Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Szósta edycja Szkoły Pionierów trwa. Zaglądamy „za kotarę”

Jak wyglądają warsztaty podczas Szkoły Pionierów PFR? Jakie rozwiązania tworzą Pionerzy? Jak powstały ich zespoły i co jest dla nich najciekawsze w programie? Przeczytaj!

Jak wyglądają warsztaty podczas Szkoły Pionierów PFR? Jakie rozwiązania tworzą Pionerzy? Jak powstały ich zespoły i co jest dla nich najciekawsze w programie? Przeczytaj!

Tegoroczne warsztaty Szkoły Pionierów odbywają się w nowej siedzibie Allegro w Fabryce Norblina, a także w Centralnym Domu Technologii i czeskiej Pradze. Spotkaliśmy się z Pionierami pod koniec pierwszego tygodnia warsztatów, kiedy już ich projekty nabierają kształtu, i porozmawialiśmy o tym co robią i co przyniósł im program.

Biura Allegro to bardzo duża przestrzeń, a Pionierzy biorą udział w warsztatach, ale budują też już swoje produkty – trudno w pełnej emocji i wytężonej pracy umysłowej atmosferze złapać się ze wszystkimi zespołami. Jednak Ci pionierzy, z którymi udało się nam spotkać zrobili na nas naprawdę wielkie wrażenie!

Pionierzy - od studentów po biznesmenów

Jest wśród nich m.in. Dominika Jacejko – 19-latka wraz z zespołem rozwija aplikację do treningu myślenia krytycznego, która przeznaczona będzie dla uczniów, ale także osób dorosłych. - To jedna z głównych umiejętności przyszłości pojawiających się w raporcie Światowego Forum Ekonomicznego. Jest w zasadzie niezbędna we współczesnym świecie, ale bardzo rzadko pojawiająca się w polskiej szkole - mówi Dominika. Mimo młodego wieku ma doświadczenie w tej dziedzinie, tak samo jak w tworzeniu start-upów. Działała m.in. jako praktykantka w centrum Govtech, a w ramach konkursu „TechMinds” by PwC stworzyła z zespołem III LO w Białymstoku aplikację mobilną dla uczniów liceum „Czilo”.  

- W czasie Szkoły Pionierów miałam szczęście poznać świetnych ludzi, którzy podchwycili mój pomysł – mówi. Jak dodaje, bardzo ważnym elementem całego zespołu jest Karol Kowalczyk, który jest wiceprezesem stowarzyszenia zajmującego się propagowaniem Debat Oksfordzkich w Polsce. Jak ma działać ich aplikacja? Ma pozwalać  na przedstawienie scenariuszy do dyskusji, które mogą być wykorzystane zarówno w szkole, jak i np. w pracy. Na przykład w czasie lekcji historii Polski uczniowie mogą przedyskutować, za pomocą znanych i udostępnionych w aplikacji argumentów, czy Mieszko I powinien przyjąć chrzest.

fot. uczestnicy VI edycji Szkoły Pionierów

W tym roku program otworzył się także na międzynarodowych uczestników – jest wśród nich  Ronald Terrazas Mallea, który wnosi do Szkoły Pionierów naukowe podejście – pracuje w Instytucie Chemii Fizycznej PAN, i rozwija swój projekt – usługę laboratoryjną, która ma przyspieszyć badania nowych leków. - Co dał mi ten program? Wyjście z mojej naukowej bańki i dużo biznesowej wiedzy. Jestem też trochę nieśmiały, a przez to, że od początku nastawiamy na pracę grupową i poznawanie się, zyskałem masę nowych kontaktów. Teraz mogę porozmawiać o wspólnej pracy i projektach chyba z każdym z uczestników - mówi.

Innym medycznym projektem jest tworzony przez Annę Grochowską, Karolinę Szabert-Kwarciak i  Kajetana Pająka wspierany przez AI chatbot dla osób w kryzysie psychicznym. Ciekawy jest skład zespołu, który składa się z młodego pasjonata technologii Kajetana, studiującej medycynę Anny i Karoliny, która jest dojrzałą już businesswoman, właścicielką dwóch przychodni.

Wspólny cel, wyzwania i... dobra zabawa!

- Nasz bot to wirtualny interwent kryzysowy – który ma stanowić pomost między natychmiastową dostępnością lekarza, a potrzebą klienta. Nie mamy ambicji zastąpienia psychiatry czy psychologa, ale ma pomóc w trudnej sytuacji – wyjaśnia Karolina Szabert-Kwarciak.

Jak dodaje, konkurencja obecnie jest bardzo słaba – jedyny istniejący chatbot koncentruje się na sprzedaży kolejnych terapii. - Jeśli jesteśmy w sytuacji kryzysowej, to jedynym efektem tej rozmowy może być rzucenie telefonem o ścianę – stwierdza Anna, która jest pomysłodawczynią projektu. Trafiła do Szkoły Pionierów dzięki poleceniu absolwenta programu – Wiktora Możarowskiego, który obecnie zajmuje się rozwojem innowacji w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Z kolei przyglądając się Jutro Medical, sieci przychodni tworzonej przez Adama Janczewskiego, innego absolwenta programu, trafiła na Szkołę Karolina. - Poszukiwałam pomysłów na rozwój mojej sieci. Jutro Medical naprowadziło mnie na Szkołę Pionierów, i w ten sposób otworzyły mi się nowe możliwości - mówi.

Cały team, mimo różnicy wieku, stwierdził, że dobrze bawi się każdego dnia, a warsztaty podczas programu są cenne dla wszystkich, niezależnie od etapu rozwoju zawodowego. - Jesteśmy bardzo inni, ale łączy nas jeden cel – stwierdza Karolina Szabert Kwarciak. Trzymamy kciuki za to, żeby wszyscy Pionierzy swoje cele zrealizowali!

Inne aktualności

Raport o stanie świata startupów medycznych w Polsce

Jakich innowacji obronnych potrzebujemy w aktualnej sytuacji geopolitycznej? Rozmowa z Maciejem Kluczyńskim, prezesem Polskiego Towarzystwa Bezpieczeństwa Narodowego