wskazują, że powodem cyfryzacji pojedynczych obszarów działalności firmy są koszty (50% odpowiedzi) oraz brak dostępności kompleksowych rozwiązań na rynku (20%).

- Czy cyfryzować? Jeżeli ktoś zadaje sobie to pytanie w 2022 roku, a do tego się waha, to raczej nie może zaliczać się do grona liderów branżowych. W dzisiejszych czasach w dużej mierze to właśnie technologia może budować przewagę konkurencyjną. Proces cyfryzacji, niezależnie od tego czy digitalizacja naszej firmy dopiero startuje, czy jest kontynuowana od wielu lat, musi być prowadzony w sposób dojrzały i uporządkowany. Zamiast rewolucji, organizacja znacznie bardziej skorzysta na stopniowych wdrożeniach, poprzedzonych dobrym poznaniem potrzeb i problemów pracowników – wskazał w raporcie Fundacji Digital Poland i firmy Symfonia, Grzegorz Pyzel – wiceprezes zarządu 7N w Polsce.

Co jednak istotne, uczestniczący w badaniu Fundacji Digital Poland przedsiębiorcy, widzą znaczące plusy wynikające z cyfryzacji firm. 44,2% ankietowanych stwierdziło, że inwestycja w nowe technologie w biznesie oznacza w perspektywie oszczędność kosztów, a 43,5% wskazało na zwiększenie wydajności lub/i efektywności.

Jak cyfryzować i nie zbankrutować?

Jeśli problemem dla firmy jest koszt procesu cyfryzacji, pewnym rozwiązaniem może być subskrypcja oprogramowania, dzięki któremu firma nie dokonuje zakupu na własność, a jednocześnie może normalnie korzystać z oprogramowania. To pozwala rozłożyć koszty w dłuższym okresie, na przykład trzech lat. Firma nie musi płacić także dodatkowo za zakup kolejnych aktualizacji oprogramowania.

- Oczywiście jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest korzystanie z projektów grantowych, wsparcia z funduszy europejskich, które umożliwiają przedsiębiorcom pozyskanie większości środków niezbędnych na inwestycje w technologie – wskazał w raporcie Marcin Świderek, dyrektor Finansowy w Symfonii.

Skorzystaj z Mapy cyfrowych narzędzi!

Wychodząc naprzeciw potrzebom MŚP i chcąc ułatwić rozpoznawanie dostępnych narzędzi umożliwiających cyfryzację różnych obszarów działalności przedsiębiorstw, PFR stworzył Mapę cyfrowych narzędzi. Wśród nich znajduje się ponad 90 firm – zarówno tak dużych i znanych marek, jak Allegro, InPost, Pracuj.pl czy Ceneo, aż po wciąż rosnące start-upy, takie jak Cosmose.ai, Vue Storefront, Push Push Go czy Omnipack.

Przedsiębiorstwa oferujące usługi i produkty cyfryzacyjne podzieliliśmy według pięciu płaszczyzn działania:

  1. Zarządzanie firmą,
  2. Marketplace,
  3. Obsługa klienta,
  4. Marketing,
  5. Sprzedaż.

Firmy zostały wyselekcjonowane na podstawie kryteriów takich jak: model biznesowy (B2B), aktywność na rynku w ciągu ostatnich 3 lat oraz przydatność w procesie cyfryzacji firmy. Informacje te zostały zebrane na podstawie analizy danych zastanych. Firmy zachęcaliśmy do zgłoszeń także poprzez formularz aplikacyjny umieszczony w naszym cyklicznym newsletterze.

Inne aktualności

Technologia kwantowa – czym jest i jakie branże zrewolucjonizuje?

Technologiczne podcasty, których powinieneś posłuchać