Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Marketing w biznesie internetowym – jak wypromować e-biznes?

Zaplanowanie odpowiedniej strategii marketingowej to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Dzięki niej można osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i łatwo dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Jakie działania należy podjąć, aby skutecznie wypromować swój biznes w internecie?
 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak zaprojektować stronę internetową i jak zwiększyć jej zasięg,
  • jak zdobywać klientów w Internecie,
  • jak działać w social mediach i czym jest content marketing?

Strona internetowa to podstawa

Strona internetowa to wizytówka każdego e-biznesu, niezależnie od profilu działalności firmy. Ma bezpośredni wpływ na konwersję, czyli to, ile spośród osób wchodzących na stronę zdecyduje się na zakup produktu lub nawiązanie kontaktu. Dlatego bardzo ważne jest, aby była atrakcyjna dla użytkowników. Co to oznacza?

Wygląd

Strona zaprojektowana w stylu lat 90. nie tylko nie przyciągnie do e-biznesu nowych klientów, lecz także może negatywnie wpłynąć na całą promocję. Nie mówiąc już o tym, że przestarzały design zmniejsza widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego bardzo ważne jest, aby wygląd strony internetowej był dopasowany do obecnych standardów.

Funkcjonalność

Mówi się, że przeciętny internauta poświęca na ocenę strony internetowej niecałe 5 sekund. Nawet wytrwały użytkownik przejdzie do konkurencji, jeśli w ciągu kilku chwil nie znajdzie potrzebnych informacji. Warto więc zadbać o to, żeby strona internetowa była funkcjonalna, przejrzysta i intuicyjna. Tak, aby nawet osoba, która odwiedza ją po raz pierwszy, nie miała problemu z nawigacją.

Treść

Teksty na stronie powinny być przede wszystkim aktualne, pozbawione błędów i zoptymalizowane pod kątem SEO. To nie wszystko. Muszą też być ciekawe i przykuwać wzrok użytkownika. Nie ma nic gorszego niż utarte slogany na stronie głównej lub niesformatowane, długie bloki tekstu na podstronach. 

Optymalizacja

Dobrze zoptymalizowana strona jest przyjazna zarówno ludziom, jak i algorytmom Google. Dzięki optymalizacji strona internetowa szybciej się ładuje i osiąga lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Odpowiednie certyfikaty zwiększają zaufanie klientów, a responsywność znacząco podnosi ruch na stronie.

Ruch na stronie – jak zdobyć potencjalnych klientów?

Każdy przedsiębiorca, który chce wypromować firmę w internecie, staje w końcu przed dylematem dotyczącym tego, jak zapewnić wysoki ruch na stronie. Do wyboru są dwie opcje: pozycjonowanie oraz reklamy AdWords.

Pozycjonowanie

To szereg działań na stronie (on-site) i poza nią (off-site) mających na celu zwiększenie jej widoczności w wyszukiwarce Google. Za pomocą przemyślanej i dobrze prowadzonej strategii pozycjonowania można budować świadomość marki, zwiększać zaufanie i wiarygodność danej domeny, a także uzyskiwać dużo wyższy współczynnik klikalności (CTR) niż w przypadku reklam. To jednak długotrwały proces i na pierwsze efekty trzeba często czekać miesiącami. Wymaga on również dużego doświadczenia i wiedzy eksperckiej, więc współpraca ze specjalistami może się okazać konieczna.

Reklamy AdWords

Linki reklamowe pojawiają się w wyszukiwarce przed wynikami organicznymi. Budzą nieco mniejsze zaufanie użytkowników i mają niższy CTR. Mimo to wciąż są bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o promocję. Kampanię AdWords można uruchomić z dnia na dzień. Dzięki temu ruch na stronie wzrasta niemal od razu. Zmieniając słowa kluczowe, można bardzo szybko reagować na przeróżne trendy na rynku i optymalizować promocję. To praktycznie niemożliwe w przypadku działań SEO. Wadą AdWords jest dość wysoka cena za kliknięcie. 

Co wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wiele bowiem zależy od celów i strategii marketingowej danej firmy. Warto być świadomym różnic między tymi dwoma rozwiązaniami. Ostateczną decyzję najlepiej podjąć po konsultacji ze specjalistami, którzy przeprowadzą dokładną analizę potrzeb firmy.

Media społecznościowe – jak zwiększyć zasięg strony?

Aktywność w mediach społecznościowych to jedna z najbardziej popularnych metod, aby wypromować e-biznes i zwiększyć zasięg strony internetowej. Za pomocą social mediów można skutecznie budować własną markę, komunikować się z klientami, promować produkty itp. Aby jednak te działania faktycznie pomagały w promocji, należy je realizować w przemyślany sposób. Warto więc zastanowić się, które social media będą najlepiej pasować do profilu działalności firmy i prowadzić tylko te konta, które zwiększą zasięgi e-biznesu w internecie. Żeby to zrobić, należy odpowiedzieć sobie na trzy pytania:

  1. Kto jest naszym klientem?

Najlepsze efekty można osiągnąć, promując się na platformach, z których korzystają klienci. Dlatego ich identyfikacja ma kluczowe znaczenie przy wyborze kanałów social media. Świetnym sposobem na to, aby lepiej poznać grupę docelową, są narzędzia do monitorowania internetu.

  1. Jakie treści będą publikowane?

W zależności od branży i profilu działalności firmy publikuje się różne treści – zdjęcia, nagrania, artykuły, krótkie informacje. Rodzaj platformy powinien być dopasowany do tego, czym najczęściej będziemy się dzielić z użytkownikami.

  1. Ile czasu możesz przeznaczyć na prowadzenie danego kanału?

Powielanie tych samych treści na różnych kanałach działa niekorzystnie z punktu widzenia pozycjonowania. Jeśli więc nie dysponuje się odpowiednią ilością czasu na promocję w mediach społecznościowych, lepiej nie przesadzać z ilością różnych kanałów. Niedbale prowadzone, rzadko aktualizowane i nieatrakcyjne konta mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. 

Jakie działania na social media zwiększą zasięg?

  • regularne publikowanie ciekawych i różnorodnych materiałów;
  • interakcja z fanami i zachęcanie ich do aktywności;
  • promowanie nowych wpisów na grupach tematycznych;
  • dodawanie wartościowych linków. 

Content marketing – treści, które wypromują e-biznes

Content marketing, czyli marketing treści, to strategia polegająca na regularnej publikacji dobrej jakości merytorycznych treści. Wartościowe teksty mają na celu przyciągnięcie konkretnej grupy odbiorców i nakłonienie ich do skorzystania z usług firmy. To jednak nie wszystko. Publikując ciekawe treści, można realizować szereg innych celów marketingowych, takich jak:

  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej;
  • zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google;
  • tworzenie pozytywnego wizerunku i zwiększenie świadomości marki;
  • budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie;
  • budowanie długotrwałych, opartych na lojalności i zaufaniu relacji z klientami.

Co publikować, aby zwiększyć sprzedaż?

  • poradniki,
  • artykuły eksperckie,
  • wywiady,
  • opisy produktów,
  • recenzje produktów i usług,
  • artykuły sponsorowane,
  • e-booki,
  • webinary,
  • infografiki,
  • podcasty.

Wszystkie treści publikowane w ramach działań content marketingowych powinny być merytoryczne i interesujące dla odbiorcy. Warto, aby były również zoptymalizowane pod kątem algorytmów Google. Im lepiej „roboty Google” ocenią udostępniane treści, tym wyżej w wynikach wyszukiwania będzie się pokazywać cała domena. Dlatego trzeba zwracać uwagę na poprawność gramatyczną, spójność tematyczną tekstu, a także obecność słów kluczowych. Dobrze jest również formatować teksty w atrakcyjny sposób (akapity, nagłówki, pogrubienia, zdjęcia itp.). Wszystkie treści powinny być też unikalne – kopiowanie ich nawet w obrębie tej samej strony działa bardzo niekorzystnie na pozycjonowanie witryny.

5 przydatnych narzędzi do marketingu w e-biznesie

  1. Senuto – rozbudowany zestaw narzędzi do SEO i content marketingu;
  2. Brand24 – najpopularniejsze w Polsce narzędzie do monitorowania internetu oraz social media;
  3. Buffer – zaawansowane narzędzia służące do obsługi mediów społecznościowych;
  4. Google Keyword Planner – nowoczesne narzędzie do planowania słów i fraz kluczowych;
  5. Buzzsumo – platforma do monitorowania zaangażowania użytkowników, analizy treści i śledzenia trendów w content marketingu.

Inne aktualności

Endeavor State of Polish Tech – jak powstawał raport i jak wygląda? [Rozmowa[

Jak zatrudniać w nowym start-upie? Dowiesz się z naszego podcastu!