Aktualności Data publikacji: 28 maja 2021

Twisto przejęte przez australijskiego jednorożca za 100 mln Euro – czy nie zniknie z rynku?

Popularna na polskim rynku usługa odroczonych płatności została przejęta przez australijski ZIP – giganta odroczonych płatności. ZIP zainwestował w Twisto już  wcześniej, na początku roku.

Twisto na polskim rynku działa od 2018 r. i jest jednym z popularniejszych w naszym kraju fintechów. Aplikacja ma ok. 140 tys. użytkowników w Polsce i w Czechach – i pozwala na zapłatę za zakupy dokonane online w późniejszym terminie. W tym roku rozpoczęła między innymi współpracę z PayU. W tym tygodniu została kupiona przez australijski fintech ZIP, który sam tworzy bardzo podobne rozwiązanie. ZIP to jeden z największych fintechowych graczy, obok Klarny, Afterpay czy PayPala jeśli chodzi o odroczone płatności. Do zakończenia transakcji ma dojść pod koniec roku, a jej całkowita kwota ma wynieść 99 mln Euro. 

"Twisto wyceniono na 99 mln EUR, ale ZIP ma już 10 procent udziałów, więc kwota transakcji będzie trochę mniejsza"

– wyjaśnia Agata Salata, COO Twisto w rozmowie z portalem Fintek.pl

ZIP rozwija się w Europie i na Bliskim Wschodzie

ZIP informuje, że nie zamierza po akwizycji redukować zespołu Twisto -  zarówno prezes firmy, Michal Smida, jak większość zespołu mają pozostać na pokładzie. Nie wiadomo jak będzie wyglądać los samej marki Twisto.

Partnerstwo z czeskim fintechem oznacza dla ZIP rozpoczęcie współpracy z popularną w Europie Mastercard i umożliwia wprowadzenie swoich rozwiązań bez pozyskiwania europejskich licencji. W ostatnich miesiącach australijski start-up zdobył pozwolenia na działanie w UK, a także kupił Spotii, fintech działający w Arabii Saudyjskiej. 

"Chcemy wprowadzić nasz produkt na rozwijające się rynki, gdzie przyspiesza cyfryzacja sprzedaży detalicznej"

– mówił Larry Diamond, co-founder i CEO ZIP o ostatnich akwizycjach.

Twisto z kolei ma po przejęciu przez ZIP zaoferować nowe produkty – przede wszystkim ofertę kredytową dla stałych klientów aplikacji, niekoniecznie powiązaną z odroczonymi płatnościami. Mówi także o wprowadzeniu swojego rozwiązania w fizycznych sklepach.