Aktualności Data publikacji: 19 kwietnia 2021

Eko prasówka – coraz więcej inwestycji w OZE i nowinki z rynku automoto!

Biznes i ekologia coraz bardziej się przenikają i coraz więcej inwestorów docenia potencjał tego obszaru. Również sektor automoto coraz śmielej modernizuje się w „zielonym” kierunku. Sprawdźcie, co ciekawego w obszarze ekotechu działo się przez ostatnie dwa tygodnie!

BlackRock tworzy nowy fundusz 

Czysta energia budzi coraz większe zainteresowanie inwestorów. Największa i najbardziej znana firma zarządzająca aktywami – BlackRock, tworzy nowy fundusz, który inwestować będzie w spółki związane z OZE. Kapitał startowy, który udało się pozyskać od inwestorów to aż 4,8 mld dol., czyli przeszło 18 mld zł! Środki te posłużą w rozwoju projektów fotowoltaicznych oraz wiatrowych w Azji (pierwsza umowa w tym zakresie została już podpisana), Europie, USA i Pacyfiku.

Co warto podkreślić, jest to już trzeci fundusz tworzony przez BlackRock wspomagający odnawialne źródła energii. Pieniądze tym razem mają wesprzeć szczególnie projekty na wczesnych etapach rozwoju i wykorzystanie technologii przyszłości.

Społeczni inwestorzy inwestują w Farmy Fotowoltaiki 

fot. materiały promocyjne Farmy Fotowoltaiki

Kolejnym dowodem na to, że OZE budzą szczególne zainteresowanie wśród inwestorów jest sukces kampanii crowdfundingowej przeprowadzonej przez Farmy Fotowoltaiki, spółki zależnej notowanej na NewConnect firmy Berg Holding. W trakcie zbiórki społecznościowej start-up pozyskał 4,05 mln zł, które zostanie przeznaczone na budowę instalacji o mocy 1 MW w Nagoszynie.

"Jesteśmy teraz w stanie zdecydowanie przyśpieszyć rozwój spółki, a zebrana kwota pozwoli zrealizować instalację w Nagoszynie. Przygotowujemy się do kolejnych projektów, w tym w modelu biznesowym 51/49, zakładającym zawiązanie spółki celowej z klientem, gdzie wkład jest w postaci ziemi lub finansowania i wynosi 49%. W lutym oraz marcu informowaliśmy o kolejnych farmach, które w najbliższym czasie zasilą nasze portfolio. Po zakończeniu emisji możemy 100% naszej uwagi zwrócić na najbliższe cele – debiut na NewConnect oraz deweloping instalacji o łącznej mocy 72MW"

– wskazała dr Ofka Piechniczek, która jest z jednej strony członkiem rady nadzorczej Farm Fotowoltaiki, a jednocześnie prezesem zarządu Berg Holding. 

Kalkulator śladu węglowego z Mastercard 

Z danych zebranych przez Mastercard wynika, że epidemia COVID-19 zwiększyła poczucie odpowiedzialności i zainteresowanie tematem ochrony środowiska. Dowód? Przeszło połowa Polaków (54%) uważa, że ograniczanie śladu węglowego za kwestię ważniejszą niż była dla nich przed pandemią. 

Odpowiedzią na to zapotrzebowanie ma być kalkulator śladu węglowego. Pozwoli on bankom na udostępnienie ich klientom informacji przydatnych w dokonywaniu przyszłych – bardziej świadomych – decyzji dotyczących zakupów. Kalkulator emisji CO2 przekaże konsumentom wiedzę dotyczącą ich emisji dwutlenku węgla i podpowie, w jaki sposób mogą ją ograniczyć. Urządzenie to było współtworzone przez szwedzki fintech – Doconomy i jest częścią szerszych działań firmy, w które wliczyć można projekt Priceless Planet Coalition, czy posadzenie 100 milionów drzew.     

"Dzisiaj biznes musi być świadomy swojej roli w ochronie naszej planety. Nie tylko dlatego, że oczekują tego konsumenci, ale przede wszystkim dlatego, że jest to właściwe postępowanie. W ostatecznym rozrachunku jest to planeta każdego z nas i mamy zbiorową odpowiedzialność za podjęcie odpowiednich działań. Od czasu pandemii troska o środowisko naturalne gwałtownie wzrosła, co oznacza, że także nasze wysiłki muszą zmierzać w tym kierunku"

– powiedział Mark Barnett, prezes Mastercard Europe. 

Ładowanie samochodów 

W temacie redukcji śladu węglowego pozostają także samochody elektryczne, których właściciele wciąż borykają się z problemem dostępu do stacji ładujących. Dobrą informację przekazał w tym zakresie Ekoen, który chce do 2026 r. postawić w Polsce 100 stacji ładowania. Producent ładowarek zapewnia, że będą to ultranowoczesne huby z urządzeniami o dużej mocy, a ponadto stacje znajdować się będą w dogodnych lokalizacjach. Co najważniejsze, wskazuje także na szybkość ładowania oraz zaplecze logistyczne, znane nam z „tradycyjnych” stacji paliw.  

Ekologiczny asfalt od ORLEN-u 

W ekologię inwestuje również ORLEN, który rozpoczął prace nad nowym typem asfaltów. Mają one charakteryzować się zmniejszonym śladem węglowym. Jest to element działań wynikających ze strategii ORLEN2030, która zakłada nacisk na tworzenie innowacyjnych, przyjaznych środowisku rozwiązań. Program badawczy „Asfalty przyjazne środowisku” zostały zainicjowane w ubiegłym roku.  

"Jesteśmy współodpowiedzialni za rozwój drogownictwa w Polsce. Naszym priorytetem jest to, by drogi były bezpieczne i trwałe, a materiały, z których powstają, jak najbardziej ekologiczne. Dlatego nieustannie podejmujemy prace nad nowymi typami asfaltów, które spełniają te kryteria. Koniunktura w budownictwie drogowym to dla nas dodatkowy impuls do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, a tym samym umacniania pozycji spółki na konkurencyjnym rynku" 

– wskazał Marek Pietrzak, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt. 

Jak sprawić, by pojazdy elektryczne były jeszcze bardziej eko? 

Ładowanie samochodów elektrycznych i ekologiczny asfalt to jedno, ale problemem wciąż pozostają zużyte baterie z tych pojazdów. Według eksperckich danych, w przeciągu dekady liczba samochodów napędzanych silnikiem elektrycznym wzrośnie o co najmniej 90 mln. Będzie ich zatem dziewięciokrotnie więcej niż obecnie.  

Nad rozwiązaniem służącym recyklingowi akumulatorów będą pracować Grupa Renault, Solvay i Veolia, które nie tylko chcą zamknąć obieg surowców, ale również przekuć to w dobry pomysł biznesowy. Renault już od 10 lat produkuje samochody elektryczne. Koncern Solvay specjalizuje się w pozyskiwaniu metali z akumulatorów, a Veolia w recyklingu baterii. 

Przy okazji eko-prasówki, polecamy także inne nasze publikacje z tego obszaru: Rozmowę z Maciejem Gruntem, CEO start-upu Hilo Solutions oraz wywiad z Bartłomiejem Golą, Partnerem Generalnym w SpeedUp Group.