Jak przygotować się do spotkania z inwestorem?
Czy wiesz, że spośród wszystkich zespołów kontaktujących się z inwestorem, jedynie 1-2% otrzyma od niego finansowanie? Jak więc dobrze przygotować się do rozmowy z funduszem VC lub aniołem biznesu i jakich częstych błędów szczególnie warto unikać?
W przypadku prezentacji przed inwestorem, inaczej niż w show biznesie, nie zdobędziesz pozytywnego zainteresowania ekstrawagancją, a solidnym przygotowaniem. Świadomość tego, czego właściwie potrzebujesz i oczekujesz od inwestora jest kluczowa dla powodzenia rozmowy.
Do najważniejszych informacji należy to, jak wysoką rundę finansowania zbiera Twoja spółka, przy jakiej wycenie i na czym wycena ta jest bazowana. Określenie potrzeb finansowych to jedna kwestia, a drugą, równie ważną jest sprecyzowanie, na jakie działania otrzymane środki zostaną przeznaczone. Czy kolejnym krokiem Twojego zespołu jest rozwój technologiczny, wejście na nowy rynek, a może wzmocnienia kadrowe?
Z pewnością nie zdobędziesz zainteresowania inwestora, jeśli nie oszacujesz, na ile inwestycja w Twój projekt będzie dla niego zyskowna. Jakie są Twoje przewidywania co do możliwego tempa i skali rozwoju spółki?
Dobre przygotowanie do rozmowy to także wiedza o tym, w jakie branże inwestuje fundusz, do którego się zwracasz. Warto prześledzić spółki znajdujące się w portfelu danego VC, a przede wszystkim zapoznać się z jego polityką inwestycyjną. Z niej dowiesz się nie tylko tego, w jakich sektorach specjalizuje się fundusz, ale także jaki jest etap rozwoju spółek, w które inwestuje oraz maksymalna kwota inwestycji.
Pamiętaj, że wizytówki funduszy VC wspieranych przez PFR Ventures znajdziesz na naszej stronie.
Przygotowując się do rozmowy z inwestorem, pamiętaj, jakie są najważniejsze elementy, które zostaną przez niego zweryfikowane:
- Zespół założycielski- to kluczowy element w start-upie. Twój produkt wraz z upływem czasu i weryfikacją rynkową będzie się zmieniał, ale ludzie go tworzący, mają stanowić stały znak jakości. Pamiętaj, że inwestorzy szukają osób, którym zaufają. Aby odnieść sukces w danej branży trzeba o niej wiedzieć jak najwięcej i tego również oczekuje inwestor. Founder powinien być ekspertem danego rynku, mieć zbudowaną reputację i sieć kontaktów.
- Rynek – istotne jest pokazanie, że rynek, na który chcemy wprowadzić produkt, stale się rozwija i że istnieje na nim zapotrzebowanie na naszą usługę. Kluczowa jest wiedza co do wielkości rynku i możliwości pozyskania klientów – jaka jest konkurencja bezpośrednia, pośrednia, istniejąca i dopiero powstająca? Jaka jest historia porażek nieistniejących już na tym rynku spółek? Jakie trendy istnieją obecnie, a jak rynek będzie wyglądał za 10 lat? Pamiętaj, że choć inwestor nie wie wszystkiego o każdej branży, stale współpracuje z ekspertami, którzy są w stanie ocenić realne szanse na przetrwanie danego projektu.
- Walidacja produktu i weryfikacja potrzeb rynkowych. Inwestor musi widzieć, że produkt, który rozwijamy jest potrzebny nie tylko nam, ale przede wszystkim istniejącym lub potencjalnym klientom. Czy za produkt, który budujemy klienci będą chcieli płacić? I jak wiele jest takich osób?
Jak skontaktować się z funduszem VC?
Z pewnością pomocne będzie intro od osoby, która zbudowała już relację networkingową z danym inwestorem. Jeśli jednak nie dysponujesz taką możliwością, sprawdzi się także dobrze napisany cold e-mail. Ważne, by był krótki, maksymalnie 3 akapitowy, napisany w sposób zwracający uwagę na najważniejsze kwestie. Napisz także, kim jesteś i dlaczego jesteś odpowiednią osobą do realizowania danego projektu.
Więcej tajników tego, jak skutecznie pozyskiwać finansowanie od inwestorów znajdziesz w naszym bezpłatnym, certyfikowanym kursie online „Jak pozyskać finansowanie na rozwój firmy?”.
Przeczytaj także tekst „O co inwestor zapyta start-up? Lista pytań, których możesz się spodziewać”.