Gdzie szukać inwestora i co powinien zawierać pitch deck?
Masz świetny pomysł na biznes i zgrany, wszechstronny zespół, który jest w stanie go wcielić w życie. Jedyne czego Ci brakuje do pełnego sukcesu to… inwestor. Gdzie go szukać i jak przekonać do zainwestowania właśnie w Twój projekt?
Inwestorami Twojej spółki mogą zostać zarówno fundusz VC, jak i anioł biznesu. Jak wskazaliśmy w tekście „Finansowanie VC – na czym polega i jak je zdobyć?”, zasadniczą różnicą pomiędzy nimi jest fakt, że aniołowie biznesu inwestują swój prywatny kapitał, a fundusz VC opiera się na środkach twórców i inwestorów. W pierwszym przypadku decyzja o zainwestowaniu w pomysł może opierać się bardziej na nieformalnych przesłankach, takich jak doświadczenie czy przeczucie. W przypadku VC, podjęcie decyzji o współpracy poprzedzone będzie dogłębną analizą obecnej i możliwej przyszłej sytuacji spółki.
Kolejną różnicą pomiędzy tymi dwoma typami inwestorów jest ich „dostępność” – fundusze VC zazwyczaj dysponują stronami internetowymi, na których wskazują preferowaną formę kontaktu oraz portfolio z dotychczasowymi inwestycjami. Aniołowie biznesu działają bardziej nieformalnie, co sprawia, że nawiązanie znajomości z nimi jest trudniejsze.
Gdzie zatem należy szukać inwestora?
Z pewnością warto brać udział w imprezach branżowych. W czasie kulminacji pandemii możliwość ta była mocno ograniczona, jednak obecnie świat powoli otwiera się, a wydarzenia wracają do trybu stacjonarnego. Podczas takich konferencji, inwestorzy często wygłaszają prelekcje, uczestniczą w round tables, jak również zasiadają w jury konkursów start-upowych. Warto zatem w kieszeni mieć zawsze ze sobą komplet wizytówek, a w głowie kilka krótkich, ale treściwych zdań dotyczących Twojego projektu.
Ostatnie 1,5 roku dla biznesu, ale też dla życia społecznego, było czasem przyspieszonej cyfryzacji. Niezależnie więc od networkingu w świecie rzeczywistym, koniecznie zadbaj o to, by być widocznym w sieci. Z pewnością niezbędne ku temu jest stworzenie prostej i przejrzystej strony internetowej oraz aktualne profile na portalach społecznościowych, dostosowanych do specyfiki Twojej branży. Warto skorzystać również z możliwości rejestracji w agregatorach inwestycji, takich jak Dealroom i Crunchbase. Z danych w nich zawartych korzystają zarówno fundusze VC, jak również inwestorzy pochodzący z rynku private equity lub będący aniołami biznesu, a także media branżowe.
Oczywiście podstawą nawiązania relacji funduszami VC nadal jest kontakt bezpośredni, zazwyczaj poprzez formularz kontaktowy na stronie inwestora. Z pewnością dokumentem, który powinieneś mieć zawsze w gotowości poszukując inwestora – niezależnie od tego, czy jest to VC, czy anioł biznesu, jest pitch deck.
Czym jest pitch deck i dlaczego to podstawa ubiegania się o wsparcie finansowe?
W skrócie, to prezentacja, której celem jest przekonanie do zainwestowania kapitału właśnie w Twój pomysł! Dobry pitch deck ma przede wszystkim zaciekawić i zachęcić do dalszego kontaktu, a docelowo – nawiązania współpracy.
Czego nie powinno zabraknąć w prezentacji?
- strony tytułowej z logo firmy, nazwą oraz hasłem przedstawiającym jej misję i danymi kontaktowymi;
- wprowadzenia z kluczowymi informacjami dotyczącymi projektu oraz nakreśleniem problemu, który on rozwiązuje (mogą to być dwa osobne slajdy, ale najważniejsze, by wskazać, że Twój pomysł odpowiada na realne wyzwanie!);
- opisu rozwiązania, czyli naturalnej konsekwencji poprzedniego slajdu – pokaż jakie są zalety Twojego produktu!
- objaśnienia, jaka technologia stoi za Twoim projektem – czy to ona stanowić będzie o innowacyjności Twojego biznesu?
- przedstawienia zespołu ze wskazaniem komplementarnych kompetencji każdego z jego członków – na tym etapie ludzie tworzący biznes są jego najważniejszą wartością!
- pokazania inwestorowi, kim są Twoi potencjalni klienci, a także jak zamierzasz ich pozyskiwać. Przedstaw również Twoją konkurencję!
- wyjaśnienia w jakim modelu biznesowym będzie funkcjonowała firma oraz czy jest on skalowalny. Na tym slajdzie inwestor powinien znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące skali mikro (ile kosztuje i jaką wartość ma pojedynczy klient) oraz makro (jak wielu klientów i jaki udział w rynku realnie może mieć Twoja firma).
- przedstawienia kamieni milowych, czyli działań, które planujesz podjąć w najbliższym czasie, w celu rozwoju projektu.
- powiedzenia wprost, ile pieniędzy potrzebujesz i jak zamierzasz je spożytkować.
"Przygotowując się do prezentacji przed inwestorem, pamiętaj, że nie jesteś pierwszą osobą, która przedstawia mu swój start-up. Postaraj się, by Twój pitch nie był tylko opisem kolejnych (nawet jeśli będą najładniejsze) slajdów, a układał się w ciekawą opowieść (wykorzystaj tutaj zasady storytellingu, które możesz znaleźć w Internecie). Zadbaj nie tylko o to, comówisz, ale też w jaki sposób – pewny głos i asertywna postawa napewno zrobią dobre pierwsze wrażenie. Postaraj się również jak najlepiej przygotować do sesji pytań – przede wszystkim wymyśl sposób, jak dobrze odpowiedzieć na te,których nie chcesz usłyszeć"
– wskazała w ebooku „Jak znaleźć pierwszego inwestora?” Maja Matuszewska, specjalistka w zakresie organizacji programów akceleracyjnych, szkoleń oraz eventów start-upowych.
Więcej informacji na temat efektywnego poszukiwania inwestora znajdziesz w naszym bezpłatnym ebooku. Nie zwlekaj i zapoznaj się z nim już dziś!