Pracuj Ventures publikuje kolejną mapę polskiego HR Tech – na jakie jeszcze rozwiązania wciąż czekają inwestorzy?
Fundusz CVC Pracuj Ventures inwestujący w technologiczne spółki z branży HR, opublikował właśnie 3. aktualizację „Subiektywnej mapy polskiego HR Tech – startupy i scaleupy”. To okazja, by przypatrzeć się, jak wiele spółek w sektorze Human Resources już działa, ale i zapytać na jakie jeszcze nowatorskie rozwiązania czekają inwestorzy oraz branża?
Celem powstania Mapy było sprawdzenie, jak zmienił się rynek HRTech w newralgicznym, pandemicznym czasie oraz aktualizacja listy podmiotów, które obecnie działają w tym obszarze. Pracuj Ventures jest inwestorem w obecnie 9 spółkach. Na stworzonej przez Pracuj Ventures mapie znajduje się 130 start-upów pogrupowanych w 7 głównych kategorii:
- Recruitment,
- Learning & development,
- Performance management,
- Engagement, feedback & recognition,
- Wellbeing, rewards & benefits,
- HR automation,
- Human Capital Management System (HCMs), Payroll, Time & Communication.
Zdaniem Magdaleny Trąby, Investment Managerki w Pracuj Ventures, aktualizacja Subiektywnej Mapy Polskiego Ekosystemu HR Tech, pokazuje, że HRTech to kategoria niezwykle pojemna – zawiera nie tylko tzw. job boardy, ale również szereg narzędzi i rozwiązań usprawniających pracę działów HR i/lub ułatwiających pracownikom funkcjonowanie w środowisku pracy.
"To mogą być zarówno systemy do zarządzania rekrutacją (tzw. Applicant Tracking Systems), różne testy rekrutacyjne, platformy do onboardingu i rozwoju pracownika, a także rozwiązania mające na celu budowanie ciągłego zaangażowania pracowników, m.in. poprzez dostęp do szerokiej gamy benefitów. Bardzo istotne z naszego punktu widzenia są też wszelkie narzędzia automatyzujące procesy HR, ale można przyjąć, że prawie wszystkie projekty, które do nas trafiają, budują swój produkt właśnie z takim zamiarem"
– wskazała Magdalena Trąba.
Jak dodaje, pod kątem inwestycyjnym Pracuj Ventures interesują wszelkie innowacyjne rozwiązania z obszaru HR Tech, które powstały na rynku polskim lub ukraińskim i dla których co najmniej jeden z tych rynków jest istotnym generatorem przychodów.
Które obszary HR najbardziej czekają na innowacyjne rozwiązania?
Z perspektywy Pracuj Ventures, cały czas bardzo niedoinwestowanym obszarem w polskich działach HR jest kwestia analityki danych.
"Z jednej strony organizacje mają coraz większą świadomość, że właściwe decyzje biznesowe powinny w dużej mierze być oparte o dane. Z drugiej zaś, w dużej części firm cały czas brakuje wiedzy, jak i jakie dane zbierać i co z nich można potem „wyciągnąć”. Na rynkach zachodnich obszar ten rozwija się bardzo prężnie już od dobrych kilku, a nawet kilkunastu lat, w Polsce natomiast prace nad uświadamianiem rynku dopiero niedawno się rozpoczęły. Poziom świadomości przekłada się również na liczbę rozwiązań, które ten obszar adresują. Ale głęboko wierzymy, że to się zmieni w niedalekiej przyszłości"
– wskazuje Magdalena Trąba.
Przedstawicielka Pracuj Ventures dodała także, że na polskim rynku cały czas mamy również za mało alternatyw dla w dużej mierze skostniałych rozwiązań z obszaru płac. W jej ocenie obszar ten jest niezwykle trudny ze względu na odmienne kwestie regulacyjne panujące w różnych krajach, ale przydałby się tutaj powiew świeżości, dlatego Pracuj Ventures z chęcią porozmawiałoby z autorami nowatorskich rozwiązań w tym obszarze.
Na fakt, że to w obszarze analizy danych najbardziej brakuje innowacji, wskazał także Tomasz Chaciński, CEO HR-owego start-upu Worksmile, który tworzy system benefitowy dla pracowników.
"Poza tym, z pewnością trendem na najbliższy czas będą rozwiązania, które pozwolą na maksymalnie zaawansowaną personalizację np. w zakresie oferty benefitowej. Obserwuję, że elastyczność, szerokie spektrum i swoboda wyboru to wciąż bardzo ważne potrzeby pracowników. Nie zmienia się więc sam kierunek - mamy do czynienia raczej z jego intensyfikacją i szukaniem rozwiązań oraz technologii, które pozwolą go rozwijać. Ważnym tematem staje się także uwzględnianie ESG i społecznej odpowiedzialności biznesu podczas projektowania rozwiązań benefitowych"
– podsumował Tomasz Chaciński.
AI w HR – czy technologia może zastąpić przysłowiową „kadrową”?
Obszar Human Resources – rekrutacja, naliczanie płac, rozmowy ewaluacyjne czy szkolenia pracowników – to wszystko kojarzy nam się niezmiennie z pracą wykonywaną przez ludzi. Czy nowe technologie w jakiejś części mogą zastąpić pracowników z krwi i kości? Jak wskazuje Magdalena Trąba, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy robotyzacja procesów HR, mają za zadanie przede wszystkim usprawnić pracę człowieka, a nie go zastąpić.
"Są na pewno w stanie dodać nowej jakości w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Pozwalają uwolnić czas i energię pracowników działów HR na bardziej ambitne działania niż wykonywanie serii powtarzalnych zadań, a część zadań pracowników HR ma niestety taki charakter. Zastosowanie nowych technologii w obszarze HR zwiększa również szansę na zbudowanie organizacji opartej na danych, a jest to jeden z celów nowoczesnych przedsiębiorstw"
– dodaje Magdalena Trąba.
Tomasz Chaciński podkreślił, że myśląc o AI i uczeniu maszynowym, widzi możliwości i ułatwienia, jakie mogą dać człowiekowi.
"Nie widzę więc zagrożenia dla samych stanowisk, raczej szansę na bardziej twórczą, kreatywną i strategiczną pracę HR w miejsce powtarzalnej, żmudnej i odtwórczej „listy" zadań do zrobienia. Upatruję w tym także szansy na to, by HR-owcy wyszli z trybu „gaszenia pożarów", braku czasu, chronicznego przemęczenia i stresu. Powinniśmy dążyć do tego, by mogli zająć się własnym dobrostanem i rozwojem na równi z tym, jak dbają o pozostałych członków organizacji. I w tym rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, automatyzacja i uczenie maszynowe mogą być bardzo pomóc"
– wskazał Tomasz Chaciński.
HRTech-y z kolejnymi rundami finansowania
Szansę w zakresie wykorzystania technologii w sektorze HR widzą też inwestorzy. W czerwcu ogłoszono m.in. rundy finansowania dla polskiej spółki Heroify, czyli platformy, która ma znacząco skrócić proces rekrutacji sprzedawców i pracowników marketingu dzięki sprawdzającym ich kompetencje testom. W ten sposób rozmowa rekrutacyjna nie opiera się jedynie na intuicji pracodawcy lub ewentualnym zadaniu, a wartości liczbowej określonej ustandardyzowanym testem. Start-up kwotą 1,7 mln złotych wsparły SMOK Ventures i Movens Capital.
Ponadto, polski fundusz RKKVC - również w czerwcu - wziął udział w rundzie brytyjskiego KIT-AR. Ten start-up wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości w celu nawigowania pracownikiem, przekazywania mu instrukcji, monitorowania jego działań oraz środowiska pracy. W razie potrzeby podpowiada mu także kolejne kroki. Rozwiązanie KIT-AR ma zastosowanie głównie w produkcji – i już korzystają z niego m.in. Airbus, Bentley czy Bosch.
Rozwiązanie, które pomaga firmom zautomatyzować komunikację w działach HR, sprzedaży i obsługi klienta tworzy też Apifonica. Rozwiązania te można dostosować do każdej skali działalności i specyfiki firmy: od podstawowej automatyzacji powiadomień głosowych i tekstowych po kompleksowe rozwiązania w pełni zintegrowane z systemem IT, wyposażone w Voicebota napędzanego przez sztuczną inteligencję, inteligentne raportowanie i automatyzację przepływu pracy. Apifonica powstała w 2015 roku w Estonii. Aktualnie działa w 9 krajach, w tym w Polsce, gdzie ma swoje biuro.