Aktualności Data publikacji: 05 września 2022

Dwa tygodnie z VC: od innowacyjnej żywności po AI dla marketingu

Na przełomie sierpnia i września ogłoszono aż 7 inwestycji! Zdecydowanie największą rundę - 32 mln zł - zanotował estoński start-up blockchain z Polakiem na czele. Pozostałe inwestycje - choć mniejsze, wsparły cały przekrój start-upów, od foodtechowych, przez VR i marketing, aż po rozwiązanie dla kolejnictwa. Przeczytaj szczegóły! 

32 mln zł dla rozwiązania od Web3 builders dla Web3 builders

 

Największą rundę ostatnich 2 tygodni, opiewającą na 32 mln zł, ogłosiło RedStone. W inwestycji uczestniczyli Lemniscap i Coinbase Ventures, a ponadto Blockchain Capital, Distributed Global, Lattice Fund, Arweave, KR1 plc, Bering Waters, Maven11, SevenX, FoliusVentures, Numeus, The Graph, 4SV, PermanentVentures i ComputeVentures.

RedStone to start-up tworzący wielołańcuchową bazę danych, dostarczającą informacje cenowe dla inteligentnych kontraktów i protokołów DeFi. Jak wskazuje zespół, jego misją jest uwolnienie potencjału Web3 za pomocą niedrogich i niezawodnych źródeł danych dostarczanych do wielu sieci, w tym m.in. Ethereum, Avalanche czy Polygon.

Choć spółka ma siedzibę w Estonii, jej founderem i CEO jest Polak, Jakub Wojciechowski. Zarządzany przez niego start-up planuje przeznaczyć środki na rekrutację najwyższej klasy specjalistów. „Obecnie nasz zespół składa się w 80% z inżynierów i utrzymamy podobny stosunek w przyszłości. Finansowanie pozwoli nam rozwinąć podstawowy zespół, zaistnieć na międzynarodowych konferencjach i hackathonach oraz poszerzyć nasze partnerstwo o różne blockchainy, protokoły i aplikacje. Co ważne, fundusze będą napędzać rozwój ekosystemu RedStone poprzez dotacje i stypendia dla programistów, operatorów węzłów, ładowania sieci i dostawców danych o wysokiej renomie” – wskazał w komunikacie prasowym start-up RedStone.

5 mln zł dla DigitalFirst.AI

 

Pozyskanie finansowania w wysokości 5 mln zł ogłosił z kolei start-up DigitalFirst.AI, który tworzy globalną platformę wspierającą – dzięki sztucznej inteligencji - budowanie strategii growth hackingowych i marketingowych. Jakie zastosowanie w marketingu może mieć AI?

W przypadku narzędzia DigitalFirst.AI użytkownik podaje informacje o swojej firmie i na tej podstawie system rekomenduje aktywności marketingowe, które prowadzą do realizacji pożądanego efektu. Jak wskazują twórcy rozwiązania, w zaledwie 4 miesiące wygenerowało ono 250 tys. dolarów sprzedaży. Średnia cena miesięcznego abonamentu wynosi 99 dolarów, ale największym zainteresowaniem cieszy się plan z możliwością tworzenia nielimitowanych lejków sprzedaży – 199 dolarów.

Na inwestycję w wysokości 1,1 mln dolarów w rundzie pre-seed złożyły się środki zainwestowane przez founderów projektu Grzegorza Gracza i Michała Tokarskiego - po 125 tys. dolarów każdy, które przeznaczono na zbudowanie MVP oraz zdobycie grantu w wysokości 250 tys. dolarów od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Ponadto po 6 miesiącach od startu prac programistycznych 250 tys. dolarów w start-up zainwestował fundusz inwestycyjny INNOventure, a w czerwcu tego roku do inwestycji dołączył Flat6Labs z Abu Dhabi (ZEA) z kwotą 315 tys. dolarów. Tym samym Digital First AI zakończyło rundę pre-seed na poziomie 1,1 mln dolarów.

Inwestycja w technologie przyszłości dla kolei

 

Pozyskanie środków w takiej samej wysokości - 5 mln zł, ogłosił SP Tech Solutions, czyli spółka rozwijająca technologie dla kolei. Wśród produktów tworzonych przez firmę znajduje się narzędzie automatyzujące proces organizacji i optymalizacji transportu drużyn trakcyjnych - Raily Taxi; narzędzie do zintegrowanego i wykorzystującego Business Intelligence zarządzania zasobami przedsiębiorstwa kolejowego – Raily Cargo oraz narzędzie pozwalające na całościowe zarządzanie kolejowym terminalem intermodalnym – Raily Terminal.

W rundzie finansowania udział wzięli SpeedUp Bridge Alfa i Pomerangels, a środki mają zostać przeznaczone na budowę rozpoznawalności marki na rynku polskim. Jednocześnie trwają już prace nad pozyskaniem środków w kolejnej rundzie, które zostaną przeznaczone z kolei na ekspansję zagraniczną.

"Założenia tego projektu zakładają wytworzenie pierwszego w Europie rozwiązania do autonomicznych i zrobotyzowanych przeładunków kontenerów. Jednocześnie, w ramach swojej działalności świadczymy usługi transportu, przejmując obsługę całości procesu"

– wskazał CEO SP Tech Solutions, Piotr Sikorski.

Satus Games inwestuje 1,2 mln zł w EpicVR

 

Kolejną inwestycję ogłosiło również Satus Games, które zainwestowało 1,2 mln zł w EpicVR. Start-up jest producentem gier wykorzystujących technologię Virtual Reality. Obecnie spółka pracuje nad portem VR do gry Builder Simulator, jak również rozwija autorską grę Reptile Park w tematyce survivalowej.

Poza działalnością w sektorze gier – EpicVR zajmuje się również tworzeniem rozwiązań szkoleniowych w Virtual Reality. W ostatnim czasie firma stworzyła aplikację WSS VR, będącą realistycznym symulatorem procesów manualnych w logistyce. Rozwiązanie jest obecnie testowane przed jedną z holenderskich firm logistycznych. Krakowska spółka pracuje także nad narzędziem przeznaczonym dla użytkowników przestrzeni Metaverse. W związku z tym projektem – opracowano już gotowy system multiplayer dedykowany dla VR. W kolejnym etapie rozwijany będzie autorski system realistycznych awatarów.

"Cieszymy się, że w naszą działalność uwierzył fundusz Satus Games, wspierający firmy działające w sektorze gier. Dzięki otrzymanej kwocie powiększymy zespół, który obecnie liczy 22 osoby. Wierzymy, że wpłynie to pozytywnie na rozwój naszego biznesu oraz jakość projektów, nad którymi obecnie pracujemy"

– mówi Adrian Łapczyński, prezes EpicVR.

Scanderia Venture z nową inwestycją B+R

W naszym przeglądzie inwestycji sprzed dwóch tygodni pisaliśmy o dwóch inwestycjach funduszu Scanderia Venture, a tymczasem ogłoszona została kolejna. Tym razem 1,1 mln zł ze środków programu NCBR - BRIdge Alga za pośrednictwem funduszu otrzymał projekt AstaBoost.

Rozwiązanie Magdaleny Pietka-Ottlik, Anny Krasowskiej oraz Dominiki Wrzesińskiej z #AlterBioTech ma pomóc w walce z problemami skóry, wykorzystując przy tym innowacyjną mieszankę antyoksydacyjną dla dermokosmetyków pochodzenia naturalnego, która jako kluczowy składnik będzie wykorzystywać astaksantynę oraz dodatkowy komponent wspierający jej działanie. W ten sposób ma powstać środek o silnym działaniu przeciwutleniającym, który wspomoże leczenie uszkodzonej i zmienionej chorobowo skóry.

1 mln zł na walkę z marnowaniem chleba

 

Kolejnym start-upem, który otrzymał finansowanie w ramach programu BRIdge Alfa, jest Rebread. Zespół zajmuje się badaniami, rozwojem know-how i produkcją artykułów spożywczych z wysuszonego, niesprzedanego pieczywa. Tym razem w inwestycji pośredniczył fundusz Augere Health Food Fund.

"Doceniamy innowacyjność idei Rebread, skalowalność projektu, jego duży potencjał rozwoju nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć projekt zapewniając finansowanie w kwocie 1 mln zł. Doświadczenie i kompetencje biznesowe zespołu zarządzającego Rebread, były również niebagatelnym argumentem dla rozpoczęcia współpracy"

– wskazał dr Tomasz Kaniowski, prezes zarządu AUGERE Health Food Fund.

Start-up planuje wykorzystać pozyskane środki na przeprowadzenie badań i opracowanie receptur kolejnych produktów spożywczych.  Dzięki pozyskanym środkom możliwe będzie przeprowadzenie badań, w które zaangażowany jest Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, nad opracowaniem receptur nowych produktów spożywczych.

"Naszym głównym celem jest uratowanie jak największej ilości niesprzedanego chleba. Chcemy stworzyć nowe rozwiązania, by czerstwy chleb zmienił się z odpadu w surowiec, który można ponownie wykorzystać"

- powiedział Bartłomiej Rak, założyciel i pomysłodawca Rebread.

Aniołowie biznesu wsparli wege-mięso od Planeat

 

W sektorze spożywczym działa również spółka Planeat, która produkuje roślinne zamienniki mięsa, wykorzystując do tego białka soi oraz grochu. Spółka pozyskała 1,1 mln zł od aniołów biznesu, które planuje zainwestować w poszerzenie sieci dystrybucji, powiększenie zespołu i otwarcie większego zakładu produkcyjnego. Wcześniej zespół otrzymał grant od Fundacji Carrefour.

Planeat pracuje też nad nowymi produktami, które mają pojawić się na rynku jeszcze w tym roku. Flagowym produktem start-upu jest roślinny odpowiednik mięsa mielonego, stąd poprzednia nazwa firmy - „Nielone”.

"Zaledwie rok temu zaczęliśmy od sprzedaży naszych produktów w lokalnych sklepach ze zdrową żywnością. Dziś jesteśmy w kilkudziesięciu sklepach w różnych polskich miastach, ich lista konsekwentnie się poszerza, a naszym partnerem został Carrefour. To wciąż dopiero początek, a przed nami wiele wyzwań logistyczno-operacyjnych. Wsparcie od inwestorów pomoże nam się z nimi zmierzyć i realizować nasz cel: zaoferować konsumentom smaczne i zdrowe roślinne jedzenie, które nie szkodzi planecie. Na początek w Polsce, ale w kolejnych latach także za granicą"

– zapowiada Martyna Polak, co-founderka Planeat.

"Obserwujemy rozwój najpierw Nielonego, a teraz całego Planeat, odkąd tylko Andy i Martyna dołączyli do naszego akceleratora w roku 2021. Cieszymy się z ich postępów w produkcji i dystrybucji roślinnych zamienników mięsa, a także z tego, że zyskali wsparcie finansowe od inwestorów, którzy wcześniej nie byli związani ani z technologiami, ani z żywnością. To znak, że widzą w Planeat nie tylko przyszłość jedzenia, ale też biznes, który ma potencjał być wkrótce wiele warty. Potencjał sektora foodtech jest olbrzymi. Najwięksi gracze mają na amerykańskiej giełdzie kilkumilardową kapitalizację, a Europa i Polska szybko zmierzają w tym kierunku 

– komentuje Piotr Grabowski, współzałożyciel akceleratora foodtech.ac.

Przeczytaj także naszą rozmowę z Piotrem Grabowskim o szansach i zagrożeniach, jakie czekają na sektor foodtech w kolejnych miesiącach.