Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

social media w biznesie

Reklama w social mediach i promocja biznesu online

Reklama w social mediach to skuteczny sposób na promocję biznesu w Internecie. Przemyślana strategia komunikacji oraz odpowiedni wybór mediów społecznościowych może przynieść świetne efekty przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Jak zatem zaplanować kampanię reklamową i o czym należy pamiętać, decydując się na promocję biznesu w social mediach?

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak promować biznes w social mediach i dlaczego warto to robić;
  • które social media są najlepsze do promocji biznesu;
  • o czym pamiętać, budując strategię komunikacji w mediach społecznościowych;
  • jakich narzędzi użyć do monitorowania efektów działań w social mediach.

Dlaczego warto postawić na promocję biznesu w social mediach? 

Jeszcze do niedawna media społecznościowe kojarzyły się przede wszystkim z rozrywką. Obecnie wykorzystywanie ich do promocji stało się praktycznie standardem. Robią to zarówno międzynarodowe, rozpoznawalne marki, jak i niewielkie, lokalne firmy. Nie ma w tym nic dziwnego – reklama w social mediach jest skutecznym sposobem na budowanie wizerunku i utrzymywanie bezpośrednich relacji z klientami. Za jej pomocą można również łatwo dotrzeć do nowych osób zainteresowanych naszymi usługami i zwiększyć zyski ze sprzedaży. Aby jednak czerpać korzyści z social mediów, nie wystarczy po prostu założyć konto i raz na tydzień dodać jakiś post. Trzeba poświęcić trochę czasu na opracowanie strategii komunikacji i zaplanowanie konkretnych działań marketingowych, a następnie konsekwentnie trzymać się tego planu. Tylko w ten sposób mamy szansę zmienić zwykłe konto, np. na Facebook’u, w potężne narzędzie marketingowe, a naszych fanów w lojalnych klientów. 

Jak wybrać odpowiednie social media?

Pierwszym krokiem w promocji firmy online jest aktywacja kont w odpowiednich mediach społecznościowych. Przy wyborze nie należy kierować się modą i zdecydowanie nie powinno się zakładać zbyt wielu kont jednocześnie. Musi to być przemyślana decyzja. Wybierając social media do promocji biznesu, trzeba wziąć pod uwagę branżę, w jakiej działa firma, charakterystykę naszej grupy docelowej, a nawet rodzaj prowadzonego biznesu (B2B, B2C lub też B2B2C). Z marketingowego punktu widzenia lepiej skupić się na sumiennym prowadzeniu jednego lub dwóch kont, niż posiadać ich dziesięć i udostępniać wszędzie ten sam kontent. Które platformy warto rozważyć?

Facebook

Prowadzenie konta na Facebook’u jest obecnie takim samym standardem jak posiadanie strony internetowej. To najpopularniejsza platforma do reklamy biznesu i często pierwsza droga kontaktu na linii klient–firma. Umożliwia dodawanie zróżnicowanego kontentu i tworzenie zaangażowanej społeczności. Sprawdzi się praktycznie w każdej branży.

Instagram

Instagram to medium wizualne. Jest polecane szczególnie firmom sprzedającym produkty i usługi, które można przedstawić w atrakcyjny sposób na zdjęciach. Aby uruchomić kampanię reklamową na Instagramie, nie trzeba mieć aktywnego konta w tym serwisie. 

Twitter

Twitter jest świetnym narzędziem do promocji biznesu B2B. Z jego pomocą możemy budować pozycję ekspertów w swojej branży i zwiększać świadomość marki.

LinkedIn

LinkedIn to platforma biznesowa o charakterze zawodowym. Promując się na LinkedInie, budujemy świadomość marki na rynku pracowników i możemy przyciągnąć do firmy wartościowych specjalistów. 

YouTube

YouTube umożliwia dodawanie materiałów w formie video. Sprawdzi się świetnie m.in. w firmach, które sprzedają skomplikowane produkty i muszą edukować swoich klientów. 

Więcej o tym, w jaki sposób dopasować social media do konkretnej firmy, można znaleźć w naszym artykule na temat marketingu w biznesie internetowym

Jak zbudować strategię komunikacji w social mediach?

Spójna, przemyślana i konsekwentnie realizowana strategia komunikacji w mediach społecznościowych pozwala czerpać maksimum korzyści z tej formy promocji biznesu w Internecie. Na co należy zwrócić uwagę podczas jej budowania?

Ustal cele promocji biznesu w social mediach

Układając strategię komunikacji, należy wiedzieć, co chcemy osiągnąć. Inne działania będzie trzeba podjąć, jeśli naszym nadrzędnym celem jest zwiększenie zasięgów i sprzedaży, a inne, gdy jesteśmy nastawieni głównie na działanie wizerunkowe i budowanie świadomości marki.

Zaplanuj częstotliwość wpisów

Systematyczne wpisy są kluczem do sukcesu w social mediach, jednak kontent, jaki udostępniasz, musi być wartościowy. Jeżeli wiemy, że nie będziemy w stanie regularnie wstawiać atrakcyjnych zdjęć swoich produktów na Instagramie, może lepiej nie decydować się na prowadzenie konta na tej platformie. 

Dopasuj język do swojej grupy docelowej

Niezależnie od tego, jakiej platformy używamy do reklamy biznesu, skuteczna komunikacja powinna być zawsze na pierwszym miejscu. Dlatego tak ważne jest, aby używać języka, którym posługują się nasi klienci. Tylko w ten sposób będziemy w stanie budować z nimi trwałe relacje. 

Jak monitorować efekty?

Monitorowanie efektów naszych działań w mediach społecznościowych jest kluczowe, aby osiągnąć sukces. W ten sposób możemy sprawdzić, czy realizujemy postawione cele, zbadać, które treści są najbardziej skuteczne oraz jakie jest zaangażowanie naszych użytkowników. Warto mierzyć m.in.:

  • zasięg kampanii;
  • kliknięcia postów;
  • komentarze;
  • udostępnienia;
  • wypełnionych formularzy/ankiet;
  • liczbę przekierowań na stronę docelową i konwersję na sprzedaż;
  • liczbę uczestników konkursów.

Przydatne narzędzia do analizy mediów społecznościowych

  • Sotrender – pozwala na automatyczną analizę profili na 4 platformach (Facebook, Instagram, Twitter i YouTube) oraz analizę konkurencji.

  • Rival IQ – rozbudowane narzędzie do analizy social mediów (w tym LinkedIn) z możliwością integracji z Google Analytics.

  • Socialbakers – udostępnia bazę gotowych szablonów do analizy SM, możliwość monitoringu Internetu i korzystania z dodatkowych darmowych narzędzi wspierających działania marketingowe (takich jak np. budowanie person).

  • Google Analytics – wykorzystując narzędzie od Google’a, możesz m.in. sprawdzić, czy działania na social mediach generują dodatkowy ruch na stronie internetowej.

5 wskazówek, jak promować biznes w social mediach

  1. Dodając posty na media społecznościowe, stosuj popularne hashtagi. To prosty sposób na zwiększenie zasięgu wpisu i dotarcie do większej grupy odbiorców. 

  2. Twórz społeczności i aktywnie uczestnicz w ich życiu. Dzieląc się wiedzą specjalistyczną i udostępniając wartościowe informacje, budujesz wizerunek eksperta i zwiększasz zaufanie do marki. 

  3. Szukaj wpływowych osób w swoim otoczeniu i wykorzystuj je do reklamy w social mediach. Możesz np. komentować posty na ich profilu.

  4. Inwestuj w płatne reklamy w social mediach.

  5. Dodawaj atrakcyjne grafiki do swoich wpisów. Element wizualny przykuwa uwagę internautów – nie musi to być zdjęcie, równie dobrze sprawdzi się ciekawa infografika.

Skuteczny fanpage i reklama w social mediach to obecnie obowiązkowe elementy marketingu internetowego. Należy podejść do tego tematu profesjonalnie i opracować spójną strategię komunikacji z klientami. Jeżeli nie czujesz się specjalistą w tej dziedzinie, warto wziąć udział w szkoleniu. W Internecie można znaleźć sporo darmowych kursów dotyczących tego, jak promować się w social mediach, np. Internetowe Rewolucje Google czy szkolenia z marketingu internetowego Facebook’a. Polecamy również lekturę naszego artykułu o tym, jak zbudować atrakcyjną wizytówkę w Internecie

 

Zobacz również