Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 25 listopada 2020

Jak polskie start-upy radzą sobie w czasie pandemii? Raport fundacji Startup Poland

Fundacja Startup Poland opublikowała szóstą edycję Raportu Polskie Startupy. Tym razem publikacja zawiera podtytuł „Covid Edition” i skupia się na analizie wpływu pandemii na rozwijające się firmy. Główny wniosek? Start-upy z dotychczasowego starcia z epidemią COVID-19 wyszły zwycięsko, choć nie bez obrażeń.

W badaniu udział wzięło 1400 respondentów. Jego głównym celem było ustalenie, jak okres pandemii postrzegają - pod kątem wpływu na prowadzony biznes - założyciele innowacyjnych firm. Premiera raportu odbyła się podczas konferencji Impact finance'20.

Kluczowe wnioski z „Raportu Polskie Startupy 2020. Covid Edition.”

Okazuje się, że polskie start-upy nie tylko deklarują, że pandemia COVID-19 nie wpłynęła na funkcjonowanie ich firmy, ale również dostrzegają pewne pozytywne aspekty, które pojawiły się w ciągu ostatnich miesięcy. Aż 56% respondentów wskazuje na pozyskanie w tym czasie nowych klientów, a 48% badanych na lepszą sprzedaż. Warto również podkreślić, że prawie połowa start-upów wśród pozytywów zaznacza fakt, że w ciągu minionych miesięcy nie stracili żadnego kluczowego pracownika. Widać więc, że polscy przedsiębiorcy w tym trudnym czasie dużą wagę przykładają do kwestii utrzymania miejsc pracy. 

Raport stworzony przez Startup Poland to jednak nie tylko optymistyczne wieści. 39% badanych ocenia wpływ pandemii na funkcjonowanie firmy w sposób negatywny. Wśród nich ponad połowa (53%) zauważa brak nowych odbiorców usług lub produktów, a 35% z nich zaobserwowało spadki sprzedaży.

fot. źródło: raport Startup Poland

Co ważne, zdecydowana większość start-upów nie zamierza zwalniać pracowników. 63% ankietowanych w okresie pandemii nie przeprowadziło i nie planuje redukcji zatrudnienia, a 17% deklaruje chęć zatrudnienia nowych osób.

Ciekawe dane dotyczą także działań podejmowanych w zakresie zmiany modelu biznesowego. Ponad jedna czwarta firm uczestniczących w badaniu dokonała tej zmiany, widząc nowe szanse przychodowe lub zmianę w relacjach z klientami. Choć 72% firm pozostało przy dotychczasowym sposobie działania, jest to pozytywny znak. Widać, że rozwijające się firmy technologiczne są elastyczne i cały czas piwotują. Nawet w trudniejszym czasie poszukują optymalnych rozwiązań dla funkcjonowania swojego biznesu.

W zakresie finansowania warto wskazać, że aż 80% startupów korzysta z własnych zasobów pieniężnych. Niemniej 60% respondentów oczekuje zwiększenia wsparcia ze strony państwa, głównie w obszarze pozyskiwania finansowania, zachęty podatkowej dla inwestorów i rządowych programów akceleracyjnych.

Wśród firm pozyskujących środki finansowe ze źródeł zewnętrznych, najbardziej popularne jest korzystanie ze wsparcia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wybrało je 32% start-upów czerpiących z zasobów ulokowanych poza firmą.

44% ankietowanych firm zadeklarowało, że nie uzyskuje obecnie żadnych przychodów. Prawie jedna trzecia start-upów generuje jednak w tym roku wyższe przychody niż w roku ubiegłym. Wynik badania jest więc w tym zakresie słodko - gorzki. Fakt, że ponad połowa rozwijających się firm zarabia, w tym duża ich część więcej niż w 2019 r., można traktować jako sygnał, że rynek polskich start-upów radzi sobie w okresie pandemii nieźle.

Aby poznać pełną treść tego raportu, wejdźcie na stronę Startup Poland