Co uwiera founderów w pracy zdalnej i jakie są trendy dotyczące pracy przyszłości?
Choć praca zdalna, która dwa lata temu uznawana była za benefit dostępny dla nielicznych, towarzyszy nam od początku pandemii, nadal nazywana jest „nowym sposobem pracy”. Przejście firm na home office często odbywało się w pośpiechu i wiele firm do tej pory nie zbudowało odpowiedniej kultury wspierającej pracę w zespole rozproszonym, do której potrzebny jest nie tylko dostęp poczty i komunikatora. Jakie są największe wyzwania start-upów dotyczące pracy zdalnej i hybrydowej oraz jakie trendy w tym zakresie obserwować będziemy w 2022 roku?
Praca poza biurem ma wiele oczywistych plusów, jak choćby to, że pozwala na wykonywanie zadań z dowolnego miejsca na świecie. Ułatwia również łączenie spraw służbowych z prywatnymi – także, gdy konieczne jest realizowanie spraw „po godzinach”, co w przypadku młodych start-upów nie jest rzadkie. Korzystanie z home office pomaga też znaleźć nowych pracowników, także daleko poza miastem, w którym siedzibę ma firma. Co istotne, czas pandemii i przejścia na pracę zdalną zbiegł się z wejściem na rynek pokolenia Z, które do 2025 roku szacunkowo ma stanowić ok. 27% pracowników, a które wyjątkowo ceni sobie niezależność i swobodę działania.
Oczywiste plusy pracy zdalnej nie powinny jednak przesłonić jej minusów, a o nich mówi się coraz częściej. Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród founderów z USA i Europy w czerwcu i lipcu 2021 roku, którego wyniki zostały opublikowane w „2021 Early Stage Founder Sentiment Report”, do największych wyzwań związanych z prowadzeniem rozproszonego zespołu należą:
- tworzenie kultury zespołowej i podtrzymywanie wysokiego morale pracowników – 39%;
- utrzymywanie relacji ze współpracownikami – 37%;
- kreatywna praca i stosowanie burzy mózgów – 37%;
- komunikacja w zespole – 29%;
- onboarding nowych pracowników – 16%;
- sprzedaż zdalna – 6%.
Choć jeszcze niedawno pracodawcy kwestionowali efektywność pracowników poza biurem, wyniki te pokazują, że problemem spółek nie jest zaangażowanie w realizowane zadania, a budowanie relacji międzyludzkich i spadek kreatywności. Kwestie te szczególnie dotyczą start-upów, gdyż inwencja pracowników, świeże pomysły i ich przepływ pomiędzy ludźmi są podstawą innowacyjności. Z drugiej zaś strony, z tego samego badania wynika, że 91% start-upów będących na wczesnym etapie rozwoju, obecnie korzysta z pracy rozproszonej.
Powyższe trudności, na które zwrócili uwagę founderzy, potwierdza także Joanna Węglarz, psycholog i specjalistka psychologii klinicznej, wykładowczyni akademickiej i terapeutka EMDR ze Studia Psychologicznego.
"Home office wymaga konkretnych umiejętności związanych z planowaniem, organizacją i automotywacją. Czy pracownik ma się od kogo tego nauczyć? Jeśli nie — jego satysfakcja z pracy znacznie się obniży"
– powiedziała Joanna Węglarz dla Pulsu Biznesu.
"Narzędzia cyfrowe mogą mieć wiele zalet — ułatwiają organizację lub sprawiają, że łatwiej i szybciej można się spotkać i omówić różne sprawy zawodowe. Jeśli chodzi jednak o integrację i więzi międzyludzkie, to mam poczucie, że są czymś niedoskonałym"
– dodała.
Podobnie w tekście „Rola lidera w start-upie. Jakie są największe HRowe wyzwania founderów i jak sobie z nimi radzić?” pisał Filip Małek z HR Hints
"Zespół musi wiedzieć, jak wielką rolę odgrywa w (…) sukcesie. Poszczególni pracownicy powinni czuć, że są częścią czegoś większego, że nie jest to tylko praca (która - notabene - w start-upie jest zazwyczaj bardzo wymagająca), ale i coś więcej"
– wskazał Filip Małek.
"Należy też zadbać o przejrzystą komunikację w zespole. Ważne jest, aby liderzy byli blisko swojego zespołu. Nie po to, aby kontrolować, ale po to, aby słuchać, wspierać i rozwiązywać problemy. Pracownicy muszą czuć, że founderowi zależy na zespole, dlatego warto zorganizować spotkania indywidualne, podczas których będą mieli szanse na przekazanie feedbacku czy omawiane będą plany rozwojowe"
– wytłumaczył.
Jak więc wyglądać będzie przyszłość pracy zdalnej i hybrydowej w kontekście tych wątpliwości?
Autorzy wspomnianego już raportu„2021 Early Stage Founder Sentiment Report” wskazują kilka trendów, które będą kształtowały cyfrowe miejsca pracy w 2022 roku:
- Coraz szersze wprowadzanie hybrydowego trybu pracy sprawi, że biuro domowe będzie służyło pracy „za biurkiem”, a biuro służbowe będzie miejscem integracji zespołu, cyklicznych sesji kreatywnych i onboardingu nowych pracowników. Pomoże to podtrzymywać poczucie przynależności do zespołu i tworzenie kultury firmowej, przy jednoczesnym zachowaniu zalet pracy zdalnej.
- Postępująca automatyzacja, która napędza rozwój wielu sektorów, będzie zwiększać swoją rolę także w przypadku procesów HR-owych. Eksperci przewidują rozwój platform, które pozwolą z jednej strony analizować w czasie rzeczywistym bieżące i zintegrowane dane dotyczące siły roboczej, a z drugiej strony przewidywać potrzeby rynku pracy w dłuższej perspektywie – pięciu czy dziesięciu lat. Pozwoli to pracodawcom z wyprzedzeniem zauważać potrzebę inwestycji w pogłębienie lub zdobycie nowych kwalifikacji wśród pracowników lub też „łowienie” z rynku największych talentów zanim zrobi to konkurencja. Co istotne, trend ten potwierdza badanie „Inwestycje HR – co wdrażają i co planują firmy w Polsce?” przeprowadzone przez Pracuj.pl i Pracuj Ventures w 2021 roku, z którego wynika, że 57% respondentów korzysta ze specjalistycznego oprogramowania do rekrutacji pracowników, w tym np. do pozyskiwania, selekcji i oceny aplikacji.
- Pracodawcy i menadżerowie będą coraz częściej skupiać się nie tylko na produktywności pracowników, ale także na ich kondycji psychicznej. Wiele korporacji i spółek technologicznych przed pandemią inwestowało w tworzenie jak najbardziej przyjaznej przestrzeni biurowej. Praca zdalna i stres związany z niepewnością podczas pandemii oraz po-covidowe kłopoty psychiczne pracowników coraz częściej przekierowują uwagę founderów i zarządzających zespołami w kierunku potrzeby zapewnienia zespołowi wsparcia psychologicznego. Trend ten potwierdza niesłabnąca popularność polskich aplikacji umożliwiających korzystanie przez pracowników z usług terapeutycznych.
- Ponadto, również oprogramowanie przyszłości ma służyć nie tylko maksymalizacji efektywności pracy, ale przede wszystkim ułatwieniu kontaktów międzyludzkich.
Podstawą cyfrowego miejsca pracy powinno być także zbieranie feedbacku od zespołu. Niezależnie bowiem od sugestii wypowiadanych przez ekspertów, atmosfera oraz potrzeby każdego teamu są unikalne. Możliwość zgłoszenia trudności, jak również poczucie wysłuchania, z pewnością pomogą wzmocnić morale pracowników.