Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Aplikacje jutra pfr

Jak projekt zmienić w produkt? - relacja z kolejnego etapu konkursu „Aplikacje Jutra”

Za nami trzy dni warsztatów kolejnego etapu konkursu „Aplikacje Jutra”. Jego celem jest wybranie sześciu najbardziej interesujących aplikacji, wykorzystujących nowe technologie do walki z kryzysem wywołanym przez pandemię wirusa COVID-19 i sfinansowanie prototypów. Wnioski z warsztatów mogą być uniwersalnymi wskazówkami dla wszystkich osób chcących rozwijać swoje projekty oraz starać się o ich dofinansowanie.

Twórcy oraz agenda warsztatów

Głównym zadaniem trzech dni warsztatów była pomoc w walidacji przygotowanych projektów i dopracowanie ich przed grudniową galą finałową. Temu służyć miał warsztat prowadzony przez Sophię Renterię (PFR) i Tomasza Ferczykowskiego (PFR) z wykorzystania design thinking oraz zajęcia Dagny Frydrych (PFR) i Izabeli Bany (PFR) z przygotowania lean canvas – szablonu biznesplanu. O narzędziach w project managemencie uczestnikom opowiedział Mateusz Kapica – CTO w firmie Widelab, Agile Project Managera, organizatora Product Management Academy w Product Vision.

Eliza Kruczkowska – dyrektor Departamentu Rozwoju Innowacji w PFR przedstawiła najlepsze praktyki tworzenia perfekcyjnego pitch decka, czyli krótkiego wystąpienia skierowanego do potencjalnych inwestorów. A w ostatniej części warsztatów Mikołaj Krupa z Akademii Retoryki pracował z uczestnikami nad techniką wystąpień publicznych.

Elementem warsztatów szczególnie przydatnym dla uczestniczących w nich zespołów była możliwość przeprowadzenia indywidualnej konsultacji z wcześniej przydzielonym mentorem.

Z czym mierzyli się uczestnicy

Główne motto drugiego etapu konkursu? „Wszystko jest hipotezą i wszystko trzeba weryfikować”.
To zdanie wypowiedziane przez Mateusza Kapicę idealnie pasuje do przeprowadzonych warsztatów, które dla wszystkich zespołów stały się weryfikacją ich pierwotnych pomysłów na aplikacje. Uczestnicy, pracując nad stworzeniem Proto-Persony czy też nad pitch deckiem, musieli zmierzyć się z dużą dozą konstruktywnej krytyki. Swoją ocenę wyrażali zarówno prowadzący poszczególne warsztaty jak i członkowie pozostałych zespołów.

To spowodowało, że zajęcia poza wstępem teoretycznym, często przyjmowały formę burzy mózgów. W efekcie czasem konieczne okazywało się zrobienie kilku kroków wstecz i odpowiedzenie sobie jeszcze raz na podstawowe pytania dotyczące użyteczności tworzonych produktów. Nie zabrakło również pozytywnego feedbacku i dużej dozy dobrej energii.

„Warsztaty bardzo pozytywnie nas zaskoczyły pod kątem ilości zarówno wykonywanych ćwiczeń (wraz z natychmiastowym cennym feedbackiem), jak i przekazanych praktycznych informacji i porad, które od razu możemy wprowadzić w życie przy dalszym budowaniu naszego biznesu. Inspirujące było dla nas również przebywanie w towarzystwie ludzi pełnych pasji i motywacji z innych start-upów - dzięki temu mogliśmy się wiele od siebie nawzajem nauczyć.” – Natalia Skrzypek z projektu Sermo.

Zaskoczeniem okazała się praca nad Unique Value Proposition, czyli wyjątkową propozycją wartości, za którą klient jest w stanie zapłacić. W przygotowanych zadaniach Dagna Frydrych i Izabela Bany poprosiły każdy z zespołów o przygotowanie UVP dla ich projektu. Uczestnicy musieli zadać sobie pytanie, co odróżnia ich od konkurencji, co jest filarem ich projektu, a także do kogo jest skierowany – to wszystko w maksymalnie 200 znakach!

Wszyscy zgodnie stwierdzili, że pracowanie na krótkiej i konkretnej treści stanowiło dla nich spore wyzwanie. Prowadzące zwracały uwagę, że UVP musi zawierać maksymalnie proste i czytelne informacje. Nie wymaga wielkich haseł, tylko prostego przekazu, co wyróżnia nas na tle innych firm.

Stworzenie maksymalnie konkretnego przekazu okazało się być niezbędne na każdym etapie pracy nad projektami, zarówno pod kątem szablonu modelu lean canvas, jak przy przygotowaniu pitch decka. Tutaj podobnie jak w przypadku UVP, nie warto dodawać zbędnych przymiotników, ozdobników czy pustych treści. Jak wskazał Mateusz Kapica - dobrze zrobiony business model canvas powinien wisieć w każdym biurze i być wykorzystywany na co dzień. Warto zatem by zawierał treści konstruktywne i merytoryczne, a nie ogólnikowe hasła.

Również przy wystąpieniach skierowanych do potencjalnych inwestorów ważne jest uchwycenie esencji przekazu, który jednocześnie zaciekawi i przekona, że nasz projekt ma sens.

„Najciekawsze warsztaty do tej pory. Wyszliśmy z nich z lepszą definicją naszej grupy docelowej i bardziej dopracowanym UVP”- zespół Infino.

W czym jeszcze pomogła walidacja? Na pewno w przekonaniu zespołów, że muszą skupić się na tym, co tu i teraz, a nie na tym jak wyobrażają sobie ich produkt za kilka lat. To szczególnie ważne przy projektach na wczesnym etapie, które właściwie istnieją tylko w pitch decku i wyobraźni twórców. Ta, jak wiadomo, nie ma limitów.

Także praca przy stworzeniu Proto-Persony oraz wykorzystaniu narzędzi design thinking, uświadomiła uczestnikom, że muszą weryfikować ich projekt z prawdziwymi użytkownikami, a nie tylko z wyobrażeniem na ich temat. Cenna jest tutaj rada Elizy Kruczkowskiej, która wskazała, że podczas finałowego wystąpienia, które będzie miało miejsce w grudniu, uczestnicy powinni położyć nacisk na dobre przedstawienie członków ich zespołów. Kompetentny zespół na tym etapie jest niewątpliwie mocnym argumentem, którym można przekonać do zainwestowania w projekt.

Tomasz Ferczykowski oraz Sophia Renteria wskazali, że według statystyk nawet 9 na 10 startupów upada z uwagi na brak właściwego rozpoznania rynku i potrzeb klientów. Dlatego ważna jest zmiana perspektywy i skupienie się na słuchaniu odbiorcy danego produktu i analizie szerszego kontekstu.

Kilka słów o konkursie

Przypomnijmy, że pomysły na innowacyjne aplikacje w 3 obszarach: praca i przedsiębiorczość, zdrowie oraz społeczeństwo zgłosiło blisko 800 zespołów, z których pod koniec lipca, po dwuetapowej weryfikacji, wybrano 12 finalistów:

W kategorii „Praca i przedsiębiorczość” w konkursie udział biorą:

Lanpocket – inteligentna aplikacja pomagająca w nauce języka za pomocą innowacyjnej metody, która wykorzystuje m.in. geolokalizację, kontekst sytuacyjny oraz dopasowanie treści materiałów naukowych do profilu osoby.

Mentoric – ma ułatwić dzielenie się wiedzą, jak również naukę od ekspertów w danej dziedzinie.
Ma być szczególnie przydatna przy konieczności przekwalifikowania się i zdobywania nowych kompetencji.

Infino – jest to platforma, która ma za zadanie umożliwienie przedsiębiorcom szybkiej analizy zarówno swojej sytuacji finansowej, jak i sytuacji finansowej otoczenia rynkowego. Oferuje pomoc w restrukturyzacji małych firm.

Sermo – projekt zakłada wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji pracy lekarza, między innymi poprzez transkrypcję mowy na tekst, co ma pomóc w skracaniu czasu, jaki lekarz musi poświęcić na biurokrację, a wydłużyć czas realnej konsultacji lekarskiej.

W obszarze „Społeczeństwo” konkurują ze sobą zespoły:

Astronauts – interaktywna platforma do nauki programowania, która ma zachęcić do rozwoju w tym obszarze, dzięki nauce poprzez zabawę.

A-MUZOM – to aplikacja oferująca wirtualne programy i trasy zwiedzania, dopasowane do czasu oraz preferencji użytkownika, które połączone są ze specjalnie stworzonymi dla tej platformy audiobookami.

VIKA – ma wskazywać ile lat zdrowia jeszcze nam pozostało przy obecnym stylu życia, ale przede wszystkim aplikacja ta ma pomagać we wprowadzaniu zdrowych nawyków. Główne hasło to „Milion lat zdrowia więcej w Polsce”.

Tripsomnia – jest to narzędzie skierowane do regionalnych organizacji turystycznych, oferujące kompleksowe rozwiązania, dotyczące rezerwacji noclegów, jak również biletów wstępu oraz innych kryzysowych potrzeb tej branży.

Ostatnią kategorią jest „Zdrowie”, w której konkurują:

Covid Genomics – głównym obszarem działalności Covid Genomics jest badanie jakości, czułości i precyzyjności testów wykrywających COVID 19 oraz sprawdzanie czy nie podają sfałszowanych wyników i dostosowywanie ich do regionu występowania wirusa.

DeepBreath – aplikacja ta jest odpowiedzią na problem oddechowy w Polsce – ma wspierać osoby ozdrowiałe z COVID 19, jak również osoby chorujące na inne choroby układu oddechowego.

REXS.IO – oprogramowanie służące do optymalizacji oraz poprawieniu bezpieczeństwa procesu wymiany danych medycznych pomiędzy podmiotami rynku medycznego.

WARMIE – jest to czujnik, którego zadaniem jest monitorowanie temperatury ran pooperacyjnych,
a w obecnej sytuacji epidemicznej główną funkcjonalnością produktu jest monitorowanie temperatury osób objętych kwarantanną z uwagi na COVID 19 oraz pracowników służby zdrowia.

Zwycięzcy będą mogli liczyć nawet na 250 000 zł do wydania na przygotowanie prorotypu (MVP) aplikacji.

Teraz uczestników czekają kolejne dwa miesiące intensywnej pracy i przygotowanie do wystąpień finałowych, które będą owocem pracy wykonanej podczas zakończonych warsztatów. Za wszystkie zespoły trzymamy kciuki i dziękujemy za aktywny udział w spotkaniach!

Więcej informacji o projekcie Aplikacje Jutra można znaleźć na stronie internetowej.

Inne aktualności

Kraków w Akceleratorze DIANA NATO! Co to znaczy? Rozmawiamy z prowadzącymi program

Masters&Robots Awards – do 16 marca możesz zgłosić swój start-up do konkursu