Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Start-upowe rozwiązania dla kobiet – jakie produkty oferuje polski femtech?

Sporo pisaliśmy o start-upach tworzonych przez kobiety i o tym, czy polski ekosystem to miejsce przyjazne founderkom. Tym razem sprawdzamy, jakie rozwiązania dedykowane kobietom tworzą polskie – niekoniecznie prowadzone przez panie – start-upy. Sprawdźcie najciekawsze rozwiązania z polskiego rynku femtech.

Jednym z najbardziej znanych innowacyjnych produktów dla kobiet, który kilka lat temu zrewolucjonizował – nie tylko rodzimy - rynek beauty są rękawice do demakijażu Glov. Phenicoptere, czyli firma odpowiedzialna za stworzenie tego produktu, założyły w 2011 r. Monika Żochowska i Ewa Dudzic. Ich rozwiązanie służące do demakijażu, jest oparte na innowacyjnej metodzie zastosowania mikrowłókien, które są niemal stukrotnie cieńsze niż ludzki włos. Dzięki temu, umożliwiają one pozbycie się resztek kosmetyków przy użyciu jedynie wody, co stanowi o ekologiczności, ale i ekonomiczności tego rozwiązania.

Rękawica Glov jest dostępna dla kobiet w ponad 60 krajach, a jej twórczynie za ten projekt otrzymały m.in. tytuł Start-upu Roku (2012), a także Stylowego Kosmetyku (2013), stając się pionierkami rozwiązań femtech w Polsce. Nie jest to jedyne rozwiązanie wypracowane z myślą o paniach.

Aplikacja - przyjaciel 

OvuFriend to aplikacja, która dzięki sztucznej inteligencji i analizie danych, pomaga kobietom lepiej zrozumieć ich płodność, a przede wszystkim szybciej zajść w ciążę i wykryć ewentualne problemy z płodnością na wczesnym etapie. Jak działa to urządzenie? Specjalnie stworzone algorytmy analizują cykl i zdrowie hormonalne użytkowniczki - wyznaczają dni płodne, owulację, kolejną miesiączkę, jak również objawy PMS. Przekazują także raporty oraz synchronizują dane z opasek i zegarków fitnessowych.

Co szczególnie istotne, aplikacja powiadamia o wykryciu niepokojących kwestii dotyczących zdrowia hormonalnego, które mogą się wiązać np. z podejrzeniem choroby tarczycy, endometriozy czy PCOS. Następnie wskaże, co wymaga konsultacji lekarskiej.

- Szeroko dostępne kalkulatory płodności lub dni płodnych mają bardzo wąskie działanie i zazwyczaj analizują niewielki zakres danych. Są dobre dla łatwych cykli miesiączkowych, gdy nic się nie dzieje. Z cyklami nieregularnymi, trudnymi w interpretacji radzą sobie bardzo słabo. Często kobiety zrzucają różne niepokojące objawy na karb przemęczenia, stresu. A problemy z cyklami miesiączkowymi, suchą skórą, niskim libido mogą być spowodowane np. chorobami tarczycy – tłumaczyła Joanna Fedorowicz, CEO OvuFriend.

Opieka medyczna dla kobiet w ciąży, która trwa nawet w zaciszu domowym

fot. materiały promocyjne Pregnabit

Rozwiązaniem, które ma wspomóc kobiety w trakcie ciąży, jest mobilne KTG – Pregnabit, stworzone przez start-up Nestmedic. Urządzenie to pozwala na przeprowadzanie badania bez konieczności wizyty w szpitalu. Usługa ta jest dostępna w dowolnym miejscu i czasie – także w warunkach domowych – przez 24 godziny na dobę. Jak to możliwe? Zapisy KTG analizują na bieżąco specjaliści z Medycznego Telemonitoringu, którzy w razie potrzeby w każdej chwili mogą skontaktować się z pacjentką i wdrożyć odpowiednie procedury.

Obecnie Nestmedic prowadzi prace nad wprowadzeniem nowej wersji urządzenia – Pregnabit Pro, które mają zostać sfinalizowane do końca czerwca br. Jeszcze w tym roku start-up chce wprowadzić na rynek aż 200 takich produktów. Unowocześniona wersja urządzenia umożliwi m.in. dostęp do wielu placówek medycznych i lekarzy, a także adaptację do standardów GSM w różnych krajów. Pregnabit Pro będzie wyposażone także w nowy moduł audio, jak również umożliwi połączenie z mediami społecznościowymi.

- Do końca przyszłego roku zamierzamy skoncentrować się na rozwoju systemu Pregnabit w Polsce, USA i krajach nordyckich. Choć nie wykluczamy innych kontraktów, wyżej wymienione kierunki są dla nas priorytetowe – powiedział Jacek Gnich, prezes Nestmedic.

fot. materiały promocyjne PelviFly

Kolejnym polskim rozwiązaniem z sektora healthcare, które jest skierowane do kobiet i odnosi duże sukcesy, jest stworzone przez Urszulę Herman PelviFly. W skrócie jest to kompleksowe rozwiązanie problemów mięśni dna miednicy, które pomaga paniom po porodach, borykającym się z problemem nietrzymania moczu czy bólami kręgosłupa. Aplikacja PelviFly & Kegel Ninja Trainer są dostępne w kilku wersjach językowych na całym świecie. W 2019 r. PelviFly brało udział w programie Akademia Biomed PFR, a w roku ubiegłym otrzymało wyróżnienie w przeglądzie innowacyjnych start-upów medycznych w Polsce 2020 - Top disruptors in healthcare. Obecnie z rozwiązania, które stworzyła doktor nauk o zdrowiu Collegium Medicum na Uniwersytecie Jagiellońskim, Urszula Herman, korzysta już 20 tys. użytkowniczek!

Femtech jest także eko!

fot. materiały promocyjne Your KAYA

Ubiegły rok był wyjątkowo udany dla start-upu Your KAYA, producenta ekologicznych produktów do higieny intymnej dla kobiet, dostępnych w modelu subskrypcyjnym. Firma w zeszłym roku pozyskała aż 5 mln zł na dalszy rozwój od bValue, DFRI oraz Rafała Brzoski. Ponadto, w lutym 2020 r. przeprowadziła rebranding oraz postawiła na działania edukacyjne.

- Nasze produkty wykonujemy w stu procentach z organicznej, certyfikowanej bawełny. Nie są bielone chlorem, nie zawierają toksyn, syntetycznych dodatków, barwników i substancji zapachowych – powiedział Marek Gut, CEO Your KAYA.

- W Europie produkty higieny intymnej dla kobiet, takie jak tampony nie są produktem medycznym, więc nie podlegają żadnym restrykcjom produkcji i jakości. Your KAYA proponuje wysokiej klasy produkty, które są bezpieczne dla zdrowia i w przystępnej cenie, a w dodatku w abonamencie z dostawą. Nie bez znaczenia jest również wpływ na środowisko tradycyjnych syntetycznych produktów. Your KAYA zwraca się do konsumentek, dla których zdrowie i środowisko są istotne – wskazał Maciej Balsewicz z bValue.

Jak wskazali twórcy Your KAYA, najważniejszym wyzwaniem na 2021 r. jest dla nich ekspansja zagraniczna, głównie na rynek niemiecki, francuski oraz hiszpański.

Inne aktualności

Trwa kolejna edycja konkursu Dobry Wzór - czy to dobry pomysł dla Twojego produktu?

Rola lidera w start-upie. Jakie są największe HRowe wyzwania founderów i jak sobie z nimi radzić?