E-commerce a pandemia. Jak zmieniła się sprzedaż w sieci?
Najnowsze raporty o handlu w sieci pokazują lawinowy wzrost liczby użytkowników. Jak zmienia się e-commerce w Polsce? Zobacz!
Stwierdzenie, że pandemia zmieniła handel może być pewnym truizmem. Jednak dane z najnowszego raportu przygotowanego przez Kantar na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej i Związku Banków Polskich wynika, że w naszym kraju pandemia spowodowała lawinowy wzrost popularności e-commerce. W sieci kupuje już niemal każdy – aż 89% ankietowanych. To niemal dwukrotnie więcej niż przed pandemią, kiedy w sieci kupowało jedynie 45% badanych.
Zakupy w sieci przestały być też domeną młodych. W grupie wiekowej 51-60 lat online kupuje 95% badanych, a wśród seniorów mających powyżej 65 lat jest 87% kupujących w kanale e-commerce.
Płatności gotówkowe w odwrocie
Zmieniła się także ulubiona forma płatności Polaków. W poprzednich latach największy odsetek kupujących w sieci wybierał płatność gotówką przy odbiorze – ok. 40%. Dziś w ten sposób płaci zaledwie co piąty respondent. W ostatnim badaniu ZBP i KIR najpopularniejszą metodą stał się przelew bankowy – wybrało go 44% badanych. Lawinowo wzrasta także liczba płacących za pomocą urządzeń mobilnych – wzrosła aż czterokrotnie. W 2021 r. wskazało je 28%. badanych, w porównaniu do 7% w 2020 r.
"W zakupach e-commerce obserwujemy wyraźny odwrót od płatności gotówką przy odbiorze na korzyść transakcji online. Niewątpliwie wpływ na tę sytuację miała pandemia, bo korzystanie z bezgotówkowych form płatności było po prostu bezpieczniejsze. Ten interesujący mariaż wygody wykonywania płatności przy pomocy urządzeń mobilnych z bezpieczeństwem przelewu internetowego wskazuje, że coraz więcej Polaków przekonuje się do korzystania z zaawansowanych technologii, także w finansach. Co istotne, badania potwierdzają również zaufanie użytkowników do swoich banków w aspektach innowacyjności i rozwoju, bezpieczeństwa czy dostarczania rozwiązań w zakresie fachowej obsługi podczas Covid-19"
– mówi Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR.
E-commerce rośnie 12% rocznie
Inny raport o zakupach w sieci opublikował w ostatnich dniach także PayPal. Według badania "Trendy w branży zakupów spożywczych online i dostaw żywności w Wielkiej Brytanii i UE", już 85% Polaków kupiło produkty spożywcze w sieci. 41% ankietowanych planuje w ten sposób kupić żywność na Święta.
Jak już zwróciliśmy uwagę, w sektorze e-grocery prym wiodą wielkie sieci, ale coraz prężniej rozwijają się małe, nowe firmy, takie jak Pora na Pola Adriana Piwko, absolwenta II edycji Szkoły Pionierów PFR.
"Przed pandemią rolnicy i mali producenci współpracujący z Pora na Pola sprzedawali swoje produkty także na targach, lokalnych bazarach, do dobrych hoteli, przedszkoli i porządnych restauracji. Nagle wszystkie te kanały sprzedaży zostały na jakiś czas zamrożone, więc gdyby nie Pora na Pola to nie mieliby jak funkcjonować. Naszym ogromnym sukcesem jest to, że mogliśmy wesprzeć lokalnych wytwórców w tym trudnym czasie i umożliwić znacznie większą sprzedaż przez naszą platformę"
- mówił.
Wszystkie dane pochodzące od konsumentów potwierdzają trend, na który wskazała globalna firma badawcza PwC. Według jej prognoz w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce szacowana jest poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%. Już w 2020 r. kanał online miał 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia. Czy to najlepszy moment, żeby zacząć e-commerce’ową działalność? Jeśli chcesz założyć własną firmę - sprawdź nasz darmowy kurs online!