Tydzień z VC: potężna runda Infermedica i 120 mln zł w innych inwestycjach
120 mln złotych dla Infermedica, i drugie tyle w inwestycjach w inne polskie start-upy. Kto otrzymał finansowanie w tym obfitym w rundy tygodniu?
Dwa ostatnie tygodnie nie obfitowały w inwestycje – ten nadrabia to z nadwyżką. Ogłoszono aż 7 inwestycji – w zasadzie codziennie kolejną, a ich łączna suma to niemal ćwierć miliarda złotych wsparcia dla start-upów. Z czego za połowę odpowiada pierwsza z nich.
Infermedica ze 120 mln złotych
Medyczny start-up to jedna z firm, które obserwowaliśmy w zeszłym roku – sama runda także miała miejsce w zeszłym roku i dlatego znalazła się w raporcie PFR Ventures jako jedna z najwyższych serii finansowania w 2021 r – była piątą najwyższą w roku. To istniejący od 2012 roku medtech, który tworzy szereg rozwiązań - pozwala z jednej strony na kierowanie ruchem pacjentów (tzw. triaż) w placówkach ochrony zdrowia, a z drugiej – klientom indywidualnym umożliwia wstępną diagnozę problemu medycznego za pomocą odpowiednio zadanych pytań – po czym umożliwia połączenie z konkretnym lekarzem. W zeszłym roku wprowadził także diagnostykę pediatryczną.
Rundzie przewodził One Peak VC, a brali w niej udział wcześniejsi inwestorzy - Karma Ventures, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Heal Capital i Inovo Venture Partners. Fundusze mają być przeznaczone na dalszą rozbudowę platformy – ma uwzględniać wszystkie problemy które może rozwiązać podstawowa opieka zdrowotna.
90 mln złotych dla polsko-francuskiego Stonly
Platforma założona przez Krzysztofa Dąbrowskiego i Alexisa Fogla ma siedzibę w Paryżu. Tworzy wspieraną przez AI platformę, która wprowadza nowych klientów do aplikacji. Pozwala także połączyć to rozwiązanie z obsługą klienta, żeby szybko rozwiązać problemy nowych użytkowników online. Z rozwiązań Stonly korzysta 20 tys. firm.
Stonly otrzymało w rundzie A 22 mln Euro (ok 90 mln złotych). Brał w niej udział fundusz Northzone, we współpracy z jednym z najbardziej znanych funduszy z Doliny Krzemowej – Accel Partners i aniołami biznesu.
24 mln zł na kryptowaluty
Około 6 mln dolarów, czyli 24 mln złotych, pozyskał polski startup MyCointainer na etapie rundy seed. Projekt wsparły zagraniczne fundusze działające w obszarze blockchain - Maple Block, Shima Capital oraz giełda kryptowalut ByBit, a także m.in. Bartek Pucek.
MyContainer to kryptowalutowy start-up, pozwalający za pomocą nich generować dochód pasywny. To pewnego rodzaju „blockchainowa skarbonka” – w którą można wkładać środki z portfela kryptowalut, a następnie wykorzystać je do potwierdzania transakcji – w wypadku walut z tzw. proof of stake. W ten sposób generuje się w tym systemie kolejne „coiny” – co pozwala użytkownikom na nich zarabiać.
Fundusze start-up zamierza przeznaczyć na rozwój działalności w Europie, Azji na Bliskim Wschodzie. Spółka będzie też rozwijać swój produkt, poszerzając ofertę m.in. o rozwiązania B2B. Polski start-up planuje też powiększyć zespół, zatrudniając przede wszystkim inżynierów i deweloperów (w tym specjalizujących się w smart contracts), researcherów oraz ekspertów z wiedzą o blockchain do zespołów finansowych, produktowych i marketingowych.
Self Learning Solutions ma 4 miliony
Fintechowe rozwiązanie Self Learning Solutions ma pomagać spółkom finansowym w podejmowaniu decyzji biznesowych – angażując do analizy procesów Sztuczną Inteligencję. Start-up wsparły fundusze SMOK Ventures i WP2 Investments – oba dały firmie po 2 mln złotych.
Self Learning Solutions już dziś obsługuje zagraniczne banki (m.in. Raiffeisen Centrobank), ale chce mocniej rozwijać się na rynkach zagranicznych. Fundusze z inwestycji mają umożliwić spółce rozwój algorytmów sztucznej inteligencji oraz wzmocnienie pozycji firmy za granicą, nie tylko w Europie.
"Pracując jako konsultant w londyńskich bankach inwestycyjnych na co dzień stykałem się z problemem braku elastyczności procesów biznesowych. Nawet drobna zmiana w workflow wymagała zawsze wielu godzin uzgodnień i prac programistycznych"
- mówi Borys Musielak, jeden z założycieli i członek Zarządu SMOK Ventures.
"Problem ten rozwiązuje SLS umożliwiając bankom i innym instytucjom przeniesienie kluczowych procesów do chmury, oddając je w zarządzanie osobom biznesowym. To długo oczekiwana, ale niezbędna rewolucja"
- dodaje.
Po milionie na eventy i wirtualne spacery
Poza dość dużymi rundami zanotowaliśmy także w zeszłym tygodniu dwie milionowe inwestycje – w eventowy start-up Gridaly zainwestowało Invento Capital, a Czysta3 VC wsparło rundę Spotbrowser – oprogramowania ułatwiającego tworzenie „wirtualnych spacerów” po nieruchomościach.
Gridaly ma ambicje, żeby zrewolucjonizować organizację eventów online – powstał w 2020 roku jako odpowiedź na „covidowy” kryzys branży, i Przez ostatni rok pomógł zorganizować polskim i zagranicznym klientom kilkadziesiąt wirtualnych eventów o różnym charakterze – od branżowych i dydaktycznych konferencji, przez webinaria, targi czy dni otwarte uczelni wyższych.
Wsparcie finansowe ma pozwolić start-upowy powiększyć zespoły IT oraz customer engagement, a także zbadać aktywność uczestników wydarzeń online i hybrydowych na platformie i zbudować narzędzia, które posłużą organizatorom do zwiększania zaangażowania np. poprzez elementy grywalizacji.
Spotbrowser wsparty przez Czysta3 VC to z kolei start-up pozwalający obejrzeć nowe mieszkanie bez wychodzenia z domu – dzięki tzw. wirtualnemu spacerowi, czyli zdjęciom w 360 stopniach. Celem inwestycji jest wypracowanie rozwiązania, które zautomatyzuje proces ich tworzenia z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz machine learning.
Salesbook z nieznanym wsparciem w rundzie A
Salesbook to platforma akceleracji sprzedaży – wspomagająca i automatyzująca pracę przedstawicieli handlowych. Oprócz elementów strukturyzujących proces sprzedaży poprzez prezentację firmy, analizę potrzeb, kalkulator oferty i możliwość podpisania umowy (również online), zawiera system CRM oraz rozbudowane raporty pozwalające na analizę pracy handlowców.
W Salesbooka zainwestował fundusz Level2 Ventures, prywatny fundusz venture capital, założony przez Adama Rudowskiego i Piotra Pawłowskiego, CEO z branży ITC. Kwota inwestycji w rundzie late seed nie została ujawniona.
"Kapitał pozyskany w ramach rundy zostanie wykorzystany na realizację strategii ekspansji oraz dalszy rozwój produktu. Już teraz jesteśmy obecni w Polsce, Niemczech i Singapurze. W 2022 roku skupimy się na wprowadzeniu Salesbooka na rynki Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, które postrzegamy jako priorytetowe w budowaniu wartości spółki na obecnym etapie. Równolegle planujemy rozwijać dedykowane rozwiązania dla branż ICT, healthcare, HR i produkcyjnej"
- mówi Jacek Maciak, CEO Salesbook.