W jakie branże inwestowały VC w 2021? Raport PFR Ventures i Inovo VC
Healthtech, podobnie jak w zeszłym roku jest najważniejszą branżą, jeśli chodzi o liczbę inwestycji na polskim rynku VC, jednak procentowo jego udział spada. W jakie branże inwestowały w zeszłym roku fundusze? Zobacz podsumowanie, na bazie raportu PFR Ventures i Inovo Venture Partners.
Może wydawać się, że VC w 2021 roku inwestowały w te same branże, które przodowały w 2020 roku – healthtech, IT oraz fintech. Zdrowotne start-upy nadal wykazują wyraźną przewagę, nad innymi branżami. Raczej nie będzie to dziwić – pandemia COVID-19 miała bardzo duży wpływ na zmiany i cyfryzację w medycynie – jednak zdrowie zaliczyło też spory spadek – w zeszłym roku inwestycje w healthtechowe start-upy stanowiły 18% wszystkich inwestycji, w tym – 14%. Zarówno branża IT i fintech też zaliczyły drobne spadki (ok. 1%). Kto więc rośnie?
Zobacz także nasz artykuł z przekrojem polskich rozwiązań healthtech.
Sprzedaż, transport i foodtech w trendzie
Wzrosty odnotowują branże, które znajdują się na miejscach od 4 do 8 – przy czym największy skok zanotowały sprzedaż, foodtech, transport i dostawa oraz proptech i branża budowlana. Rosną także edutech i start-upy energetyczne.
Są oczywiście branże, które zaliczyły mniej inwestycji - poza healthtechem to przede wszystkim firmy analityczne i big-data, a także marketingowe, HRowe i przede wszystkim rozwiązania dla domu.
Pomimo spadków liczbowych, wśród 5 największych rund finansowania to healthtech pojawia się dwukrotnie – w tym w wypadku największej rundy roku – Docplanner, który zebrał 660 mln zł i Infermedica – ze 120 mln złotych dotacji.
"W 2021 roku utrzymało się duże zainteresowanie inwestorów start-upami z obszaru zdrowia. Może to być podyktowane intensywną potrzebą wprowadzenia innowacji do naszego systemu opieki. Spółki takie jak Docplanner czy Infermedica to dobre odpowiedzi na cyfrowe potrzeby pacjentów"
- mówi Małgorzata Walczak, dyrektorka inwestycyjna w PFR Ventures.
SaaS i marketplace’y prowizyjne rosną, spadają opłaty za usługę
Jeśli chodzi o model dystrybucji, najczęściej wspierane przez VC start-upy sprzedają swoje produkty i usługi w modelu SaaS lub subskrypcyjnym. Na drugim miejscu znalazły się firmy działające w modelu prowizyjnym/marketplace – tu odnotowano bardzo duży wzrost, w zeszłym roku marketplace’y znalazły się na 4 miejscu. Z kolei znaczące spadki odnotowały start-upy pobierające jednorazową opłatę za usługę lub projekt – w zeszłym roku znalazły się na drugim, w tym roku na 4 miejscu.
"Popularność SaaSów wśród start-upów wynika z pewnej niedojrzałości naszego rynku. Brakuje inwestorów, którzy mogliby ponosić większe nakłady na inwestycje np. w hardware. Zastrzyku nowoczesności potrzebują też ośrodki akademickie, z których powinno wychodzić więcej naukowych projektów"
- dodaje Małgorzata Walczak.
Podsumowanie całego raportu znajdziesz w naszym wcześniejszym tekście, a sam raport dostępny jest do ściągnięcia ze strony PFR Ventures. Zapraszamy!