Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 10 lutego 2021

Start-upy, które warto obserwować w 2021 roku według zespołu startup.pfr.pl

Startup.pfr.pl przyjrzał się start-upom, które w tym roku mogą zaskoczyć – zarówno tym dopiero rozpoczynającym działalność, jak i tym już dojrzałym. Kogo będziemy szczególnie bacznie obserwować w 2021 r.? 

Start-upy we wczesnej fazie rozwoju 

upmedic:  

upmedic to system strukturyzowanych opisów diagnostycznych dla radiologów. Od niedawna oferuje też system wspierający diagnostykę telemedyczną i ułatwiający przepływ dokumentów także dla lekarzy pierwszego kontaktu. 

Dlaczego według nas warto go obserwować? Bo z jednej strony to start-upy z branży zdrowotnej uzyskały w 2020 r. największe wsparcie od inwestorów, a z drugiej strony Polacy są bardzo sceptyczni wobec porad telemedycznych – rozwiązania usprawniające jakość wizyt są więc potrzebne. 

Projekt zaczął 2021 r. od wygranej na międzynarodowym konkursie dla start-upów organizowanym przez INPUT program oraz Smart Landing Program Canada, zyskując 20 tys. kanadyjskich dolarów na organizację programów pilotażowych oraz budowę partnerstw z kanadyjskimi placówkami medycznymi. Mały interdyscyplinarny zespół, uzyskał już kontakty w dwóch krajach – a to dopiero pierwsza faza rozwoju produktu. Jak będą się rozwijać, kiedy trafi do nich zastrzyk pieniędzy z programów i VC? Będziemy śledzić te informacje. 

Wellbee: 

Kolejne zdrowotne rozwiązanie to start-up specjalizujący się w psychoterapii online – oferując dostęp do specjalistów w szybki sposób. 

Dlaczego warto je obserwować? Rynek usług psychologicznych w Polsce i na świecie rośnie gwałtownie, również na skutek pandemii. Wellbee już we wrześniu uzyskało 1 mln zł finansowania od Tar Heel Capital. Jak start-up będzie konkurował z innymi podobnymi rozwiązaniami na naszym rynku (takimi jak Therapify i HearMe), jak przekona Polaków do korzystania z tak ‘intymnych’ usług w formie online? A także w jaki sposób będzie planować wejście na rynki zagraniczne?  

Zajka: 

Fot. Zajka

Proste, tanie narzędzie, które pozwoli rolnikom badać wilgotność gleby i optymalnie nawadniać pole. Projekt nazwany z powodu kształtu eCiupaga, pozwala rolnikom na optymalne zużycie wody w dobie postępującej suszy i wzrostów kosztów nawadniania. 

Dlaczego ich obserwujemy? Ten start-up w zasadzie jest jeszcze w fazie pre-seed, a już odnosi pierwsze sukcesy. W zeszłym tygodniu wygrał w hackatonie “The EU: Africa The Post Crisis Journey” w kategorii Food Security. Jako zwycięzcy wezmą udział w 6-tygodniowym programie inkubacyjnym, który przyspieszy wprowadzenie prototypu na rynek europejski i afrykański. To rozwiązanie z dużym potencjałem! 

Authologic: 

Fot. Authologic

Rozwiązanie pozwalające na zdalne potwierdzenie tożsamości – agregujące różne metody pozwalające na rozpoznanie klienta – od danych bankowych, przez rozpoznawanie twarzy, po szybki przelew. 

Dlaczego to według nas ciekawy start-up? Rozwiązania pozwalające na zdalne podpisanie umów istnieją, jednak za Authologic stoją doświadczeni founderzy (twórcy kupionego przez PKO BP Zencard), a agregacja kilku metod weryfikacji tożsamości w jednym rozwiązaniu daje ciekawą przewagę rynkową. W rundzie pre-seed w październiku Authologic uzyskało 1,8 mln zł od SMOK Ventures. Będziemy obserwować jego dalszy rozwój! 

InSTREAMLY: 

Logo InSTREAMly

Platforma pozwalająca połączyć firmy ze streamerami gier, pozwalając dużym organizacjom na pozyskanie dodatkowych kanałów marketingu, a streamerom na zdobycie środków z reklam. 

Dlaczego patrzymy na inSTREAMLY? Gaming (w tym e-sport) dzięki Covidowi dostał dużego przyspieszenia i nic nie zapowiada spowolnienia w tym zakresie. To też rozwiązanie, które wpasowało się w istniejącą na rynku niszę – nikt do tej pory nie zagospodarował środowiska coraz bardziej popularnych streamerów. Dzięki temu z inSTREAMly skorzystały już takie globalne marki jak Sony, Adidas, Netflix czy Porsche. W 2020 r. w spółkę w rundzie seed zainwestował 1 mln zł SMOK Ventures, a przed firmą stoją ambitne plany ekspansji poza Europę – do Azji i USA. 

Dojrzałe start-upy 

Infermedica: 

Logo Infermedica

Kolejna w naszym zestawieniu firma medyczno-technologiczna. Infermedica tworzy rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, które ułatwiają wstępną diagnostykę medyczną oraz kierowanie ruchem pacjentów (tzw. triaż). Pozwala na diagnozę przy użyciu aplikacji na telefon, platformy internetowej, chatbota oraz API. 

Dlaczego obserwujemy właśnie Infermedicę? Dynamiczny rozwój medtechów, znacznie przyspieszony został przez pandemię. Zwracamy coraz większą uwagę na swoje zdrowie, a narzędzia diagnostyczne są wykorzystywane częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Spółka działa w modelu B2B, a prywatne podmioty w systemie opieki medycznej (w tym opieka telemedyczna) będą się prężnie rozwijały w najbliższych latach. Z usług Infermedica korzystają już duże firmy, takie jak m.in. Allianz, Medis, Dovera czy PZU. 

Jeśli chodzi o kapitał – w zeszłym roku w spółkę przeszło 40 mln zł zainwestował Europejski Bank Rozwoju i Odbudowy, Heal Capital, Karma Ventures, Inovo Venture Partners i Dreamit Ventures, a spółka, poza wykorzystaniem AI ma plany rozwoju swoich rozwiązań w kierunku szerszej interakcji z pacjentem – np. stworzyć narzędzia do zbierania wywiadów przed wizytą u lekarza rodzinnego.  

Packhelp: 

fot. materiały prasowe

Rozwiązanie pozwalające na projektowanie własnych opakowań, skierowane do rynku e-commerce. 

Dlaczego przyglądamy się opakowaniom? Rok 2020 był zdecydowanie czasem rozwoju e-commerce w Polsce, ale też globalnie w związku z pandemią. To znacząco powiększyło rynek zbytu. W epoce Instagrama atrakcyjne opakowanie produktu to także element jego marketingu – opakowanie pojawia się w kanałach społecznościowych zarówno w wideo, jak i atrakcyjnych zdjęciach. W zeszłym roku o Packhelp było dość cicho, choć firma zdobyła tytuł Deloitte Technology Fast 50 Central Europe 2020. Co szykują na ten rok? 

Nethone:

Logo Nethone

Scaleup zajmujący się cyberbezpieczeństwem i zapobieganiem fraudom płatniczym. 

Dlaczego są ciekawi? Na początku 2020 r. największymi klientami Nethone była branża Travel, m.in. esky czy LOT. Po problemach przed jakimi stanęła turystyka ciekawi nas, jakich klientów zdobędzie firma w tym roku. W polskich mediach o spółce było dość cicho, mimo że mają klientów w ponad 30 krajach. Ostatnią większą rundę finansowania Nethone przeprowadziło w 2019 r. Czy planują kolejną rundę i czy planują dalszą ekspansję, czy może pivot?  

Biotts: 

Firmą biotechnologiczna rozwijająca autorskie receptury leków w obszarze onkologii, dermatologii oraz chorób autoimmunologicznych. Ich autorski nośnik leków "zmiękcza" chwilowo cement międzykomórkowy pozwalając substancji aktywnej przedostać się do organizmu bez bólu. 

Dlaczego nas ciekawi? Nasze podsumowanie zamykamy kolejnym medtechem. Firma w zeszłym roku zdobyła szereg nagród – m.in. 1. miejsce na Start-Up Challenge 2020, w trakcie Akademii BioMed PFR czy na BioForum. W zeszłym roku spółka pozyskała 8 mln złotych finansowania od funduszu Montis Capital i aniołów biznesu, a w 2021 r. planowała podpisać umowę partnerską z dużą firmą farmaceutyczną. Jak będzie się rozwijać Biotts w tym roku? I czy ich technologie przyczynią się do przełomu w medycynie? 

To ciekawe rozwiązania,którym będziemy szczególnie przyglądać się w tym roku. Jak wyglądał 2020 r. z perspektywy VC? Zobacz raport PFR Ventures.