Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Człowiek przy komputerze

Jak zbudować atrakcyjną wizytówkę w Internecie?

Budowanie wizerunku w Internecie to długotrwały i czasochłonny proces. Wymaga wytrwałego realizowania spójnej kampanii komunikacyjnej przy wykorzystaniu różnorodnych kanałów. Jakie działania należy podjąć, aby zbudować wizerunek firmy, który zwiększy renomę marki i liczbę potencjalnych klientów?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • na co zwrócić uwagę podczas projektowania strony internetowej;
  • jak prowadzenie firmowego bloga wpływa na budowanie wizerunku firmy;
  • jak zbudować fanpage promujący markę?

Strona internetowa

Strona www to pierwsze miejsce, do którego trafiają wszystkie osoby zainteresowane daną usługą. Dlatego mówi się, że to właśnie ona jest prawdziwą wizytówką każdego przedsiębiorcy. W zależności od tego, jak jest zaprojektowana, może przyciągnąć lub odstraszyć potencjalnych klientów. Jej wygląd i funkcjonalność mają ogromne znaczenie w budowaniu wizerunku firmy w Internecie. Strona powinna być spójna ze strategią marketingową przedsiębiorstwa, realizować cele komunikacyjne i aktywnie pracować na pożądany wizerunek firmy w Internecie.

Darmowy czy płatny hosting?

Pierwszą rzeczą, o jakiej należy zdecydować przy budowaniu strony internetowej, jest wybór odpowiedniego hostingu i domeny. Na rynku istnieją oczywiście bezpłatne rozwiązania, jednak mają one wiele ograniczeń. Są one polecane raczej pasjonatom i hobbystom niż profesjonalnym firmom. Decydując się na płatny hosting, zyskujemy 100% kontrolę nad nazwą domeny, dużą przestrzeń dyskową, wsparcie techniczne, backup danych i wiele innych elementów istotnych z biznesowego punktu widzenia. 

Kolejną kwestią jest projekt strony, czyli to, jak będą ją widzieć potencjalni klienci. W sieci można znaleźć setki darmowych kreatorów, które umożliwiają zbudowanie całej strony internetowej w kilka chwil, np. Wix, WordPress, czy Squareplace. To kusząca opcja dla przedsiębiorców, którzy nie mają dużego budżetu. Trzeba jednak pamiętać, że decydują się na gotowy szablon, będziemy mieć bardzo ograniczoną możliwość ingerencji w poszczególne elementy. Istnieje duże ryzyko, że w Internecie znajdziemy inne witryny, które będą łudząco podobne do naszej, a to nie pomoże w budowaniu świadomości marki. Jeżeli więc główny cel to kreowanie wizerunku profesjonalnej i godnej zaufania firmy, lepszym rozwiązaniem będzie indywidualny projekt (nawet bardzo podstawowy), który z czasem można rozbudować.

Jakie elementy powinna zawierać profesjonalna strona internetowa?

Żeby strona internetowa spełniała wszystkie swoje funkcje i pomagała kreować profesjonalny wizerunek firmy, powinna być dopasowana do dzisiejszych standardów. Pewne elementy, do których przyzwyczajeni są użytkownicy, po prostu muszą znaleźć się na stronie, aby była konkurencyjna. Chodzi tu m.in. o:

  • czytelny nagłówek i logo firmy umieszczone w lewym górnym rogu;
  • przejrzysty układ umożliwiający łatwą nawigację;
  • podsumowanie aktualnej oferty firmy na stronie głównej;
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych;
  • buttony CTA w strategicznych miejscach;
  • referencje od klientów opatrzone rozpoznawalnymi logotypami;
  • certyfikaty bezpieczeństwa (szczególnie istotne w przypadku branży e-commerce);
  • odnośniki do kanałów Social Media;
  • okienko live chat lub inne formy kontaktu.

Blog

Blog jest świetnym narzędziem uzupełniającym komunikację z potencjalnymi klientami. Ma ogromny wpływ na kreowanie wizerunku firmy w Internecie i poza nim. Regularne prowadzenie bloga może przynieść szereg korzyści, takich jak: 

  • budowanie pozycji eksperta;
  • budowanie zaufania i tworzenie więzi z klientami;
  • promocja marki i kreowanie wizerunku firmy w Internecie;
  • otwarta komunikacja oraz zbieranie opinii o produktach i usługach;
  • zwiększanie zasięgu strony Internetowej.

Prowadzenie bloga jest czasochłonne i na efekty trzeba trochę poczekać. Jednak regularne i merytoryczne wpisy na blogu firmowym owocują ugruntowaną pozycją na rynku, rozpoznawalną marką, lojalnymi klientami i dużym zaufaniem do produktów firmy, również tych nowych.

Media Społecznościowe

Z których platform korzystać?

Wiele firm nie potrafi odpowiednio dopasować konkretnych platform do specyficznych potrzeb wynikających z branży, w której działają. Powszechnym błędem jest posiadanie zbyt wielu kont i duplikowanie treści na różnych kanałach. Takie działania nie wpływają pozytywnie na wizerunek firmy, a wręcz przeciwnie – mogą go podważyć. Zdecydowanie lepiej jest budować wizerunek firmy poprzez umiejętne prowadzenie 1–2 kont społecznościowych, niż kierować się modą i bez przemyślanej strategii korzystać z wielu platform. O tym, jak dopasować social media do profilu działalności firmy, można przeczytać w artykule na temat marketingu w biznesie internetowym

Jak zbudować skuteczny fanpage na Facebooku?

Liderem wśród serwisów społecznościowych jest Facebook. Jego popularność i uniwersalność czyni z niego doskonałe narzędzie marketingowe do budowania wizerunku w Internecie. Prowadząc fanpage na Facebooku, można wykreować wiarygodny wizerunek firmy i trafić do szerokiej grupy potencjalnych klientów.

Aby jednak fanpage był skuteczny, trzeba określić jego cel i zaplanować strategię, która pozwoli go zrealizować. Należy przy tym pamiętać o nadrzędnej regule, że Facebook powinien tworzyć potrzeby, a strona internetowa – zaspokajać je. Dlatego działania na stronie i Facebooku muszą się wzajemnie uzupełniać. Jeśli głównym celem fanpage’a ma być budowanie wizerunku firmy w Internecie, należy się skupić przede wszystkim na:

  • dokładnym zbadaniu grupy docelowej;
  • systematycznej publikacji merytorycznych i interesujących treści;
  • prowadzeniu obustronnej komunikacji (odpowiadanie na komentarze i wiadomości użytkowników).

W trakcie budowania wizerunku firmy w sieci ważne jest również to, aby powstrzymać się od wszelkich nieuczciwych praktyk, takich jak np. kupowanie fanów. Mogłoby się wydawać, że to dobry pomysł na szybkie zwiększenie zainteresowania fanpage’em. Jednak takie działania są łatwe do zdemaskowania. Mogą wpłynąć niekorzystnie na wizerunek firmy i na trwałe zniechęcić do marki wielu potencjalnych klientów.

Wizytówka strony w Google 

Wizytówka Google Moja Firma to bardzo przydatne i często niedoceniane narzędzie. Pozwala w bardzo łatwy sposób podkreślić wizerunek firmy godnej zaufania. Dzięki tej metodzie można przekazać potencjalnym klientom wszystkie niezbędne informacje: adres firmy, godziny otwarcia, ofertę, zdjęcia siedziby, a nawet opinie innych użytkowników na temat oferowanych usług. Co ważne, wizytówka Google pojawia się nad wynikami organicznymi. Jest więc świetnym sposobem na poprawienie widoczności firmy w sieci i zwiększenie ruchu na stronie internetowej. 

Inne działania off-site

Wszystkie treści na temat firmy, które pojawiają się w Internecie, mogą wspierać kreowanie pożądanego wizerunku lub wręcz odwrotnie – działać na niekorzyść marki. Dlatego warto korzystać z narzędzi do monitorowania Internetu (np. Brand24) i stale sprawdzać, co na nasz temat mówią użytkownicy. Ponadto do budowania wizerunku dobrze jest również wykorzystywać inne działania off-site, takie jak:

  • artykuły sponsorowane,
  • wpisy gościnne na znanych serwisach,
  • współpraca z influencerami,
  • recenzje produktów,
  • serwisy z opiniami,
  • porównywarki cenowe.

Działania na stronie i poza nią nie tylko pozwalają zyskać większą kontrolę nad wizerunkiem firmy, lecz także wpływają pozytywnie na pozycjonowanie i pozwalają dotrzeć do szerszej grupy potencjalnych klientów. Optymalizacja treści poza stroną jest doskonałym uzupełnieniem działań wspierających budowanie wizerunku firmy w Internecie.

Inne aktualności

e-commerce

Branża e-commerce pobija rekordy popularności

Zdalna rekrutacja – co warto wiedzieć?