Słowniczek marketingu dla początkujących – zrozum, co mówi agencja (Część 1)
Każdy technologiczny start-up prędzej czy później (a raczej prędzej), będzie musiał rozpocząć działania marketingowe. O ile nie ma na pokładzie osoby, która specjalizuje się w tym temacie, na pewno trafi do świata nowych pojęć i dwu- lub trzyliterowych skrótów. Postaramy się wyjaśnić te najczęściej pojawiające się terminy i pomóc początkującym w świecie marketingu founderom.
Zaczniemy od podstawowych terminów dotyczących reklamy internetowej, z którymi najczęściej zetkną się founderzy, z nastawieniem przede wszystkim na hasła związane z performance marketingiem. Zazwyczaj młode start-upy składają go na ręce agencji, dlatego warto wiedzieć, o czym mówią jej pracownicy.
Bounce Rate (współczynnik odrzuceń)
To jeden z podstawowych współczynników określających Twoją stronę. To liczba użytkowników, którzy opuszczają naszą stronę bez zagłębienia się w nią – albo przeglądając jedynie stronę główną, albo jedną z podstron na którą trafili. W momencie, kiedy Twoja strona to jedynie landing page i nie ma żadnych podstron, współczynnik z natury będzie bardzo wysoki, ale jeśli Twoja strona jest rozbudowana, wysoki wskaźnik może niepokoić.
CPA – Cost per action
To jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeń kampanii internetowej, w której klient płaci za konkretną wykonaną przez użytkownika akcję – może to być na przykład kliknięcie w link (wtedy jest to kampania CPC – Cost Per Click), wyświetlenie reklamy, obejrzenie filmu, wypełnienie formularz czy inna interakcja z reklamą.
CPV (Cost per View)
Kampania, w której płaci się za wyświetlenie reklamy – model stosowany głównie w reklamie bannerowej na dużych portalach internetowych lub w kampaniach video. Jest efektywny głównie, jeśli chcesz zbudować duże zasięgi i powiększyć świadomość marki, albo masz fizyczny produkt sprzedawany nie tylko online.
Formą wyceny cost-per-view jest CPM (Cost-per-mile) – ile płacimy za tysiąc odsłon.
CPC (Cost per Click)
Kampania, w której płaci się za „klik” przekierowujący na stronę – więc tak naprawdę za odwiedzenie Twojej strony. To popularny model, głównie z powodu tego, że płacisz za rzeczywiście zainteresowanego użytkownika. CPC najlepiej sprawdza się w kampaniach sprzedażowych i nastawionych na ruch na stronie.
Facebook Ads
Reklamy na Facebooku (a także na Instagramie, Messengerze i WhatsApp) to ekosystem Facebook Ads, który uwzględnia to zarówno formaty reklamowe ukazywane jako posty, jak również wideo czy stories. Pozwala na szeroki zakres działań. Razem z ekosystemem Google Ads, e-mail marketingiem i programami partnerskimi różnego rodzaju wchodzi w zakres działań performance marketingowych (czyli marketingu efektywnościowego – który pozwala na łatwe mierzenie efektywności kampanii).
Google Ads
To zarówno reklamy w wyszukiwarce Google (SEM) jak i na portalach korzystających z Google AdSense – rozwiązania Google, które wyświetla reklamy displayowe na stronach, które chcą zarabiać na wyświetlaniu reklam, a nawet reklamy na YouTube.
Landing page
Landing page to prosta strona internetowa – zazwyczaj bez żadnych linków – będąca, albo stroną na którą skierowany jest ruch z kampanii, albo stroną wydarzenia czy konkursu. Może być też najprostszą wersją strony produktowej, zazwyczaj w fazie MVP – kiedy strona jest jeszcze zbędna.
PPC
„Pay-per-click” to w zasadzie to samo co CPC – przy czym Pay-per-click to nazwa modelu, a CPC opis konkretnego kosztu – jeśli korzystasz z Google Analytics, to tak będą opisane kampanie w przeglądarce.
Referral
Referral to inaczej link kierujący na naszą stronę – linki z zewnętrznych stron to nie tylko kolejna metoda na to, żeby klient do nas trafił, ale także sposób na zwiększenie „wagi” naszej strony dla algorytmów wyszukiwarek internetowych i jedna z metod pracy z SEO (optymalizacją strony pod wyszukiwarki internetowe).
Remarketing
Remarketing to działania marketingowe do klientów, którzy już znają lub kupili Twój produkt. Dlaczego do nich mówić? Bo znają Twoją firmę i są nią zainteresowani w stopniu wyższym niż ci, którzy widzieli reklamę i z niej nie korzystali. To, że widzisz na stronach reklamy tej strony, na której już zarezerwowałeś hotel to właśnie działania remarketingowe – nakierowane na to, żebyś przy kolejnej rezerwacji także z niej skorzystał.
SEO
Search Engine Optimization to optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe – zarówno praca nad samą stroną (np. nad szybkością jej wczytywania czy odpowiednim użyciem słów kluczowych, które sprawią, że użytkownik na nią trafi), ale też na przykład zdobywaniem linków z innych stron. SEO jest częścią marketingu w wyszukiwarkach, obok PPC. Jest w wielu wypadkach tanie (bo wymaga w zasadzie tylko pracy wewnętrznej), ale jest procesem dość długotrwałym i nastawionym na ciągłe ulepszanie zawartości strony.
W marcu zapraszamy na kolejne części słowniczka - gdzie skupimy się na innych typach marketingu. Dowiecie się na przykład co to jest content marketing, e-mail marketing czy kto to jest influencer. Zapraszamy!