Jak skutecznie prowadzić networking online?
Networking to jedna z podstaw rozwoju start-upów czy budowania marki osobistej. Nie jest to jednak sztuka łatwa, a nieumiejętnie prowadzony może spowodować więcej szkód niż pożytku. Jak budować relacje w trudnych czasach pandemii i post-pandemii?
Budowanie sieci relacji często kojarzy się z poszukiwaniem pracy, które staje się zdecydowanie łatwiejsze, gdy mamy szerokie znajomości. Jeśli Twoim celem nie jest chęć zdobycia nowego miejsca pracy, a budowa i rozwój firmy – nadal powinieneś traktować networking jak swojego sprzymierzeńca! Poznawanie ludzi i nawiązywanie relacji to doskonała okazja do powiedzenia światu o Twoim przedsięwzięciu, ale też do wymiany doświadczeń i poszukiwania specjalistów, którzy pomogą Ci rozwiązać problemy lub staną się członkami Twojego zespołu. Pamiętaj, że odbiorcą Twojego start-upu, a więc Twoim klientem, zawsze jest człowiek – niezależnie od tego, jaki projekt lub usługę tworzysz!
W czasach przed-pandemicznych idealnym miejscem do nawiązywania kontaktów były wszelkiego rodzaju konferencje czy spotkania branżowe o mniejszym zasięgu. Ograniczenia związane z wymogami bezpieczeństwa epidemicznego przez ponad rok uniemożliwiały organizowanie takich spotkań offline. Choć obecnie – szczęśliwie- są one ponownie dostępne, słyszymy zewsząd o widmie kolejnej fali pandemii, która znowu może pozamykać przed nami drzwi spotkań stacjonarnych. Szczęśliwie, internet w dzisiejszych czasach daje nam ogromne możliwości nawiązywania kontaktów – należy je „tylko” dobrze wykorzystać!
Wiele osób traktuje LinkedIn jako „internetowe CV”, które w dzisiejszych czasach po prostu powinno się mieć. Oprócz uaktualniania informacji o miejscu pracy i podglądania innych użytkowników, nie angażują się specjalnie w budowę swojej wizytówki na tym portalu. Czy jednak wiesz, że:
- na początku tego roku z LinkedIn korzystało aż 660 mln użytkowników, z których większość zamieszkuje Europę;
- gdy dołączasz do LinkedIn, każde nawiązane połączenie daje Ci dostęp do średnio 400 nowych osób;
- w 2019 r. z platformy korzystało 90 mln osób na wyższym szczeblu – zarówno biznesowych decydentów, jak i liderów opinii;
- 98% firm z listy Fortune 500 korzysta z LinkedIn, aby przekazywać historie, rekrutować i nawiązywać kontakty;
- LinkedIn to jeden z portali społecznościowych, który obecnie oferuje największe możliwości ruchu organicznego – dotarcie do jak największej liczby osób bezpłatnie jest tu zdecydowanie łatwiejsze niż na Facebooku czy Instagramie.
To tylko kilka danych, które pokazują, jakie możliwości dla Twojego biznesu kryją się na najpopularniejszej biznesowej platformie społecznościowej. Dlatego też warto zainwestować czas, by regularnie umieszczać na LinkedIn informacje zarówno o Twoim projekcie, jak i o branży, w której tworzysz, a nawet kilka słów o swoich przemyśleniach i biznesowych doświadczeniach. Nie krępuj się wysyłać zaproszenia użytkownikom LinkedIn do sieci kontaktów; bądź również aktywny, jeśli chodzi o komentarze pod postami innych osób.
Pamiętaj jednak, że we wszystkim ważny jest zdrowy rozsądek – wysyłanie natarczywych i niespersonalizowanych wiadomości informujących o Twoim produkcie, niezależnie od tego, jak dobry on jest – przyniesie raczej odwrotny od zamierzonego skutek. Podobnie jest z komentarzami – ich siłą może być Twoja wiedza merytoryczna i doświadczenie praktyczne. Wstawienie kilku emotikonek nigdy nie zaowocuje zainteresowaniem rozmówców!
Meetup
Innym sposobem nawiązywania relacji może być korzystanie z platformy Meetup, która skupia się wokół wydarzeń dotyczących konkretnych, wybranych przez użytkownika branży oraz zainteresowań i pozwala na nawiązywanie kontaktu z lokalnymi społecznościami. Meetup umożliwia połączenie interakcji z innymi użytkownikami online z informowaniem o wydarzeniach organizowanych stacjonarnie. To także dobre rozwiązanie dla kontaktów profesjonalnych opartych na kwalifikacjach, umiejętnościach i doświadczeniu zawodowym.
Przykładowo, jeśli Twoją umiejętnością jest kodowanie, szukasz pracy przy projektach społecznych lub chcesz wymienić się doświadczeniami dotyczącymi budowania zespołu w firmie, możesz znaleźć osoby o podobnym spektrum zainteresowania, które pomogą Ci stawiać pierwsze i kolejne kroki w danej branży lub będą stanowić wsparcie merytoryczne.
Spotkania i konferencje online
W trakcie ostatnich kilkunastu miesięcy, wiele konferencji dotychczas organizowanych offline, przeniosło się do wirtualnej rzeczywistości. Według danych platformy ClickMeeting, tylko w 2020 r. zorganizowano na niej 2 316 074 wydarzenia online, które zebrały publiczność liczącą 30 779 244 uczestników.
Choć już w II kwartale tego roku obserwowaliśmy stopniowe rozluźnianie restrykcji i możliwość organizowania wydarzeń stacjonarnych, obecnie pojawiają się głosy, że miesiące jesienno – zimowe mogą oznaczać powrót do formuły spotkań online. Choć kontaktu osobistego i rozmowy twarzą w twarz cyfrowe spotkania nie zastąpią, mają one kilka plusów, które sprawiają, że korzystanie z tego typu formuły może pozostać z nami nawet, gdy pandemia pozostanie tylko mglistym wspomnieniem.
Po pierwsze i najważniejsze – umożliwiają uczestniczenie w eventach biznesowych, naukowych i technologicznych z dowolnego miejsca na świecie – zarówno, jako słuchacz, jak i jako prelegent! Po drugie, zdalne dołączenie do wydarzenia to zdecydowana oszczędność czasu i pieniędzy. To ułatwia uczestnictwo w zdecydowanie większej liczbie ważnych i ciekawych wydarzeń. Tym samym korzystanie z możliwości, jakie daje networking, nigdy nie było tak proste i dostępne za kilkoma klikami!
Uczestnicząc w spotkaniach online – niezależnie od ich wielkości i rangi (także konferencjach), pamiętaj o kilku złotych zasadach:
- Internet nie jest inną, odległą galaktyką – to po prostu część naszej rzeczywistości i obowiązują w nim takie same zasady relacji międzyludzkich, jak podczas spotkań online – życzliwość, zasady etykiety, czyli ogólnie rzecz ujmując – kultura osobista, która zawsze procentuje!
- Jeśli to tylko możliwe – włączaj kamerę! To zdecydowanie poprawi Twoją rozpoznawalność wśród uczestników spotkania – przestaniesz być dla nich anonimowym głosem, a co ważniejsze – pomoże innym skoncentrować się na Twojej wypowiedzi.
- Pamiętaj, że podczas spotkań online osoby siedzące po drugiej stronie kamery będą skupiać na widocznych na ekranie uczestnikach wydarzenia większą uwagę, niż w trakcie eventów stacjonarnych. Powód tego jest prosty – mniej jest bodźców zaburzających koncentrację. Dlatego też zawsze zadbaj o profesjonalny i dostosowany do okazji strój i zwracaj uwagę na swoją mimikę.
- Angażuj się! Zarówno w czasie spotkania, jak i po nim. Zadawaj pytania, wypowiadaj się w tematach, w których masz doświadczenie praktyczne lub wiedzę teoretyczną i spróbuj nawiązywać relacje tak, jak podczas spotkań stacjonarnych. Podczas wydarzeń online wymienienie się informacjami kontaktowymi jest łatwiejsze i bardziej naturalne niż offline – wykorzystaj to!
Jeśli interesuje Cię temat budowania relacji i marki osobistej, przeczytaj również nasz tekst o tym, jak mądrze korzystać z networkingu oraz o tym, jak oswoić wystąpienia publiczne.