Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 12 stycznia 2021

Crunchbase, Dealroom i inni - agregatory inwestycji. Co to takiego?

Stron, które informują o globalnym ekosystemie start-upowym i inwestycjach nie brakuje. Sprawdźcie, dlaczego warto zarejestrować swoją firmę w agregatorze informacji.

Według ostatniego raportu Startup Poland „Polskie Startupy 2020 – Covid Edition” jedynie 17% założycieli polskich start-upów rejestruje się na stronach agregujących dane na temat start-upów i inwestorów. To może być duży błąd, dlaczego?

Daj się poznać inwestorom – i mediom

Agregatory to narzędzie, które pozwala przede wszystkim zyskać informacje o firmie. W zależności od portalu, na którym zarejestrujesz swój start-up będzie on uwzględniać, poza standardowymi informacjami o branży i adresie, także dane dotyczące liczby pracowników i ich wzrostu, rund finansowania, liczby ściągnięć aplikacji, czy ostatnich artykułów prasowych. Inne portale pozwalają na rekrutację nowych pracowników czy informują o exitach lub eventach.

Ważne w wypadku agregatorów informacji jest to, kto używa tego typu portali. Poza pracownikami i founderami start-upów są to także fundusze VC - czy to partnerzy, czy analitycy. Danym pochodzącym z tego typu portali przyglądają się również inni inwestorzy, pochodzący z rynku private equity lub będący aniołami biznesu.

Jeśli ważne jest dla Ciebie zainteresowanie mediów, to zwróć uwagę, że z danych pochodzących z agregatorów korzystają także branżowe media, zwłaszcza zagraniczne (z danych Crunchbase i Dealroom korzystali m.in. Sifted i EU-Startups przy tekstach o polskich start-upach czy ekosystemach start-upowych w Europie). Pojawienie się tam to zwiększenie szansy na zainteresowanie swoimi działaniami portali poza Polską.

Czym różnią się od siebie platformy?

Istnieje sporo podobieństw między platformami – wszystkie wykorzystują poza dostarczonymi przez użytkowników informacjami rozwiązania big data i przeszukują sieć, żeby aktualizować dane. Są między jednak nimi kluczowe różnice.

Największa i najpopularniejsza we wspomnianym wcześniej badaniu Startup Poland jest Crunchbase (według danych Startup Poland założyło tam konto 78% polskich start-uperów, którzy korzystają z agregatorów). Założony w 2007 r. przez TechCrunch portal jest obecnie oddzielną spółką. Pozwala na publikację i sprawdzenie wielu rodzajów danych o firmach – rund finansowania, exitów, ogłoszeń, newsów czy zarządów i pracowników C-level firmy. Dodatkowo uwzględnia profile wielu organizacji z ekosystemu start-upowego – funduszy, akceleratorów czy inkubatorów. Informuje o eventach czy inkubatorach akademickich. Mocną stroną Crunchbase jest moderacja danych i możliwość łatwego sprawdzania powiązań między firmami, inwestorami czy osobami umieszczonymi na stronie. Siłą rzeczy portal najbardziej koncentruje się na USA, chociaż europejskie firmy i fundusze też znajdują na nim swoje miejsce.

Skoncentrowanym na Europie odpowiednikiem Crunchbase jest londyński Dealroom. Pozwala on, poza zbieraniem danych o spółkach, na dokładną analizę ekosystemu – pokazując np. trendy inwestycyjne, rozwijające się huby innowacji, czy pozwala tworzyć własne listy firm lub funduszy, które się obserwuje, czy dopasować start-up do inwestora. Nasza podstrona Ekosystem Innowacji, zawierająca informacje o polskim ekosystemie, oparta jest właśnie o ten produkt. Jeśli więc chcesz bez konieczności rejestracji przyjrzeć się możliwościom tego agregatora, skorzystaj z przygotowanego przez nas rozwiązania!

Na dwóch filarach – start-upowych ofertach pracy i łączeniu innowatorów i aniołów biznesu koncentruje się Angellist. Oczywiście zawiera także inne elementy, natomiast jego głównym zadaniem jest łączenie firm z inwestorami prywatnymi – głównie z USA, Europy i Azji.

Wszystkie wymienione platformy ofertują zarówno bezpłatne, jak i płatne profile – i mogą być bardzo dobrym źródłem wiedzy o ekosystemie, ale też o nowych, lokalnych i globalnych rozwiązaniach oraz o konkurencji. A konkurencja jak wiadomo nie śpi!