Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 31 października 2022

Tydzień z VC: tydzień nowych funduszy

Nie rundy, a ogłoszenia startów nowych funduszy były najważniejszymi wiadomościami w ekosystemie VC podczas zeszłego tygodnia. Kto ogłosił nowe fundusze, w jakie spółki celują i w końcu, do jakich rund finansowania doszło?

Zeszły tydzień zakończył się ogłoszeniem przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju nowej perspektywy dla programów BRIdge – BRIdgeUp. Jak poinformował NCBR, program będzie podobny do wcześniejszego BRIdge Alfa, ale jest kilka różnic. Przede wszystkim wzrośnie ticket inwestycyjny – projekty w pierwszej kolejności mogą otrzymać do 200 tys. Euro grantu, a te z największym potencjałem rozwoju – do 5 milionów złotych w drugiej, seedowej rundzie finansowania.

NCBR chce zmienić także wspierane branże, odchodząc od rozwiązań stricte software’owych, a skupiając się na takich tematach jak inżynieria i deeptech – z uwzględnieniem firm biotechnologicznych i spacetechowych. Natomiast, ze względu na kosztochłonność, trudno z tego programu będzie finansować medyczne firmy.

Market One otwiera nowy fundusz

W zeszłym tygodniu otwarcie nowego funduszu oznajmił także fundusz Market One Capital. Fundusz MOC II ma do wydania 80 mln euro i chce je przeznaczyć na 30 Europejskich start-upów na wczesnych etapach rozwoju (seed i pre-seed). Market One chce koncentrować się przede wszystkim na Europie Środkowej i Wschodniej.

Pierwszy fundusz Market One Capital zbudował portfolio 28 spółek z całej Europy. Dwie z nich zostały już „jednorożcami” (Tier Mobility oraz Jokr) – to pierwszy polski fundusz, który na wczesnym etapie zainwestował w spółkę wycenioną później na ponad miliard dolarów. Wśród innych firm w portfolio funduszu są m.in. Packhelp, Symmetrical czy Mindgram.

"W MOC II będziemy kontynuować naszą strategię inwestycyjną, która doskonale sprawdziła się dotychczas. Planujemy wspierać od sześciu do ośmiu firm rocznie, niezmiennie głównie z obszaru B2B / B2C marketplace i network effects, które są jednymi z fundamentów sektora technologicznego. Inwestujemy na możliwie najwcześniejszym etapie, pre-seed i seed od 200 tys. nawet do 2 mln euro. Planujemy robić inwestycje follow-on do rundy B i w jedną spółkę możemy maksymalnie alokować aż 8 mln euro. MOC II startuje już od razu z trzema nowymi inwestycjami, nad którymi pracowaliśmy przez ostatnie miesiące"

– mówi Marcin Zabielski, Partner Market One Capital.

Jeśli interesuje Cię jak do tej pory inwestował fundusz, przeczytaj naszą rozmowę z Marcinem Kurkiem, partnerem zarządzającym funduszu.

Freya Capital finansuje hulajnogi w mniejszych miastach

Fundusz Freya Capital zainwestował nieznaną sumę w pre-seedowy projekt Hoolam. To dostarczyciel hulajnóg elektrycznych, który w przeciwieństwie do globalnych konkurentów celuje w mniejsze miejscowości – pierwsze hulajnogi pojawiły się już w zeszłym tygodniu w takich miastach jak Krotoszyn czy Kościan.

Freya Capital to powstały w zeszłym roku fundusz inwestujący w start-upy na wczesnym etapie rozwoju. Do tej pory do jego portfolio trafiły m.in. Staffly, Aidar i Rebel Tang.

Polsko-amerykański fundusz wspiera inteligentne ortezy

Fundusz Medi Ventures to organizacja, za którą stoi polska spółka giełdowa MEDINICE oraz Chicago Poland Ventures, grupa prywatnych inwestorów związanych z Polonią amerykańską. Fundusz w ramach programu BRIdge Alfa wsparł do tej pory “Klub Aktywnych”, czyli platformę, na której pod okiem uznanych trenerów organizowane są ćwiczenia  i spotkania online dla seniorów. W zeszłym tygodniu ogłosił wsparcie dwóch innych healthtechowych start-upów. To HI Orthotics, rozwijający urządzenia do rehabilitacji osób z porażeniem mózgowym, stwardnieniem rozsianym i po udarach, które potrzebują wsparcia w radzeniu sobie z codziennymi czynnościami, a także system activLife, platforma rehabilitacyjna z systemem multimedialnym, która współpracę z funduszem podjęła, aby wejść na nowe rynki. Niestety w wypadku obu inwestycji nie znamy kwot wsparcia.

Self-publishingowy biznes ze wsparciem twórcy IdoSell.

 

Paweł Fornalski, współtwórca IdoSell największej platformy sklepowej w Polsce, wsparł jako anioł biznesu IMKER – ważnego gracza na rynku self-publishingu, który specjalizuje się w książkach znanych influencerów - wśród korzystających z usług firmy można wymienić Michała Szafrańskiego, który ze swojej książki #FinNinja uzyskał po 3 latach 7,6 mln przychodu, stając się ikoną selfpublishingu, Joannę Okuniewską, Magdę Gessler, Darię Ładochę, Katarzynę Boskacką, Tomasza Rożka (Nauka.To lubię), czy Marcina Iwucia (Finanse Bardzo Osobiste).

IMKER pomaga self-publisherom we wprowadzaniu produktów na rynek, udostępniając przydatne rozwiązania – system SalesCRM do sprzedaży online, sprzedażowe landing page’e, usługę obsługi klienta, magazynowanie towaru oraz wysyłkę paczek. Docelowo planuje ułatwiać i automatyzować sam proces wydawania książek – poprzez narzędzia umożliwiające autorom samodzielny skład i korektę oraz nawiązanie współpracy z drukarniami. Firma do tej pory rozwijała się bez inwestora, działając jako bootstrap. Rok 2021 zakończyła z 10 mln zł przychodu.