Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Nie tylko hot-dogi. Jak Żabka wspiera start-upy i prowadzi działania ESG?

Żabka może się kojarzyć z osiedlowym sklepem, natomiast Grupa Żabka z jednej strony dynamicznie inwestuje w technologie związane z zakupami i foodtechem, a z drugiej – rozwija szereg rozwiązań ESG. Zobacz, jak działa Żabka na tych polach.

W tym roku poinformowaliśmy o dwóch inwestycjach grupy Żabka – w lutym Żabka powiadomiła o  udziale w rundzie w dostarczającego mięso e-commerce Mięsna Paczka, a w marcu zainwestowała w amerykański AiFi, który tworzy rozwiązania dla automatycznych sklepów. Dlaczego Żabka inwestuje w start-upy? Nie tylko inwestuje, ale też je buduje. Od zeszłego roku Grupa Żabka składa się z dwóch głównych obszarów – Żabka Polska, który odpowiada za sieć sklepów, i Żabka Future – której zespół odpowiada za wyszukiwanie i tworzenie oraz rozwój biznesów czy narzędzi technologicznych i systemowych dla przyszłości. To ta część grupy odpowiada zarówno za inwestycje w nowe spółki technologiczne, jak i działania akceleracyjne, a także tworzenie wewnętrznych innowacji – w ten sposób powstał na przykład koncept bezobsługowych sklepów Żabka Nano.

- Żabka od kilku lat mocno inwestuje w digitalizację. Ponad 15% pracowników firmy zaangażowanych jest w projekty związane z nowymi technologiami pracując nad stałym rozwojem cyfrowym Żabki -mówi Karol Gajewicz, Head of Venture Studio w ramach Żabki Future.

Jak Żabka inwestuje w start-upy i w jakich obszarach?

- Zarówno współpraca ze startupami, czy to w formie akceleracji czy ko-kreacji, jak i inwestycje w wybrane start-upy wpierają cele strategiczne Grupy Żabka - mówi Gajewicz. Żabka nie działa w związku z tym w modelu CVC, a raczej pod względem dopasowania do strategii i możliwości współpracy, a nie podchodząc do tego typu działań czysto z perspektywy zwrotu z inwestycji.
- Dokonując wyboru inwestycji skupiamy się na jakości stworzonej przez założycieli i zespół menadżerski start-upów, jak również na ich dopasowaniu do naszej strategii oraz perspektywach rozwoju z punktu widzenia trendów rynkowych. Każda inwestycja Grupy jest dogłębnie przemyślana i zgodna z jej strategią. Z uwagi na to, że chcemy wspierać podmioty, w które decydujemy się inwestować nie tylko poprzez wkład finansowy, ale również dzieląc się naszą wiedzą, technologią oraz relacjami – zdecydowanie przedkładamy jakość inwestycji nad ich liczbę. Nie traktujemy tych działań czysto inwestycyjnie, angażujemy się w nie długoterminowo - mówi Karol Gajewicz.

Jak dodaje, możliwości współpracy Żabka Group poszukuje w kilku obszarach. Są to technologie, mające obecnie największy wpływ na branżę retail, a także branże, które taki wpływ mogą mieć w przyszłości (np. AI, czy robotyka). Kolejny obszar to digital convenience - Żabka chce wzmacniać cyfrowe kanały Direct-to-Consumer i tworzyć nowe metody dystrybucji produktów i usług dzięki e-commerce. - Dla Grupy Żabka ważny jest również obszar Impact – aktywnie poszukujemy zatem start-upów pracujących nad rozwiązaniami zmierzającymi do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia, dekarbonizacji, czy skupiających się działaniach dotyczących gospodarki w obiegu zamkniętym - konkluduje Karol Gajewicz z Żabka Venture Studio.

Żabka i ESG

Raport ESG Grupy Żabka (fot. mat. prasowe)

Współpraca ze start-upami, które chcą mieć pozytywny wpływ na środowisko naturalne to nie tylko element inwestycji grupy Żabka, ale także element przyjętej przez grupę Strategii Odpowiedzialności. Opiera się ona na 4 filarach: zrównoważony styl życia, odpowiedzialna organizacja, zielona planeta oraz pozytywny wpływ na otoczenie. Jednym z elementów ostatniego z wymienionych filarów jest budowanie partnerstw na rzecz pozytywnej zmiany - w celu jego realizacji firma chce nawiązać współpracę nie tylko ze start-upami, ale także na przykład akceleratorami i środowiskiem akademickim.

- Zgodnie z przyjętą w 2021 roku Strategią Odpowiedzialności Grupy Żabka chcemy jako organizacja oddziaływać na przedsiębiorców i lokalne społeczności pozytywnie wpływając na zmianę ich najbliższego otoczenia i zrównoważony rozwój. To nasza ambicja wyrażona w filarze strategicznym – pozytywny wpływ na otoczenie. Naszym celem jest rozwój przedsiębiorczości, budowanie partnerstw na rzecz pozytywnej zmiany, które realizujemy m.in. poprzez poszukiwanie i wspieranie innowatorów, czy start-upów oraz aktywizację społeczności. Chcemy zapewniać naszym franczyzobiorcom dostęp do najlepszej na rynku oferty, która pozwoli rozwijać ich biznesy. Pragniemy także pozytywnie wpływać na zmianę naszego najbliższego otoczenia na lepsze. Gromadzimy nie tylko kapitał finansowy, ale też ludzki, intelektualny, społeczny, w celu budowy wartości dla wszystkich naszych interesariuszy, w szczególności klientów, franczyzobiorców, pracowników oraz udziałowców - mówi Rafał Rudzki, Dyrektor ds. ESG Grupy Żabka.

Jak wyjaśnia, według Grupy Żabka w obecnych czasach rolą nowoczesnej organizacji jest nie tylko odpowiadanie na zmieniający się rynek i popyt konsumentów, ale również aktywne kształtowanie trendów, które będą miały wpływ na funkcjonowanie w przyszłości. - Nasze deklaracje w obrębie trendów takich jak neutralność klimatyczna, dążenie do cyrkularności, czy zdrowej równowagi, przekształcamy w konkretne działania, dające wymierne efekty. Dla przykładu, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych nie tylko minimalizuje zagrożenia środowiskowe, ale również może przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych. W ramach naszej odpowiedzialności wobec planety postawiliśmy sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej w zakresie 1 i 2 do roku 2025. Ponadto, przystępując do inicjatywy SBTi (Science Based Targets), jako pierwsza firma z branży handlowej w Europie Środkowo-Wschodniej, ograniczamy emisje w całym łańcuchu wartości - wyjaśnia.

 

Żabka zauważa też konieczność bardziej zrównoważonego gospodarowania zasobami naturalnymi. Dążymy do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym - stara się ponownie wykorzystywać odpady, dąży do ograniczenia ich wytwarzania oraz tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Zobowiązała się także do tego,  że do roku 2025 wszystkie opakowania produktów marek własnych Żabki będą pochodziły z recyklingu i będą zdatne do recyklingu.

- Zaangażowanie w kwestie społeczne stanowi obecnie jedno z kryteriów wyboru marki przez konsumentów. Marki budowane w oparciu o wartości mają szanse na zdobycie zarówno zaufania jak i lojalności klientów, pracowników i partnerów biznesowych. Żabka stale angażuje się w inicjatywy wspierające potrzebujących. Jesteśmy z tego dumni i uważamy, że jest to nasza powinność jako odpowiedzialnej firmy - konkluduje dyrektor ds. ESG Grupy Żabka.

Inne aktualności

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Mirellą Kłosińską (cykl artykułów)

Być kobietą w świecie innowacji... - rozmowa z Pamelą Krzypkowską (cykl artykułów)