Przejdź do treści
Aktualności Data publikacji: 23 listopada 2021

Tydzień z VC: Packhelp, satelity, roboty i praca

Zeszły tydzień na rynku VC stał pod znakiem rekordowej rundy Packhelp – ale to nie wszystko. Poza nią doszło do aż 6 innych inwestycji. Zobaczcie, do jakich start-upów trafiły fundusze.

190 milionów złotych dla Packhelp, start-upu tworzącego spersonalizowane opakowania, to jedna z największych rund B w Polsce (wyższa była tylko runda Uncapped). Przewodził jej francuski fundusz Infravia Growth. W rundzie finansowania wzięły udział też PortfolioLion, FJ Labs i Europejski Bank Inwestycyjny, a także dotychczasowi inwestorzy – Speedinvest, ProFounders i White Star Capital oraz polskie fundusze Market One Capital i Inovo VC.

Pozyskane środki pomogą w dalszym rozwoju Packhelp w Europie, także poprzez przejęcia lokalnych graczy i dalsze poszerzanie oferty o zrównoważone opakowania. Spółka rozwija też platformę SaaS.

„Odwrócony portal pracy” z 10 mln zł w pre-seedowej rundzie

Gyfted to polska aplikacja która, korzystając z technologii uczenia maszynowego, dopasowuje pracowników do konkretnych stanowisk, działając jak „odwrócony portal pracy”. Twórcy start-upu otrzymali duże jak na rundę pre-seedową finansowanie – 10 mln złotych. Fundusze do Gyfted trafiły od angel inwestorów z USA, Polski i Europy. Składa się na nią także grant R&D otrzymany od NCBiR.

Start-up został stworzony przez doświadczonych founderów z doświadczeniem zarówno biznesowym, jak i naukowym. To Robert Kowalski (CEO Gyfted ), który wcześniej pracował m.in. w zespole enterprise sales w govtechowym start-upie OpenGov, prof. Michał Kosiński ze Stanford Graduate School of Business, który od ponad 15 lat pracuje jako psycholog społeczny i data scientist, specjalizujący się w big data, dopasowaniu pracowników do pracy, preferencjach i organizacji pracy; oraz Adam Szefer (CTO), były back-end engineer w Bloomberg Infrastructure w Londynie.

Gyfted to projekt, który wyszedł ze StartX – akceleratora uniwersyteckiego Stanford University i Stanford Medical School. To jeden z najbardziej prestiżowych uniwersyteckich projektów start-upowych na świecie. Wywodzą się z niego takie firmy jak Lime, OpenSea czy Patreon.

Gyfted chce budować biznes głównie w USA, ale buduje swoją firmę – głównie ze strony R&D i inżynierii w Polsce. 

"Chcieliśmy rozpocząć budowanie naszego startupu tam, gdzie znajdziemy talenty w czterech kluczowych obszarach: software engineering, psychologii, data science i designie. Takim miejscem jest Polska"

- mówi Robert Kowalski.

Milion złotych na e-handel live

Live social selling to zjawisko popularne w ciągu ostatnich kilku lat – w czasie transmisji live sprzedawane są głównie produkty z branży fashion i beauty, natomiast ten rynek coraz mocniej się rozwija. Na rynkach azjatyckich to nawet 10% całej sprzedaży. Według szacunków twórców aplikacji, o której zaraz będziemy mówić, już ponad 1 mln Polaków robi zakupy u sprzedawców organizujących transmisje live.

Kupuje.live to start-up, który pozwala na automatyzację sprzedaży w ten sposób. Do tej pory sprzedaż w czasie transmisji live wymagało ręcznego spisania zamówienia i kontaktu z każdym klientem z osobna. Platforma Kupuje.Live rozwiązuje ten problem, pozwalając automatycznie finalizować transakcje w tym kanale. Kupujący z kolei mogą korzystać z szybkich płatności i zakupu u zweryfikowanych sprzedawców. Platforma wystartowała w drugiej połowie roku, korzysta z niej już kilkudziesięciu sprzedawców, a zakupów dokonało ponad 10 tys. klientów.

Twórcy Kupuje.live to Adam Semik, Rafał Szefera i Maciej Czerwiński, założyciele Gamellon, sieci partnerskiej Youtube, która została kupiona w 2019 roku przez LTTM. E-commerce’owy start-up został wsparty przez fundusz Czysta3.vc kwotą miliona złotych.

"Jednym z filarów naszej działalności jest software i e-commerce. Widzimy, jak w ostatnim czasie wzrosło znaczenie live commerce w Polsce, dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć Kupuje.Live. Rynek sprzedaży poprzez transmisje ma ogromny potencjał, a odpowiednio skonfigurowana platforma dedykowana stricte live commerce może jeszcze mocniej przyspieszyć rozwój live commerce w Polsce"

– mówi Szymon Janiak, współzałożyciel i partner zarządzający Czysta3.VC.

Pozyskane od inwestorów środki mają być przeznaczone przede wszystkim na rozwój funkcjonalności systemu, z którego korzystają sprzedawcy. Platforma ma zostać rozbudowana o dodatkowe funkcjonalności automatyzujące oraz panel analityczno-rekomendacyjny, który ma umożliwić sprzedawcom analizę sprzedaży pod kątem jej skuteczności i sugerować konkretne rekomendacje zwiększające sprzedaż na bazie m.in. aktywności kupujących.

Roboty sprzątające wielkie magazyny ze wsparciem od AgriTech Hub

United Robots to start-up tworzący autonomiczne roboty serwisowe. W 2021 r. wprowadziła na rynek roboty sprzątające, które przeznaczone są do pracy w obiektach wielkopowierzchniowych, takich jak galerie handlowe, parkingi podziemne, magazyny oraz hale produkcyjne. Jego klientami są duże firmy produkcyjne oraz dostarczające sprzęt do największych firm utrzymania czystości w Polsce.

W firmę zainwestował nieznaną kwotę AgriTech Hub. W ramach pozyskanej inwestycji United Robots zamierza opracować rozwiązanie chmurowe do analizy on-line pozyskanych danych. Takie podejście umożliwi ich analizę oraz szybszą budowę modeli 3D, wg których robot planuje swoją pracę.

United Robots planuje również prowadzić działania marketingowe i sprzedażowe w krajach Europy Zachodniej, zaczynając od rynku brytyjskiego, gdzie Spółka otworzyła już biuro i zbudowała dział sprzedaży.

"Robotyzacja to przyszłość przemysłu, usług, ale również produkcji rolniczej. W obecnej sytuacji coraz większych problemów z pozyskaniem pracowników i rosnących wynagrodzeń, wykorzystanie na szeroką skalę autonomicznych robotów to jedyna droga. United Robots to perfekcyjne połączenie kompetencji zespołu z potrzebami rynkowymi. Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie rozwiązaniami usprawniającymi pracę w sposób bezobsługowy, liczymy na dynamiczny rozwój United Robots w najbliższym czasie" 

- mówi Marcin Woźniak, Prezes AgriTech Hub.

Vigo Ventures inwestuje milion euro w hiszpański deep tech

Kolejna inwestycja to polski fundusz i zagraniczna spółka – Vigo Ventures, fundusz private equity, zainwestował w Deep Detection, start-up zajmujący się produkcją kamer multispektralnych, wykorzystujących promienie rentgenowskie. To rozwiązanie pozwalające na weryfikację składu i struktury produktów, a także np. wykrywanie ciał stałych, takich jak plastik czy kości, co można wykorzystać np. w przemyśle spożywczym.

Runda start-upy wyniosła milion euro, a Vigo Ventures, prywatny fundusz inwestujący w projekty deep techowe i fotoniczne, było wiodącym w niej inwestorem. W Deep Detection zainwestowali również Tech transfer Agrifood, fundusz zarządzany przez Clave Capital, ESOM i inni inwestorzy.

"Deep Detection świetnie się wpisuje w nasze portfolio. Na początku tego roku ogłosiliśmy inwestycję w KSM Vision, który będąc integratorem zajmuje się optyczną kontrolą jakości. Głębokie zrozumienie potrzeb klientów branżowych pozwoli nam stworzyć kompleksową ofertę i poszerzyć grono międzynarodowych odbiorców" 

- mówi Marek Kotelnicki, Partner Zarządzający VIGO Ventures.

Środki pozyskane przez Deep Detection będą przeznaczone na przyśpieszenie komercjalizacji rozwijanych przez spółkę kamer mulispektralnych, opartych o promienie rentgenowskie. Rozwiązanie umożliwi wykrycie ciał obcych i wad artykułów spożywczych oraz napojów. Kamery znajdą zastosowanie w kompleksowej kontroli wyrobów na liniach produkcyjnych.

Polski przemysłowy marketplace z międzynarodowym wsparciem

MerXu to marketplace B2B dla przemysłu założony przez Przemysława Budkowskiego, Tomasza Nowaka i Sebastiana Pietrowskiego, którzy wcześniej zajmowali stanowiska zarządzające w Allegro. Ich start-up działa już na rynkach Europy środkowej – w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Litwie i Estonii, trafiając głównie do małych i średnich firm. Nieokreślona kwota trafiła do marketplace’u od międzynarodowych funduszy Prosus, Accel Partners i Point Nine.

Środki mają być przeznaczone na następną fazę wzrostu firmy i wyjście na kolejne rynki – z naciskiem na Niemcy, rozwój zespołu oraz wdrożenie płatności B2B.

Polskie OTB Ventures zainwestowało w satelity mierzące temperaturę

Hydrosat, amerykański start-up zajmujący się mierzeniem temperatury gruntu za pomocą zdjęć satelitarnych. Firma zamierza zbierać dane za pomocą satelitów uzbrojonych w sensory podczerwieni, a dane oferować na zasadzie subskrypcji. Mają być one używane do mierzenia zagrożenia suszą, brakami wody czy pożarami.

W rundzie seed Hydrosat zebrało 10 mln. dolarów. OTB Ventures przewodziło rundzie, a poza nim udział w finansowaniu wzięli też amerykańscy inwestorzy - Freeflow Ventures, Cultivation Capital, Santa Barbara Venture Partners i Expon Capital.

Firma ma przeznaczyć pieniądze na start pierwszego satelity, oraz komercjalizację swoich danych. Kontakt z OTB Ventures wyniknął z innej inwestycji polskiego funduszu w satelitarny start-up – ICEYE.