Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 04 lutego 2021

Kobiece sukcesy na polskiej scenie start-upowej

Założona i zarządzana przez Whitney Wolfe Herd aplikacja randkowa Bumble ogłosiła warunki pierwszej oferty publicznej na rynku amerykańskim. Firma planuje sprzedać 34,5 miliona akcji o łącznej wartości 6,46 mld dol. Jednocześnie start-up HiPets, którego CEO jest Dorota Rymaszewska, pozyskał właśnie 2,7 mln zł na rozwój. Czy jesteśmy świadkami złotej ery kobiet – founderek?

Wspomniana aplikacja Bumble wyróżnia się wśród innych tego typu narzędzi tym, że tylko kobiety mogą wykonać w niej ten najtrudniejszy pierwszy krok. Jej założycielka, tworząc to rozwiązanie, korzystała ze swoich wcześniejszych doświadczeń w pracy w najbardziej znanej aplikacji randkowej - Tinder. Z pracy tej zrezygnowała jednak w 2014 r. oskarżając współpracowników o molestowanie seksualne. Postanowiła założyć swój portal, na którym to kobiety będą podejmować decyzję. Odniosła przy tym niewątpliwy biznesowy sukces, bo z należących do Bumble dwóch serwisów randkowych - Bumble i Badoo, korzysta miesięcznie przeszło 42 mln użytkowników (dane na wrzesień 2020 r.), a 2,4 mln z nich wykupuje ich płatne wersje.

Mająca 31 lat Whitney Wolfe Herd, wprowadzając Bumble na amerykański parkiet, zostanie najmłodszą kobietą na stanowisku dyrektorskim w dziedzinie technologii, prowadzącą spółkę notowaną na Wall Street. Ważny jest również fakt, że większość zarządu firmy stanowią kobiety, co nie jest częste w przypadku start-upów technologicznych.

Czy Polska jest krajem founderek?

Rzeczywistość pokazuje nam, że kobiety w biznesie mają się coraz lepiej, a ich sukcesy i przywódcza rola powinny przestać zaskakiwać. W tym kontekście tym bardziej cieszy wysoka pozycja Polski w zeszłorocznym rankingu Mastercard Index of Women Enterpreneurs, wskazującym, które państwa oferującą kobietom najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jak informowaliśmy w listopadzie, Polska uplasowała się na piątym miejscu zestawienia, co oznacza awans w stosunku do ubiegłej edycji o aż 11 pozycji! Jesteśmy przy tym najwyżej sklasyfikowanym państwem należącym do Unii Europejskiej.

Co prawda według opublikowanego w styczniu raportu „Udział kobiet we władzach a efektywność spółek”, opracowanego przez CFA Society Poland, we władzach polskich spółek notowanych na warszawskim parkiecie, panie wciąż są w mniejszości, ale dysproporcje w tym zakresie zmniejszają się. Interesującym aspektem badania jest również to, że jego wyniki dowodzą o pozytywnym wpływie obecności kobiet we władzach przedsiębiorstw na ich pomyślne wyniki biznesowe. Grupa spółek notowanych na GPW o najwyższym udziale kobiet we władzach charakteryzowała się wyższą marżą zysku netto oraz niższą zmiennością cen akcji niż tej samej wielkości grupa spółek z najniższym udziałem kobiet we władzach.

Warto również wspomnieć o badaniach opublikowanych w marcu 2020 r. przez Grant Thornton pt. „Women in Business 2020”, według których 38 proc. osób zasiadających w Polsce na kierowniczych stanowiskach to kobiety, a firm, które nie zatrudniają ani jednej kobiety na najwyższych stanowiskach, jest w Polsce tylko 9 proc.

fot. raport Grant Thornton

Idealnym przykładem sukcesu polskiej firmy zarządzanej przez kobietę jest wspomniane na wstępie HiPets, czyli narzędzie zbliżone do Booksy, lecz przeznaczone dla właścicieli zwierząt. Dzięki aplikacji umówicie Waszego zwierzaka na wizytę u weterynarza o konkretnej godzinie, unikając w ten sposób stania w kolejkach. Umożliwia ona też przeglądanie mapy miejsc w Waszej okolicy, które są przyjazne pupilom, oraz punktów z usługami dla zwierzaków.

HiPets pozyskał właśnie drugą, pre-seedową rundę finansowania opiewającą na kwotę 2,7 mln zł, otrzymując fundusze od SMOK Ventures i Next Road Ventures oraz anioła biznesu - Amadeusza Króla. Zarządzająca start-upem Dorota Rymaszewska pracowała wcześniej właśnie w Booksy, gdzie pełniła funkcję wiceprezes ds. rozwoju sprzedaży oraz dyrektor zarządzającej na Polskę.

fot. materiały HiPets

Aplikacja dla zwierząt nie jest jednak jedną jaskółką czyniącą wiosnę, jeśli chodzi o rodzime start-upy zarządzane przez kobiety, gdyż tych odnoszących sukcesy jest z miesiąca na miesiąc coraz więcej. Bazę polskich firm zarządzanych przez panie, z podziałem na poszczególne branże, tworzy Dealroom. Widać w niej, że szczególnie dużo inicjatyw rozwijanych jest w branżach zdrowia, Enterprise Software i marketingu. Co ciekawe, zgodnie z raportem PFR Ventures, są to branże, w które fundusze VC w ubiegłym roku najchętniej inwestowały kapitał.

W branży medycznej do prężnie rozwijających się firm prowadzonych przez panie należy SiDLY, którego CEO jest Edyta Kocyk. Start-up stworzył opaskę, która zwiększa bezpieczeństwo osoby objętej opieką medyczną, poprzez możliwość prowadzenia systematycznych pomiarów i bieżący monitoring stanu zdrowia. Wykonana jest z materiałów medycznych i nadaje się do użytkowania także w szpitalach, gdyż można ją w łatwy sposób zdezynfekować. Jej celem jest także zwiększenie komfortu psychicznego opiekuna chorego. Opaska posiada m.in. przycisk SOS (podpisany również językiem Braille’a), detektor upadku oraz lokalizator GPS. Urządzenie jest już dostępne w 14 krajach.

Sukcesy w sektorze healthcare odnosi także stworzone przez Urszulę Herman PelviFly, czyli kompleksowe rozwiązanie problemów mięśni dna miednicy. Aplikacja PelviFly & Kegel Ninja Trainer jest dostępna w kilku wersjach językowych na całym świecie. Obecnie prowadzone są prace wdrożeniowe w Chile, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech, jak również pilotażowe badania przedkliniczne w Austrii. W 2019 r. PelviFly brało udział w programie Akademia Biomed PFR, a w roku ubiegłym otrzymało wyróżnienie w przeglądzie innowacyjnych start-upów medycznych w Polsce 2020 - Top disruptors in healthcare.

Urszula Herman, fot. materiały Pelvifly

Do szybko rozwijających się start-upów z branży edtech należy z kolei Future Collars. Firma założona przez Beatę Jarosz i Joannę Pruszyńską – Witkowską to nowoczesna szkoła programowania i kompetencji cyfrowych online. W styczniu pozyskała ona 5 mln zł dofinansowania od funduszy VC.

"Promowany przez nas od 2016 roku model nauki umożliwia ciągły rozwój i edukację online z niezawodnym wsparciem najlepszych specjalistów z branży IT oraz ekspertów od kompetencji cyfrowych. Wykorzystujemy potencjał nowych technologii i za ich pośrednictwem docieramy do każdego, komu zależy na szybkiej ścieżce rozwoju lub przebranżowieniu się. Skuteczność naszej metody jest wynikiem trzech elementów: możliwości zdobywania wiedzy od praktyków, swobodnej nauki zdalnej na autorskiej platformie e-learningowej i pracy nad projektami w zespołach rozproszonych"

– powiedziała Beata Jarosz.

Beata Jarosz i Joanna Pruszyńska- Witkowska, fot. Future Collars

Kobiet nie zabrakło również w ubiegłorocznym zestawieniu Forbes Polska „30 under 30”. Łącznie znalazło się w nim 8 pań. Świat biznesu reprezentowały:

  • Zuzanna Brzosko - rozwijająca start-up biotechnologiczny opracowujący nanocząsteczkową metodę dostarczania leków nowej generacji do pojedynczych chorych komórek - Sixfold Biocience;
  • Karolina Karwowska – Gajżewska – założycielka pracowni stolarskiej, tworzącej spersonalizowane meble Deer Wood;
  • Maja Schaefer – CEO i twórczyni Zowie.ai, czyli oprogramowania do automatyzacji komunikacji, mającego odciążyć działy obsługi klienta;
  • Kaja Rybicka – współzałożycielka firmy kosmetycznej Your Kaya, która produkuje naturalne produkty do higieny intymnej;
  • Aleksandra Pędraszewska – prowadzi start-up VividQ zajmujący się tworzeniem oprogramowania stosowanego w wyświetlaczach holograficznych.

Co ważne, powstaje coraz więcej inicjatyw mających na celu zachęcić przedstawicielki płci żeńskiej do śmiałego stawiania kroków w biznesie. Do nich należą m.in.:

  • Shesnovation Academy – to trwający pół roku program akceleracyjny, którego celem jest zwiększenie liczby kobiet w biznesie. Inicjatywa ma pomóc zbudować niezbędne kompetencje, głównie poprzez wsparcie mentorek i ekspertek programu, które osiągnęły rynkowy sukces, ale również dzięki wiedzy wyniesionej ze specjalnie opracowanego cyklu spotkań, warsztatów i seminariów. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Edukacyjna Perspektywy i Citi Foundation.
  • TechLeaders – 1 lutego rozpoczęła się szósta edycja trwającego cztery miesiące bezpłatnego programu mentoringowego, skierowanego do kobiet, które chcą rozwijać umiejętności z zakresu programowania, user experience, sztucznej inteligencji, zarządzania projektami czy prowadzenia biznesu. Organizatorem corocznego wydarzenia jest Stowarzyszenie Women in Technology.
  • Hakerki Sukcesu – o tym jak wkraść się do świata biznesu online i jak najwięcej i najefektywniej w nim zdziałać, pisze na swoim blogu Marta Krasnodębska, założycielka Klubu Hakerki Sukcesu.