Tydzień z VC: ponad 130 mln złotych w 4 rundach
Zeszły tydzień to seria wysokich rund – wsparte zostały 4 start-upy, a w sumie zebrały zawrotną sumę ponad 130 milionów złotych. Dwa ze start-upów, które zainteresowały polskich inwestorów mają siedziby poza granicami Polski – ale jedna z nich wywodzi się z Krakowa.
70 mln złotych dla krakowskiego pogromcy Excela
Enso to start-up pochodzący z Krakowa, ale od niedawna mający siedzibę główną w Kalifornii. Firma ma za sobą akcelerację w zeszłorocznej letniej edycji Y Combinator – najbardziej znanego globalnego akceleratora. Start-up otrzymał 16,5 mln dolarów (70 mln złotych) w rundzie seed.
Czym zajmuje się Enso? Analityką dużych zbiorów danych – natomiast jest więcej niż produktem automatyzującym rozwiązania analityczne. Można potraktować go jako „następcę excela”, bow szybki sposób pozwala nie tylko analizować, ale także wizualizować dostępne dane, przyspieszając znacząco działania analityków. Twórcy Enso, powołując się na dane analitycznej firmy IDC stwierdzają, że każdy pracownik średnio przez 9 dni w miesiącu wykonuje powtarzalną, ręczną pracę na danych, taką jak dodawanie nowych informacji do arkusza kalkulacyjnego czy przenoszenie danych do prezentacji. Rozwiązanie start-upu ma zautomatyzować znaczną część tego typu pracy.
Enso posiada już działający program, który w obecnej chwili jest rozprowadzany w darmowym modelu open-source. Podstawowa wersja aplikacji ma taka pozostać, natomiast firma planuje na pierwszy kwartał 2023 roku wprowadzić wersję SaaS, która będzie działała bez konieczności kodowania czy tworzenia skryptów, a wprowadzać będzie szereg interaktywnych nakładek, które pozwolą na wykorzystanie rozwiązania szerszej grupie biznesowych użytkowników.
Rundzie Enso przewodziły amerykańskie fundusze SignalFire i Khosla Ventures, a wzięły udział m.in. wspomniany Y Combinator, Samsung NEXT – należący do koreańskiego giganta fundusz CVC, a także wcześniejszy polski inwestor – Innovation Nest.
Maszyny powstrzymają choroby zawodowe
Niewiele mniej, bo 12 milionów dolarów, w rundzie A otrzymało Soter Analytics – start-up tworzący przenośne urządzenie (wearables), które mają zminimalizować ryzyko urazów i chorób mięśni, kości i stawów związanych z pracą – zarówno fizyczną jak i biurową. Finansowania spółce w rundzie A udzieliły angielskiemu start-upowi AV8 Ventures, polski fundusz OTB Ventures, oraz btov Industrial Technologies Fund i Verve Ventures.
Urządzenie Soter śledzi wszystkie ruchy kręgosłupa i ramion wykonywane przez pracownika, a następnie dzięki aplikacji udziela mu porad i list ćwiczeń, które może wykonać, kiedy chce, żeby zapobiec powstawaniu urazów. Pozwala także na analizę urazów, które powstały na terenie danego zakładu pracy. Firma współpracuje m.in. z Coca-Colą i GAP w USA, czy supermarketami Woolworths w Australii. Środki ma przeznaczyć na dalsze badania i rozwój produktu.
Sztuczna Inteligencja zastąpi rzeczoznawców?
REDD Real Estate Digital Data to rozwiązanie przeznaczone dla funduszy inwestujących w nieruchomości komercyjne oraz innych podmiotów finansowych. Ma on analizować wartość wybranych aktywów przez pryzmat nie kilku, ale tysięcy wymiarów danych, do analiz zaprzęgając rozwiązania AI.
"Jeśli „dane to nowa ropa”, to z ponad 14 miliardami danych jesteśmy największym złożem ropy na rynku nieruchomości komercyjnych"
- mówi Tomasz Ogrodzki, CEO REDD Group.
Firma poinformowała o uzyskaniu rundy finansowania w wysokości 1,5 mln dolarów (ok. 6 mln zł) od nieujawnionego inwestora. Wsparcie ma zostać przeznaczone na rozbudowę technologii AI.
"Rewolucją będzie możliwość nie tylko analizy wybranej nieruchomości, ale również inteligentne wyszukiwanie niedoszacowanych i przewartościowanych aktywów"
- zapowiada Piotr Smagała, Managing Director REDD.
Milion złotych na rozwiązania do sprzedaży na Facebooku
Tar Heel Capital Pathfinder zainwestował 1 mln złotych w Selmo.io, platformę ułatwiającą działalność przedsiebiorcom prowadzącym sprzedaż przez Facebooka i za pomocą transmisji live. Aplikacja Selmo oferuje szereg funkcjonalności, które zmieniają komunikator Messenger w efektywny kanał sprzedaży, przyspieszają proces zbierania zamówień i pomagają zwiększyć liczbę sfinalizowanych transakcji.
Założyciele Selmo.io szacują, że w Polsce funkcjonuje ponad 10 tys. sklepów prowadzących transmisje sprzedażowe na Facebooku. Ich liczba ciągle rośnie.
"Potencjał tego kanału jest ogromny, nic więc dziwnego, że w sprzedaż na żywo wchodzi coraz więcej sklepów, w tym IKEA, Douglas, Tommy Hilfiger, CCC, Sephora czy AVON. Pierwsze reakcje klientów pokazują, że Selmo świetnie rozwiązuje problemy przedsiębiorców prowadzących transmisje sprzedażowe i upraszcza prowadzenie takiej działalności firmom z obszaru MŚP. Wierzymy, że użyteczność platformy spowoduje, że w niedługim czasie stanie się narzędziem pierwszego wyboru dla sklepów prowadzących sprzedaż w formie transmisji live"
- komentuje Maciej Kosuń, Investment Associate w funduszu Tar Heel Capital Pathfinder.
Selmo chce przeznaczyć fundusze z inwestycji na rozwój zagraniczny. W pierwszej kolejności chce wziąć na celownik rynki hiszpańskojęzyczne, gdzie transmisje sprzedażowe na żywo cieszą się dużą popularnością. Start-up będzie również wprowadzał swoje narzędzia na nowe platformy, m.in. Instagram oraz uruchamiał nowe funkcjonalności opracowane z myślą o klientach z sektora e-commerce.