Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 17 marca 2022

Słowniczek marketingu dla początkujących – zrozum, co mówi agencja (Część 2)

W drugiej części naszego słowniczka koncentrujemy się na terminach związanych zarówno z formami marketingu, jak i na konkretnych pojęciach. Mamy nadzieję, że nasz słownik przyda się nie tylko start-upowcom! 

(Zobacz także pierwszą część słowniczka - w której zajmujemy się przede wszystkim podstawowymi pojęciami performance marketingu!)

Advertorial

To pojęcie w zasadzie tożsame z tekstem sponsorowanym – rozbudowany materiał prasowy, który jest lub zawiera, reklamę produktu. Advertoriale to materiały na styku marketingu i PR, i w przeciwieństwie do np. tekstu eksperckiego (czyli gościnnego tekstu związanego z jakąś organizacją czy firmą eksperta na konkretny temat), jest przede wszystkim tekstem reklamowym. 

Backlink

Link kierujący do Twojej strony. Dlaczego backlinki są ważne? Linki prowadzące do Twojej strony, poza tym, że pozwalają ją znaleźć, pozytywnie wpływają na jej pozycję w wyszukiwarce, a im ważniejsza z jej perspektywy strona, tym wpływają bardziej. Dlatego zdobywanie linków jest częścią działań marketingowych, czy to związanych z działaniami SEO, czy z content marketingiem, czy influencer marketingiem i PR. 

Baner (internetowy) 

To forma reklamy internetowej, która składa się głównie z klikalnej grafiki z elementami tekstu. Reklamy Google to poza treściami w samej wyszukiwarce, także bannery na stronach internetowych, ale reklamy na banerach oferuje większość portali internetowych. 

Reklama banerowa może być skuteczną formą marketingu, aczkolwiek istnieje potwierdzone zjawisko „ślepoty banerowej” – użytkownicy internetu pomijają części stron internetowych, które wyglądają na reklamy – zwłaszcza te najbardziej krzykliwe. 

Copy

Najkrócej mówiąc – tekst. Przy czym zazwyczaj to tekst reklamy. Copywriter to osoba zajmująca się tworzeniem tekstów marketingowych w różnych formach – od haseł reklamowych po treści e-booków czy scenariusze reklam wideo. 

Content Marketing – czyli marketing treści.

Założeniem content marketingu jest regularne produkowanie atrakcyjnych treści, które przyciągają użytkowników na Twoją stronę – i niekoniecznie reklamują produkt, ale dostarczają użytkownikom dodatkowych informacji odnośnie tematu, którym się zajmujesz. Jeśli na przykład zajmujesz się marketingiem, możesz stworzyć na przykład podobny słowniczek! Są różne miejsca, gdzie spotkasz tego typu marketing – mogą to być kanały w mediach społecznościowych, blog na stronie czy zewnętrzne strony.  

Call to Action (CTA) 

Call to action, czyli wezwanie do akcji, to sposób, w który zachęcisz użytkownika do wykonania konkretnego działania – zazwyczaj kliknięcia konkretnego buttona, reklamy czy linku. Zazwyczaj CTA to wyraz lub krótkie zdanie w trybie rozkazującym – np. „Zobacz!”, czy „Ściągnij naszego e-booka!” 

Click-through-rate (CTR)

Termin związany z reklamą internetową. Pokazuje nam, ile osób faktycznie kliknęło w naszą reklamę. Zazwyczaj jest znacząco niższy niż byśmy chcieli – jeśli procentowo jest dwucyfrowy, jest naprawdę świetnie – bo to znaczy, że przynajmniej 10 procent osób, które zobaczyło naszą reklamę udało się nią zainteresować! 

Grupa docelowa

Jeśli masz wysoki współczynnik CTR, to zapewne znaczy, że świetnie dobrałeś grupę docelową – czyli do kogo kierujesz swoją reklamę. Grupa docelowa opisywana jest zazwyczaj za pomocą kilku czynników: geograficznych (np. miejsce zamieszkania, wielkość miejscowości), demograficznych (wiek, płeć, dochód, wykształcenie, zawód, pochodzenie itp.), psychograficznych (zainteresowania, osobowość, styl życia itp.) czy behawioralne (ulubione strony, nastawienie i lojalność w stosunku do produktu). Grupa docelowa może być założona lub stworzona na przykładach person lub rzeczywistych danych klientów.   

Konwersja 

Konwersja to oczekiwane działanie ze strony odbiorcy. Dla procesu sprzedaży konwersją jest zakupienie produktu (lub w wypadku bardziej skomplikowanych procesów jak konkretna promocja, na przykład zakupienie produktów za konkretną kwotę), dla innych procesów może to być na przykład ściągnięcie e-booka, pozostawienie danych osobowych, czy stworzenie konta na stronie.  

To tyle w tej części słowniczka – w trzeciej części zakończymy nasz cykl i przedstawimy resztę podstawowych pojęć z dziedziny marketingu!