Tydzień z VC: Listopad kończy się rundami i przejęciami
Cztery rundy, dwa granty, exit i finansowanie za licencje – to informacje z ekosystemu VC w zeszłym tygodniu. Zobacz podsumowanie w naszym tekście!
Po kilku spokojniejszych tygodniach w naszym ekosystemie znów drgnęło. Zainwestowano w trzy polskie start-upy – z czego jedna z nich to zagraniczna inwestycja – brytyjskiego funduszu, polski fundusz z kolei zainwestował w brytyjską firmę, a to jeszcze nie wszystko – zarejestrowaliśmy także exit.
OTOAgent pozyskuje globalnego inwestora
OTOAgent.pl to insurtechowy serwis pozwalający na przedstawianie ofert i ocenę agenta ubezpieczeniowego. Serwis oferuje rozwiązania dla agentów ubezpieczeniowych i klientów poszukujących takich rozwiązań. Start-up działa dwa lata i korzysta z niej 2 tys. agentów ubezpieczeń.
OTOAgent.pl pozyskała inwestora z Wielkiej Brytanii - fundusz Pollen Street Capital. Nie ujawniono wartości tej transakcji. Finansowanie ma posłużyć na gruntowną przebudowę serwisu i szereg nowych funkcjonalności dla agentów ubezpieczeń. Użytkownicy platformy mogą oczekiwać funkcji fintechowych i embedded insurance.
Ecobean zakończyło rundę. Zbiera kawowe odpady
EIT InnoEnergy, CofounderZone, CIECH Ventures i aniołowie biznesu skupieni wokół grupy Cobin Angels wsparli Ecobean. Ten warszawski zielony start-up, stworzony jako spinoff Politechniki Warszawskiej, zbiera kawowe odpady (wśród dostarczających je jest m.in. AmRest – właściciel sieci kawiarni Starbucks) i przerabia zużytą kawę na materiały, które mogą być wykorzystane w przemyśle, choćby kosmetycznym czy farmaceutycznym – olej kawowy, antyoksydanty, kwas mlekowy, dodatki białkowe i ligninę kawową.
Pozyskane środki pomogą firmie zbudować placówkę rozwojową - Centrum Technologii Ecobean, wzmocnić zespół i wystartować z zagraniczną ekspansją.
"Firmy chemiczne, branża HORECA, czy sektor żywności i pasz – wszyscy oni dostrzegają korzyści wynikające z rozwiązania Ecobean. Postrzegamy to jako wielką szansę do wykorzystania w całej Europie i poza nią"
- mówi Marcin Wasilewski, CEO w EIT InnoEnergy Central Europe
1,2 mln. od aniołów biznesu dla aplikacji wsparcia restauracji
Restimo to start-up, który rozwija system integrujący zamówienia z popularnych aplikacji do zamawiania jedzenia i obsługi restauracji na miejscu. Dzięki temu restauracje mogą zarządzać całym procesem zamówienia w jednym miejscu i pozbyć się pozostałych urządzeń, które często zajmują dużo miejsca w kuchni i powodują “tabletowe piekło” (ang. tablet hell).
Obsługa restauracji na co dzień korzysta nawet z kilkunastu różnych systemów i urządzeń – pomagających w odbieraniu zamówień z serwisów online, przygotowywaniu ich na miejscu, pobierania płatności, czy rezerwacji stolików. RestHub integruje je do jednego tabletu.
"Podczas pracy w centrali Glovo w Barcelonie zauważyłem, jak dużym wyzwaniem dla restauracji jest obsługa wielu tabletów. Zarządzanie zamówieniami, aktualizacja menu czy raportowanie oddzielnie dla każdej aplikacji dotychczas zajmowało kelnerowi wiele dodatkowych godzin, a nawet dni pracy w skali miesiąca. My uprościliśmy ten proces do kilku sekund"
- mówi Arek Bielecki, współzałożyciel firmy.
W Restimo w pre-seedowej rundzie zainwestował już belgijski fundusz EIT Digital. Teraz, w momencie kiedy serwis już działa i obsługuje takich klientów jak Charlotte czy North Fish, przyłącza się do niego także grupa aniołów biznesu związanych z branżą foodtech, m.in. Małgorzata Sitkowska i Nicolas Jedraszak (założyciele Daily) oraz Michał Zawiasa (założyciel Glodny.pl). Wsparli oni spółkę kwotą 1,2 mln. złotych, która ma być przeznaczona na dalszy rozwój produktu, zwiększenie zespołu sprzedaży i obsługi klienta oraz działania marketingowe. Spółka przygotowuje się również do ekspansji zagranicznej, na celowniku ma cały region Europy Środkowo-Wschodniej oraz Skandynawię.
RKKVC wspiera brytyjską firmę motion capture
Brytyjskie move.ai tworzy rozwiązanie, które ma zastąpić sensory i specjalne stroje w przechwytywaniu ruchu i przekształcaniu go w cyfrowy obraz. Dzięki start-upowi nagranie z dowolnej kamery – nawet smartfonowej, może zostać przekształcone w cyfrowy obraz ruchu, który potem można wykorzystać w grach czy filmowych efektach specjalnych. Ma pozwolić milionom animatorów i twórców uzyskać taką samą jakość odwzorowania ruchu jaka do tej pory była dostępna jedynie produkcjom dysponującym wysokimi budżetami.
Rundzie, w której wziął udział polski fundusz RKKVC, przewodziły fundusze Animoca Brands i Play Ventures. Wzięły w niej udział także GameTech Ventures, FOV Ventures oraz Warner Music Group. Inwestycja przyniosła start-upowi ok. 30 milionów złotych.
Million złotych w grantach od ING dla zielonych start-upów
Wspomniany już Ecobean, zwycięzcy IV edycji Szkoły Pionierów PFR – Znika, Bio2materials, start-up, który opracował technologię wytwarzania skór organicznych, bazujących na pulpie jabłkowej, i MyEgg, roślinny zamiennik jaja kurzego, podzieliły się milionem złotych w formie grantów, które przyznało zielonym rozwiązaniom ING w ramach konkursu grantowego ING.
Do konkursu zgłoszono aż 155 rozwiązań. Program ING to efekt Deklaracji Ekologicznej banku, który w połowie 2021 roku ogłosił Deklarację Ekologiczną, w której zapowiedział, że przeznaczy 5,3 mld zł na sfinansowanie odnawialnych źródeł energii i projektów proekologicznych oraz utworzy program grantowy dla startupów i młodych naukowców na realizację projektów w obszarze zrównoważonego rozwoju.
Zwycięzcy, poza nagrodami finansowymi, mają możliwość nawiązania kontaktu z inwestorami i firmami z portfolio ING oraz udziału w indywidualnym mentoringu, dopasowanym do potrzeb prowadzonego przez nich projektu.
Polski start-up cybersecurity kupiony przez holenderski fintech
Nethone, to start-up, któremu przyglądaliśmy się bacznie w 2021 roku. Zajmuje się zapobieganiu oszustwom finansowym – dzięki monitorowaniu zachowań użytkowników i wykrywaniu zachowań nietypowych, choćby w jego ruchach myszką. Teraz Nethone trafiło w ręce płatniczego fintechu – MangoPay.
Strony nie ujawniły szczegółów transakcji. Podano jedynie, że Nethone nadal będzie świadczył usługi dotychczasowym klientom pod własną marką. Z pomocą Nethone firma MangoPay chce rozwinąć swoje usługi i zaoferować klientom nie tylko płatności, ale też uwierzytelnianie transakcji. Oferta ta będzie kierowana przede wszystkim do marketplace’ów, ale też np. serwisów crowdfundingowych. Ich operatorom ma być łatwiej wykrywać oszustwa i przeciwdziałać im.