Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 29 lipca 2021

Podstawy marketingu dla start-upów: kim jest Twój klient i gdzie go znaleźć?

Twoja firma rozwija się i tworzy fantastyczne produkty, ale masz trudności z pokazaniem ich światu? Zastanawiasz się, od czego powinieneś zacząć tworząc strategię marketingową i z jakich narzędzi skorzystać? Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać i jakie są podstawowe kroki do udanej komunikacji z klientami!  

Marketing wbrew pozorom wcale nie jest prostym obszarem. Przez jednych przedsiębiorców jest niedoceniany, a przecież bez niego, nikt nie dowie się o tym, co tworzysz. Przez innych z kolei - przeceniany, a sam marketing, bez wartościowego produktu, nie zapewni Ci sukcesu. Jak więc tworzyć efektywną komunikację? 

Ustal, kto właściwie jest Twój klient! 

Podstawą prowadzenia skutecznych działań marketingowych jest określenie, kim jest Twój klient i do kogo masz kierować Twój przekaz. Jednym popularnych i skutecznych sposobów na dokładne określenie grupy docelowej jest stworzenie persony, a najlepiej kilku person, które będą uosabiać osoby potencjalnie zainteresowane Twoim produktem. To pomoże nam w przygotowaniu listy potencjalnych problemów, które nasza oferta rozwiąże, a także kanałów i sposobów komunikacji, z których powinniśmy skorzystać chcąc zwrócić się do poszczególnych osób.  

Przygotowując personę musisz opierać się tylko na konkretach. Nie może być to enigmatyczna informacja „moimi klientami są kobiety w wieku 30-40 lat”. Musisz stworzyć jak najbardziej realną postać. Od czego zacząć od wypisania kilku kluczowych pytań i szczegółowych odpowiedzi na nie.  

Jakie to mogą być pytania? 

  • Jakie są podstawowe dane biograficzne Twojego klienta? (ile ma lat, gdzie mieszka, jakiej jest płci, czym się zajmuje i jakie ma wykształcenie) 
  • Jaki jest jego styl i tryb życia Jak wygląda jego sytuacja rodzinna? 
  • Co lubi robić w czasie wolnym i jakie ma pasje? 
  • Z jakich mediów korzysta? Jaką osobą jest? 
  • Jakie są problemy i frustracje Twojego klienta oraz jakie są jego potrzeby?  

Do tak stworzonej persony warto dodać też jej zdjęcie i cytat.  

Wydaje Ci się to skomplikowane? Pomóc w tworzeniu person mogą Ci specjalnie stworzone ku temu narzędzia, takie jak Personapp.io czy Makemypersona.  

Bądź widoczny w sieci! 

Jeśli wiesz już, do kogo będziesz się zwracał, czas na wybór odpowiednich kanałów komunikacji! Jak już pisaliśmy w artykule o tym, gdzie szukać inwestora, własna strona internetowa to absolutny „must have”. Zastanów się w jakie funkcje ją wyposażyć i czy strona ma jedynie informować o Twoim istnieniu, czy również sprzedawać Twój produkt.  

W dzisiejszych czasach trudno też o dotarcie do klientów bez funkcjonowania w mediach społecznościowych. Ważne jednak, aby prowadzić konta tam, gdzie czekają na Was klienci – przykładowo, prowadzenie profilu restauracji będzie zdecydowanie bardziej efektywne na Instagramie i Facebooku, niż na Twitterze i Linkedin! Nie mniej istotna jest regularność i estetyczność Twoich działań. Nie musisz publikować informacji codziennie, ale nie daj też zapomnieć o Twoim biznesie. Zadbaj o to, by podstawowe informacje kontaktowe oraz podstawowe informacje o Twojejofercie były zawsze widoczne.  

Z jakich elementów digital marketingu możesz także skorzystać? 

Digital marketing, czyli marketing internetowy czy cyfrowy, jest coraz chętniej wykorzystywany przez firmy. Szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat, średni czas spędzany w internecie oraz liczba załatwianych w nim spraw (od zakupów, przez kwestie urzędowe, po rozrywkę), gwałtownie wzrosły. Warto więc być zauważalnym w sieci, bo potencjalni klienci już w niej są! Marketing internetowy daje również większą możliwość kontroli nad przebiegiem kampanii, jak również dostosowanie jej kosztów do budżetu firmy. Wiele działań możesz wykonać sam!  

Content marketing – czyli tworzenie i wykorzystywanie treści, które potencjalnie są atrakcyjne dla Twoich odbiorców i poruszają tematykę, która interesuje Twoją grupę docelową. Możesz korzystać z m.in.: artykułów, wideo, webinariów, poradników lub raportów. 

Big Data Marketing – czyli zbieranie, analizowania i wykorzystywanie danych do podejmowania działań marketingowych i sprzedażowych. Na ich podstawie nie tylko zmierzysz ruch klientów, ale i ich zaangażowanie. 

Mobile marketing – czyli marketing ograniczony do jednego nośnika, ale za to bardzo popularnego – smartfonów Twoich klientów. Choć mobile marketing wykorzystuje szerokie spektrum narzędzi, to jednym z popularniejszych jest SMS, a dla aplikacji mobilnych nawet ważniejsze może być pozycjonowanie aplikacji w sklepach mobilnych. 

Marketing automation – czyli narzędzie, które w założeniu ma skupić się na podnoszeniu sprzedaży, zwiększeniu dotarcia do klientów i oszczędzania czasu. Użycie specjalistycznych narzędzi programistycznych jest współczesną koniecznością dla marketingowców. Wykonywanie dużej wysyłki newsletterów czy ofert, nie może obejść się bez automatyzacji. 

SEO – czyli działania, które pomogą Twojej stronie znajdować się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych pod względem fraz kluczowych. Pozycjonowanie wraz z content marketingiem i marketingiem w wyszukiwarkach (SEM)to jedne z najbardziej efektywnych działań, które możesz podjąć, aby klient odnalazł Twój produkt w internecie. 

Search Engine Marketing (SEM) – czyli wyświetlanie linków sponsorowanych w wyszukiwarkach, a zazwyczaj najpopularniejszej wyszukiwarce - Google. To obszar reklamowy, ale staje się bardziej popularny niż reklama telewizyjna. Co ważne, nie potrzebujesz domu mediowego, aby prowadzić działania z zakresu marketingu w wyszukiwarkach. 

Influencer marketing – czyli aktywność marketingowa oparta o działania influencerów (liderów opinii), prowadzących blogi, vlogi lub kanały na YouTube itp. Odbiorcy ufają im, zwłaszcza tym, którzy publikują atrakcyjne treści, ponieważ są traktowani jako znajomi lub przyjaciele. 

Co ważne, jest wiele polskich narzędzi, które pomogą Twojej firmie odnaleźć się w kwestii marketingu. Zestawienie dwudziestu najważniejszych znajdziesz w naszym bezpłatnym ebooku – „Narzędzia marketingowe, które zapewnią firmie sukces”