Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Vademecum Innowatora: Skąd wziąć pieniądze na rozwój start-upu?

Vademecum Innowatora: Skąd wziąć pieniądze na rozwój start-upu?

20 stycznia 2021
Nasi goście Edyta Kocyk

Czego dowiesz się z podcastu?

  • czym jest realny plan finansowania i jak go stworzyć
  • czy dobrym pomysłem jest połączenie roli mentora i inwestora
  • jak komunikować się z inwestorami przy spadku wyników firmy

Gościem odcinka jest Edyta Kocyk - pomysłodawczyni i założycielka firmy SiDLY. Stworzyła system stałej teleopieki z wykorzystaniem systemu telemedycznego i opaski monitorującej funkcje życiowe użytkownika. Podczas spotkania na przykładzie firmy SiDLY opowiada o ścieżce pozyskania finansowania na rozwój start-upu.

Ścieżka pozyskania finansowania

Pierwszy MVP firmy SiDLY został sfinansowany ze środków własnych w celu wstępnej weryfikacji koncepcji produktu. Dopracowanie MVP było możliwe dzięki wsparciu akademickiego inkubatora przedsiębiorczości, co pozwoliło na osiągnięcie dobrze prosperującego prototypu i opracowanie biznes planu.

Następnie fundusz MCI umożliwił uzyskanie statusu producenta wyrobów medycznych i początek sprzedaży. Kolejne finansowanie zostało przeznaczone na budowę zespołu sprzedażowego, rozwój działań marketingowych i w rezultacie przejście do skalowanego modelu sprzedaży.

Obecnie firma korzysta z kilku źródeł finansowania: projektów badawczo-rozwojowych regionalnych i NCBiR, wynikających z planów rozwoju produktu oraz finansowania związanego z wejściem w struktury spółki, wynikającego z zainteresowania inwestorów.

Realność planowania finansowania

Realność biznes planu polega na umiejętnym zaplanowaniu przejścia do kolejnego etapu rozwoju firmy, z którym powiązany jest plan pozyskania finansowania. Takie podejście- od planu rozwoju do finansowania, pozwala określić kiedy i czy w ogóle w założonych celach istnieje potrzeba zdobycia nowego źródła finansowania.

Matryca realnego planu finansowania:

  • Ocena na jakim etapie jest rynek – czy jest to etap, na którym źródła finansowania już istnieją? Czy na rynku istnieje klient gotowy kupić oferowany produkt?
  • Opracowanie planów alternatywnych, pamiętając że plan A się nie wydarzy, podobnie plan B. Być może wydarzy się plan C, jeśli zostanie odpowiednio wcześnie zaprojektowany.
  • Odpowiedzialność za zobowiązania podjęte wobec klientów i inwestorów.
  • Głęboka motywacja wewnętrzna pomagająca pokonać wiele problemów, które pojawią się po drodze tworzenia firmy.

Czy inwestor powinien być mentorem

Chociaż inwestor oczekuje od firmy przede wszystkim wyników finansowych pozwalających na zwrot inwestycji, wielu z nich aktywnie angażuje się z rozwój firmy. Inwestorzy z racji swojego doświadczenia mogą pomóc we wzmocnieniu roli założyciela firmy i rozwoju produktu. Rozmówczyni proponuje jednak rozdzielenie roli inwestora i mentora, poszukując wsparcia w środowisku neutralnym.

Komunikacja z inwestorem przy spadku wyników

Transparentność i przejrzystość jest fundamentem budowy zaufania i relacji z inwestorami. Chociaż komunikacja w trakcie kryzysu może powodować przyspieszenie tętna, odpowiednie zaplanowanie jej znacznie ułatwi zadanie, a być może nawet je zneutralizuje. Komunikując spadek wyników należy wykazać się umiejętnością zarządzania ryzkiem – obok bieżących wskaźników opracować plan wyjścia z kryzysu, a następnie go realizować.

Nasi goście

Edyta Kocyk pomysłodawczyni i założycielka firmy SiDLY. Stworzyła opaskę monitorującą funkcje życiowe użytkownika oraz system teleopieki, zapewniający bezpieczeństwo 24/7. Z powodzeniem rozwija rozwiązania z zakresu teleopieki i telemedycyny w Polsce i na świecie. Wielokrotnie nagradzana w prestiżowych, międzynarodowych konkursach.