Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Słowniczek marketingu dla początkujących – zrozum, co mówi agencja (Część 3)

Zamykamy nasz słowniczek marketingu dla początkujących – w ostatniej części skoncentrujemy się na kilku konkretnych rodzajach marketingu, a także na działaniach związanych z SEO.

Każda firma w pewnym momencie musi zacząć działania marketingowe. Stworzyliśmy słowniczek dla początkujących przedsiębiorców, dzięki któremu przebijesz się przez skomplikowany dla części z nas żargon i porozumiesz się choćby z agencją marketingową, czy łatwiej zrozumiesz dostępne online szkolenia.

Zobacz także wcześniejsze części słowniczka – część 1 i część 2.

Landing – lub inaczej landing page. To pierwsza strona internetowa na którą trafia klient w efekcie działań marketingowych – może to być albo samodzielna strona stworzona pod konkretną kampanię (np. z promocyjnymi cenami), albo część większej struktury – na przykład strony firmowej.

Landing różni się od pozostałych stron firmy – ma jeden cel – konwersję (czy jest to zakup konkretnego produktu, czy pozyskanie danych klienta). Dlatego nie powinien być specjalnie rozbudowany i zawierający szereg linków, które wyprowadzają klienta na zewnątrz.

Lead – lead sprzedażowy to konkretna osoba lub firma zainteresowana (przynajmniej potencjalnie) naszym produktem. Pozyskiwanie leadów (rozumianych jako zestaw danych klienta – adresów, maili czy numerów telefonów) to jeden z głównych celów działań marketingowych w marketingu internetowym.

Leady można podzielić na gorące – osoby lub firmy, które gotowe są do zakupu naszego rozwiązania, i zimne – czyli osoby, które znajdują się w grupie docelowej i słyszały o naszym produkcie, ale chciałyby się dowiedzieć więcej, bo obecnie jeszcze nie podjęły decyzji zakupowej – taki lead trzeba do zakupu jeszcze zachęcić.

Lejek sprzedażowy – to opis procesu sprzedaży, który znajduje zastosowanie w marketingu. Lejek – dlatego że na każdym kolejnym etapie zainteresowanych osób lub firm jest trochę mniej, a na sam „dół” lejka, czyli zakup decyduje się finalnie mniej osób, niż jest na „górze”, czyli początku procesu.

Na „górze” lejka znajdują się podmioty, które zainteresowane są firmą lub produktem na tyle, że pozostawiły swoje dane, na przykład żeby regularnie dostawać informacje w formie newsletterów, albo śledzą profile w mediach społecznościowych firmy. Może być zainteresowany zakupem lub produktem, ale może obserwować firmę także z innych powodów – na przykład z powodu obserwacji branży albo chęci otrzymania konkretnych informacji.

Środek lejka to leady – czyli podmioty, które zainteresowane są zakupem na tyle, że pozostawiły swoje dane umożliwiające kontakt. Niżej znajdują się leady od osób decyzyjnych – które mogą podjąć decyzję o zakupie, ale jeszcze jej jeszcze nie podjęły (w wypadku sprzedaży B2B jest to węższa i bardziej znacząca grupa niż w wypadku B2C), na końcu są już w zasadzie „gotowe” leady – osoby, które podjęły już decyzję o zakupie i powinien się z nimi skontaktować dział sprzedaży z ofertą.

Lookalike – to z termin związany głównie z reklamą w mediach społecznościowych, ale nie tylko. To tworzenie grupy odbiorców w pewien sposób zbliżonej (czy pod względem demograficznym, czy psychograficznym – zainteresowań, czy behawioralnym) do posiadanej już listy – czytelników newslettera, fanów w mediach społecznościowych, gości na stronie czy ostatecznie klientów. Istnieje szereg narzędzi pomagającej kierować reklamę do grup lookalike – główne to silniki Facebooka, Google czy Linkedin.

Nofollow – to parametr linka opisany za pomocą tagu w języku html – link nofollow pozwala odwiedzającemu stronę na kliknięcie, jednak nie jest czytany przez przeszukujące sieć roboty – w ten sposób nie wpływa na pozycję strony linkowanej i linkującej w wyszukiwarkach.

Link nofollow uważany jest dla potrzeb SEO za link mniej wartościowy – bo nie buduje pozycji linkowanej strony – za to w wypadku dużych stron (np. newsowych) często stosowany w wypadku, kiedy oferują linki jako część oferty marketingowej (choćby w ramach artykułów sponsorowanych).

Mailing – wysyłka maili do szerokiej grupy użytkowników, zazwyczaj za pośrednictwem przeznaczonych do masowych wysyłek informacji programów. Mailing może być związany z wysyłką regularnych treści (newsletterów), albo incydentalny (np. w wypadku promocji lub wydarzeń).

Zdobywanie adresów mailowych do mailingów odbywa się zazwyczaj na stronie firmy i za zgodą użytkownika. W momencie wysyłki niechcianych maili można mówić o spamie.

Marketing afiliacyjny – to rodzaj marketingu, w którym sprzedaż Twojej usługi lub towaru prowadzą za Ciebie inni – czy to influencerzy, czy blogerzy, czy nawet większe media. Zazwyczaj spotykany w e-commerce, kiedy oferty promocyjne (np. w formie kodu czy linka) rozprowadzają inni. W tym modelu partner, który udostępnia informacje o Twoim produkcie, uzyskuje pieniądze za skorzystanie z konkretnego linka lub kodu przez kogoś, kto twój produkt kupi.

Marketing szeptany (szeptanka) ­– jak wiadomo, najlepszy marketing to polecenia klientów. Marketing szeptany to działania mające te spontaniczne polecenia przypominać – czy będą to wpisy lub materiały w mediach społecznościowych, czy treści „viralowe” przypominające te polecenia.

Marketing szeptany jest bardzo szerokim zjawiskiem – nie jest używany tylko w social mediach, ale jego częścią są na przykład rozdawane próbki produktów.

Owned media – media, które należą do firmy – mogą to być to media społecznościowe, blogi, kanały na YouTube, wszystkie kanały komunikacji, którymi posługuje się Twoja firma.

Słowo Kluczowe – określenie słowa lub frazy, którą użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę w poszukiwaniu strony – każdy tekst w internecie oceniany jest przez wyszukiwarki na podstawie tego, czy znajdują się w nim konkretne słowa i czy odpowiada na pytanie czytelnika postawione w wyszukiwaniu. Słowa kluczowe znajdują się nie tylko w treści, ale też w samej budowie strony. Budowanie stron pod konkretne słowa kluczowe to część SEO – czyli optymalizacji strony pod wyszukiwarki.

Tagi HTML – każda strona internetowa, nieważne w jakim języku czy systemie jest tworzona, zawiera elementy języka HTML – języka programowania, który jest jej podstawowym „budulcem”. Niektóre z tagów tego języka odpowiadają za więcej niż jedną rzecz – i tak na przykład tagi odpowiadające za wielkość liter odpowiadają też za to, które informacje uważają za ważne. Tak samo opisanie linka, czy słowa kluczowe znajdujące się jako tagi na stronie. Odpowiednie użycie tagów HTML to część SEO i poza samym programowaniem ma także znaczenie marketingowe.

UTM – to sposób opisania linka, który pozwala przeanalizować w prosty sposób, skąd pochodzi ruch z konkretnej kampanii i jakie są jej efekty. Opisuje źródło, z którego użytkownik kliknął link, konkretną kampanię czy wykorzystane słowo kluczowe, a także czy to link z np. bannera, tekstu czy filmu. Pozwala bardzo dokładnie ustalić, skąd nasza strona pobiera ruch. Link z UTM można stworzyć w bardzo prosty sposób, korzystając np. z oficjalnych narzędzi Google.

Inne aktualności

Endeavor State of Polish Tech – jak powstawał raport i jak wygląda? [Rozmowa[

Jak zatrudniać w nowym start-upie? Dowiesz się z naszego podcastu!