Kobiece sukcesy na polskiej scenie start-upowej
Założona i zarządzana przez Whitney Wolfe Herd aplikacja randkowa Bumble ogłosiła warunki pierwszej oferty publicznej na rynku amerykańskim. Firma planuje sprzedać 34,5 miliona akcji o łącznej wartości 6,46 mld dol. Jednocześnie start-up HiPets, którego CEO jest Dorota Rymaszewska, pozyskał właśnie 2,7 mln zł na rozwój. Czy jesteśmy świadkami złotej ery kobiet – founderek?
Wspomniana aplikacja Bumble wyróżnia się wśród innych tego typu narzędzi tym, że tylko kobiety mogą wykonać w niej ten najtrudniejszy pierwszy krok. Jej założycielka, tworząc to rozwiązanie, korzystała ze swoich wcześniejszych doświadczeń w pracy w najbardziej znanej aplikacji randkowej - Tinder. Z pracy tej zrezygnowała jednak w 2014 r. oskarżając współpracowników o molestowanie seksualne. Postanowiła założyć swój portal, na którym to kobiety będą podejmować decyzję. Odniosła przy tym niewątpliwy biznesowy sukces, bo z należących do Bumble dwóch serwisów randkowych - Bumble i Badoo, korzysta miesięcznie przeszło 42 mln użytkowników (dane na wrzesień 2020 r.), a 2,4 mln z nich wykupuje ich płatne wersje.
Mająca 31 lat Whitney Wolfe Herd, wprowadzając Bumble na amerykański parkiet, zostanie najmłodszą kobietą na stanowisku dyrektorskim w dziedzinie technologii, prowadzącą spółkę notowaną na Wall Street. Ważny jest również fakt, że większość zarządu firmy stanowią kobiety, co nie jest częste w przypadku start-upów technologicznych.
Czy Polska jest krajem founderek?
Rzeczywistość pokazuje nam, że kobiety w biznesie mają się coraz lepiej, a ich sukcesy i przywódcza rola powinny przestać zaskakiwać. W tym kontekście tym bardziej cieszy wysoka pozycja Polski w zeszłorocznym rankingu Mastercard Index of Women Enterpreneurs, wskazującym, które państwa oferującą kobietom najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Jak informowaliśmy w listopadzie, Polska uplasowała się na piątym miejscu zestawienia, co oznacza awans w stosunku do ubiegłej edycji o aż 11 pozycji! Jesteśmy przy tym najwyżej sklasyfikowanym państwem należącym do Unii Europejskiej.
Co prawda według opublikowanego w styczniu raportu „Udział kobiet we władzach a efektywność spółek”, opracowanego przez CFA Society Poland, we władzach polskich spółek notowanych na warszawskim parkiecie, panie wciąż są w mniejszości, ale dysproporcje w tym zakresie zmniejszają się. Interesującym aspektem badania jest również to, że jego wyniki dowodzą o pozytywnym wpływie obecności kobiet we władzach przedsiębiorstw na ich pomyślne wyniki biznesowe. Grupa spółek notowanych na GPW o najwyższym udziale kobiet we władzach charakteryzowała się wyższą marżą zysku netto oraz niższą zmiennością cen akcji niż tej samej wielkości grupa spółek z najniższym udziałem kobiet we władzach.
Warto również wspomnieć o badaniach opublikowanych w marcu 2020 r. przez Grant Thornton pt. „Women in Business 2020”, według których 38 proc. osób zasiadających w Polsce na kierowniczych stanowiskach to kobiety, a firm, które nie zatrudniają ani jednej kobiety na najwyższych stanowiskach, jest w Polsce tylko 9 proc.
Idealnym przykładem sukcesu polskiej firmy zarządzanej przez kobietę jest wspomniane na wstępie HiPets, czyli narzędzie zbliżone do Booksy, lecz przeznaczone dla właścicieli zwierząt. Dzięki aplikacji umówicie Waszego zwierzaka na wizytę u weterynarza o konkretnej godzinie, unikając w ten sposób stania w kolejkach. Umożliwia ona też przeglądanie mapy miejsc w Waszej okolicy, które są przyjazne pupilom, oraz punktów z usługami dla zwierzaków.
HiPets pozyskał właśnie drugą, pre-seedową rundę finansowania opiewającą na kwotę 2,7 mln zł, otrzymując fundusze od SMOK Ventures i Next Road Ventures oraz anioła biznesu - Amadeusza Króla. Zarządzająca start-upem Dorota Rymaszewska pracowała wcześniej właśnie w Booksy, gdzie pełniła funkcję wiceprezes ds. rozwoju sprzedaży oraz dyrektor zarządzającej na Polskę.
Aplikacja dla zwierząt nie jest jednak jedną jaskółką czyniącą wiosnę, jeśli chodzi o rodzime start-upy zarządzane przez kobiety, gdyż tych odnoszących sukcesy jest z miesiąca na miesiąc coraz więcej. Bazę polskich firm zarządzanych przez panie, z podziałem na poszczególne branże, tworzy Dealroom. Widać w niej, że szczególnie dużo inicjatyw rozwijanych jest w branżach zdrowia, Enterprise Software i marketingu. Co ciekawe, zgodnie z raportem PFR Ventures, są to branże, w które fundusze VC w ubiegłym roku najchętniej inwestowały kapitał.
W branży medycznej do prężnie rozwijających się firm prowadzonych przez panie należy SiDLY, którego CEO jest Edyta Kocyk. Start-up stworzył opaskę, która zwiększa bezpieczeństwo osoby objętej opieką medyczną, poprzez możliwość prowadzenia systematycznych pomiarów i bieżący monitoring stanu zdrowia. Wykonana jest z materiałów medycznych i nadaje się do użytkowania także w szpitalach, gdyż można ją w łatwy sposób zdezynfekować. Jej celem jest także zwiększenie komfortu psychicznego opiekuna chorego. Opaska posiada m.in. przycisk SOS (podpisany również językiem Braille’a), detektor upadku oraz lokalizator GPS. Urządzenie jest już dostępne w 14 krajach.
Sukcesy w sektorze healthcare odnosi także stworzone przez Urszulę Herman PelviFly, czyli kompleksowe rozwiązanie problemów mięśni dna miednicy. Aplikacja PelviFly & Kegel Ninja Trainer jest dostępna w kilku wersjach językowych na całym świecie. Obecnie prowadzone są prace wdrożeniowe w Chile, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech, jak również pilotażowe badania przedkliniczne w Austrii. W 2019 r. PelviFly brało udział w programie Akademia Biomed PFR, a w roku ubiegłym otrzymało wyróżnienie w przeglądzie innowacyjnych start-upów medycznych w Polsce 2020 - Top disruptors in healthcare.
Do szybko rozwijających się start-upów z branży edtech należy z kolei Future Collars. Firma założona przez Beatę Jarosz i Joannę Pruszyńską – Witkowską to nowoczesna szkoła programowania i kompetencji cyfrowych online. W styczniu pozyskała ona 5 mln zł dofinansowania od funduszy VC.
- Promowany przez nas od 2016 roku model nauki umożliwia ciągły rozwój i edukację online z niezawodnym wsparciem najlepszych specjalistów z branży IT oraz ekspertów od kompetencji cyfrowych. Wykorzystujemy potencjał nowych technologii i za ich pośrednictwem docieramy do każdego, komu zależy na szybkiej ścieżce rozwoju lub przebranżowieniu się. Skuteczność naszej metody jest wynikiem trzech elementów: możliwości zdobywania wiedzy od praktyków, swobodnej nauki zdalnej na autorskiej platformie e-learningowej i pracy nad projektami w zespołach rozproszonych – powiedziała Beata Jarosz.
Kobiet nie zabrakło również w ubiegłorocznym zestawieniu Forbes Polska „30 under 30”. Łącznie znalazło się w nim 8 pań. Świat biznesu reprezentowały:
- Zuzanna Brzosko - rozwijająca start-up biotechnologiczny opracowujący nanocząsteczkową metodę dostarczania leków nowej generacji do pojedynczych chorych komórek - Sixfold Biocience;
- Karolina Karwowska – Gajżewska – założycielka pracowni stolarskiej, tworzącej spersonalizowane meble Deer Wood;
- Maja Schaefer – CEO i twórczyni Zowie.ai, czyli oprogramowania do automatyzacji komunikacji, mającego odciążyć działy obsługi klienta;
- Kaja Rybicka – współzałożycielka firmy kosmetycznej Your Kaya, która produkuje naturalne produkty do higieny intymnej;
- Aleksandra Pędraszewska – prowadzi start-up VividQ zajmujący się tworzeniem oprogramowania stosowanego w wyświetlaczach holograficznych.
Co ważne, powstaje coraz więcej inicjatyw mających na celu zachęcić przedstawicielki płci żeńskiej do śmiałego stawiania kroków w biznesie. Do nich należą m.in.:
- Shesnovation Academy – to trwający pół roku program akceleracyjny, którego celem jest zwiększenie liczby kobiet w biznesie. Inicjatywa ma pomóc zbudować niezbędne kompetencje, głównie poprzez wsparcie mentorek i ekspertek programu, które osiągnęły rynkowy sukces, ale również dzięki wiedzy wyniesionej ze specjalnie opracowanego cyklu spotkań, warsztatów i seminariów. Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Edukacyjna Perspektywy i Citi Foundation.
- TechLeaders – 1 lutego rozpoczęła się szósta edycja trwającego cztery miesiące bezpłatnego programu mentoringowego, skierowanego do kobiet, które chcą rozwijać umiejętności z zakresu programowania, user experience, sztucznej inteligencji, zarządzania projektami czy prowadzenia biznesu. Organizatorem corocznego wydarzenia jest Stowarzyszenie Women in Technology.
- Hakerki Sukcesu – o tym jak wkraść się do świata biznesu online i jak najwięcej i najefektywniej w nim zdziałać, pisze na swoim blogu Marta Krasnodębska, założycielka Klubu Hakerki Sukcesu.