Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

PARP: Czy start-upy rzeczywiście są innowacyjne? Nadążają za trendami

Na podstawie stworzonej przez infuture.institute „Mapy Trendów 2020” PARP stworzył raport „StartUp Impact”, który pokazuje jak beneficjenci programów rozwojowych Agencji identyfikują się z trendami wyznaczonymi na mapie. Nieomal każdy badany start-up identyfikuje się z przynajmniej jednym z trendów, natomiast większość z nich rozwija trendy już rozpowszechnione na rynku. 

Mapa Trendów 2020 to stworzone na początku 2020 r. narzędzie opisujące szereg tendencji komunikacyjnych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. Analizuje też, czy trendy są już obecne w szerokiej świadomości, czy trafią do mainstreamu w okresie od roku do 5 lat, od 5 do 20 lat, czy nawet w perspektywie dalszej niż 20 lat.  

Start-upy „w trendzie” 

Start-upy, jak można wywnioskować z raportu, wyczuwają istniejące na rynku trendy – 80% identyfikuje się z przynajmniej jednym z określonych w raporcie jako „New Normal” obecnych już w mainstreamie prądów. Z kolei aż 81% z nich wybiera trendy, które w mainstreamie będą za rok do pięciu lat. Niemal połowa firm z ekosystemu wybrała do opisu swoich działań jeszcze bardziej przyszłościowe prądy.  

fot. PARP

Co ciekawe, raport wskazuje niewielkie różnice między młodymi firmami, które identyfikują się jako start-upy i tymi, które nie są nastawione na innowacyjne rozwiązania i szybki rozwój. Wyniki są niemal identyczne – przy czym start-upy częściej identyfikują się z trendami rozwojowymi (tymi, które w mainstreamie będą za 1 do 5 lat), a przede wszystkim wybierają trendy związane z technologiami. 

– Odsetek firm identyfikujących się z większością trendów jest do siebie zbliżony zarówno wśród start-upów, jak i wśród firm niebędących start-upami. Wyjątki dotyczą pojedynczych trendów. W przypadku startupów największe różnice na plus zaobserwowano względem Implementing AI (+12% w porównaniu do wartości średniej), Data is the new black (+5%) oraz Digital health (+5%). Należy przy tym zauważyć, że wszystkie trzy wymienione trendy są trendami technologicznymi – ocenił Andrzej Jędrzejowski, ekspert z Departamentu Analiz i Strategii w PARP. Najczęściej wybieranym trendem, do którego odnosiły się start-upy jest świadoma konsumpcja, na którą wskazało 43% badanych. 

Najważniejsze trendy według start-upów 

PARP zapytał badanych spółek także o to, które z trendów będą miały wpływ na ich firmy w najbliższym czasie. Według nich znaczenie wszystkich badanych tendencji wzrośnie w ciągu dwóch lat, jednak kilka z nich będzie miało znaczący wpływ – są to cztery trendy technologiczne. Wśród nich możemy wyróżnić „Brain-Computer Interface” – czyli stworzenie interfejsu pozwalającego przekazywać informacje między mózgiem a urządzeniami cyfrowymi; „Digital health”, czyli wszelkie cyfrowe rozwiązania w obszarze zdrowia; „Data is the new black” – rosnąca rola danych, zarówno big data, jak i mniejszych ich repozytoriów oraz „Implementing AI” – czyli wszelkie wykorzystanie samouczących się mechanizmów. Wśród wzrastających trendów możemy wyróżnić także jeden środowiskowy – „Biodesign” - użytkowanie żywych organizmów, takich jak grzyby, bakterie czy glony do produkcji nowych materiałów czy produktów. 

Z pełną wersją raportu można zapoznać się na stronach PARP.  

Inne aktualności

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Mirellą Kłosińską (cykl artykułów)

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Pamelą Krzypkowską (cykl artykułów)