Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 21 grudnia 2020

Kim jest „anioł biznesu” i jak zdobyć jego wsparcie?

Wczoraj odbyła się kolejna gala finałowa Business Angel of the Year – corocznego konkursu aniołów biznesu, organizowanego przez Cobin Angels. Kto zwyciężył? 

Aniołami biznesu są osoby prywatne, które inwestują swój kapitał w start-upy i przedsiębiorstwa, często na wczesnym etapie rozwoju. Zwykle wcześniej rozwijały z powodzeniem szereg swoich działalności i chcą teraz zainwestować kapitał w pomysły kolejnego pokolenia twórców. Dzięki zdobytemu w toku własnego prowadzenia biznesu doświadczeniu, służą firmom nie tylko wsparciem finansowym, ale także swego rodzaju mentoringiem oraz siecią kontaktów. To dużo więcej niż mogą zaoferować np. banki. W zamian za środki na rozwój biznesu i doradztwo w zakresie zarządzania, aniołowie biznesu otrzymują jednak udziały w firmie lub obligacje.

Kwoty finansowania przez aniołów biznesu poszczególnych projektów są bardzo zróżnicowane, lecz zazwyczaj zamykają się w przedziale od 25 000 EUR do 500 000 EUR. Według danych Center for Venture Research na University of New Hampshire, inwestorzy ci finansują ponad 63 000 start-upów rocznie, na łączną kwotę ponad 23 miliardów dolarów. Wbrew więc pozorom, wsparcie start-upów przez aniołów biznesu jest więc w skali światowej częstym sposobem finansowania na początkującym etapie rozwoju firmy. A jakie było źródło pojęcia „aniołowie biznesu”?

Wywodzi się ono, co ciekawe, z Broadwayu, gdyż tak pod koniec lat 70. nazywano zamożne osoby, które zapewniały finansowanie sztukom teatralnym. Jednak miejscem, w którym finansowanie firm przez aniołów biznesu rozpowszechniało się szczególnie dynamicznie, była amerykańska Dolina Krzemowa. Od lat 80. wielu inwestorów lokowało nadwyżki kapitałowe w prężnie rozwijające się tam firmy technologiczne. Ze środków otrzymanych od aniołów biznesu skorzystali dzisiejsi giganci, tacy jak Google, Apple czy Amazon.

Dlaczego warto współpracować z aniołem biznesu?

Do zalet współpracy z aniołem biznesu należy niewątpliwie fakt, że umowa z nim nie wymaga zabezpieczenia w postaci aktywów osobistych. Jak już wskazaliśmy, wartością dodaną oprócz środków pieniężnych jest również mentoring oraz sieć kontaktów, które anioł biznesu wprowadza do finansowanej firmy.

Warto podkreślić, że relacja start-upu z aniołem biznesu jest bliższa niż w przypadku innych form finansowana. Dlatego warto by obydwie strony umowy dobrze się porozumiewały i miały wspólną wizję rozwoju firmy. Fakt, że układ firmy z aniołem biznesu jest mniej zinstytucjonalizowany niż współpraca z bankiem czy funduszem VC przynosi również inne korzyści – prywatni inwestorzy decyzję o ulokowaniu kapitału w biznesie podejmują na podstawie mniejszej ilości analiz, a w dużej mierze na podstawie dotychczasowego doświadczenia i biznesowej intuicji. Ponadto, są w stanie zainwestować w projekt na każdym etapie jego rozwoju - zarówno początkowym, jak i w fazie globalnej ekspansji.

Jak nawiązać kontakt?

W Polsce wciąż panuje przekonanie, że trudno jest nawiązać kontakt z aniołem biznesu, a zdecydowanie popularniejszymi źródłami finansowania wśród początkujących przedsiębiorców są banki, dotacje unijne lub… rodzina.

Propagowanie tej formy zdobywania kapitału na rozwój firmy jest głównym celem takich organizacji jak European Business Angels Network (EBAN) czy polskiej sieci aniołów biznesu Cobin Angels. Obecnie sieć ta zrzesza 50 członków. Jej twórca i partner zarządzający – Robert Ługowski jest zresztą reprezentantem Polski w EBAN. Od trzech lat Cobin Angels organizują konkurs Business Angel of the Year (BAY). To wyróżnienie przeznaczone dla najwybitniejszych, najbardziej zaangażowanych i aktywnych inwestorów prywatnych, którzy odgrywają znaczącą rolę we wspieraniu ekosystemu start-upowego w Polsce. Nagroda ta przyznawana jest przez społeczność biznesową polskich przedsiębiorców, wśród której znajdują się założyciele startupów, topowi menadżerowie i inwestorzy venture capital.

Oprócz Cobin Angels, w Polsce funkcjonuje także kilka dużych sieci skupiających aniołów biznesu:

W większości przypadków najlepszą formą kontaktu z siecią aniołów biznesu jest formularz umieszczony na stronie internetowej. Kontaktując się, warto przesłać swój pitch. Pamiętaj by prezentacja, którą przekażesz zawierała:

  • Dobrze przemyślane informacje, które zaciekawią potencjalnych inwestorów, ale także pokażą, że Twój plan - choć wyjątkowy - jest realny.
  • Opisz także, jak wygląda Twoja wizja dalszego rozwoju projektu i czy jest on skalowalny.
  • Zastanów się jakiej wysokości finansowania potrzebujesz, aby osiągnąć swoje cele.

Zobacz także sylwetki najważniejszych według nas Aniołów. Zainteresować Cię mogą także nasze teksty dotyczące zdobywania finansowania zewnętrznego oraz możliwości dofinansowania jednoosobowej działalności gospodarczej. Zapraszamy do czytania!