Przejdź do treści
Publikacje Data publikacji: 07 maja 2021

Jak innowacje wpływają na rozwój polskich miast?

Długofalowym celem tworzenia innowacyjnych i skalowalnych rozwiązań, do którego dążą przedsiębiorcy, często jest ekspansja zagraniczna. Tymczasem na naszym lokalnym rynku wciąż istnieje duże zapotrzebowanie na usługi i produkty cyfrowe. Co istotne, dotychczas przeprowadzone wdrożenia pokazują, jak duży, pozytywny wpływ mają innowacje na życie przeciętnego mieszkańca polskich miast. Sprawdźcie, w jakich obszarach! 

Najciekawsze i najbardziej efektywne wdrożenia zarówno w polskich, jak i zagranicznych miastach, obserwuje i opisuje zespół PFR dla miast. Katalog innowacyjnych rozwiązań znajdziecie w Bazie Miejskich Innowacji

Sprawniejszy system – szybsze załatwianie spraw! 

Problemem, z którym mierzy się wiele urzędów jest brak integracji systemów informatycznych, z których korzystają poszczególne wydziały. W oczywisty sposób hamuje to przepływ informacji i wydłuża proces załatwienia konkretnych spraw mieszkańców. Kielce są przykładem miasta, w którym wdrożono Miejski System Informacji Przestrzennej (MSIP). Powstał on w celu efektywnego i zintegrowanego zarządzania miastem. System jest na bieżąco rozwijany. Tworzą go wzajemnie współpracujące ze sobą aplikacje sieciowe: Internetowy Serwer Danych Przestrzennych (ISDP) i System Obsługi Wniosków Administracyjnych (SOWA).  

MSIP wspiera wydawanie decyzji administracyjnych, a w szczególności pozwoleń na budowę i decyzji o warunkach zabudowy. Dzięki niemu uszczelniony został także system podatkowy poprzez bieżący monitoring niezapłaconych podatków, jak również pozwala na zarządzanie systemem odbioru odpadów komunalnych czy wsparcie partycypacji społecznej (kielecki Budżet Obywatelski oraz narzędzie do zgłaszania problemów przez obywateli). 

„Zielona fala” dzięki innowacjom 

fot. PFR dla miast

Nowoczesne systemy informatyczne mogą jednak usprawnić nie tylko pracę urzędu, ale również… ruch uliczny! W 2015 r. w Rzeszowie wdrożono Rzeszowski Inteligentny System Transportowy, który pozwolił na stworzenie spójnego systemu zarządzania transportem, informacji pasażerskiej oraz obszarowego sterowania ruchem, co w efekcie znacznie usprawniło przejazdy komunikacją miejską. 

 Zmiany te doprowadziły do skrócenia przejazdu autobusów pomiędzy przystankami o średnio 2-3 minuty i zwiększyły liczbę pasażerów komunikacji miejskiej o ok. 10%. Stolica Podkarpacia stworzyła również jako pierwsze miasto w Polsce, system tzw. “zielonej fali” dla przyjazdów uprzywilejowanych, które dzięki danym z GPS będą miały już zawsze zielone światło.  

fot. PFR dla miast

W Łodzi z kolei w 2017 r. uruchomiono pilotażowy program Open Payment System (OPS) - nowatorski, elektroniczny system naliczania opłat za przejazdy komunikacją miejską. Była to odpowiedź na pojawiające się problemy z pasażerami, którzy unikali kupowania biletów - często z prozaicznych powodów, np. awarii tradycyjnych biletomatów. Tradycyjne formy zakupu biletów były kłopotliwe również dla osób rzadko korzystających z komunikacji miejskiej lub zagranicznych gości.  

Dzięki OPS karta płatnicza mieszkańca Łodzi może być zastosowana jako bilet dla więcej niż jednej osoby, w różnych taryfach jednocześnie. Pasażerowie nie muszą martwić się o zakup papierowych biletów lub wyrabianie osobnych kart miejskich, więc opłata za podróż jest dużo prostsza i szybsza. 

Aplikacja, która trzyma energię w ryzach 

fot. PFR dla Miast

Cyfrowe rozwiązania w samorządach to także ekologia! Kraków jeszcze kilka lat temu borykał się z dużą ilością niewydajnych energetycznie budynków publicznych wymagających termomodernizacji. Koszty zużycia mediów były zawyżone z uwagi na występujące straty przesyłowe. W praktyce dostarczana energia „uciekała” z budynków, a kompensowanie tego skutkowało wysokimi kosztami eksploatacji i zwiększoną emisją gazów cieplarnianych.  

Dzięki współpracy miasta z podmiotem prywatnym w Krakowie powstała aplikacja Energy Lab, która pozwala na stałą analizę i monitorowanie bieżącego wykorzystania mediów. Urządzenie obejmuje swoim działaniem budynki urzędów, szkoły, szpitale i muzea. Efekty jej działania są spektakularne – w samym 2018 r. łączny koszt zużycia mediów w monitorowanych budynkach spadł o niemal 700 tysięcy złotych w stosunku do roku poprzedniego! 

Wielkie rozwiązania dla małych i średnich miast 

O tym, że współpraca samorządów z zespołami tworzącymi rozwiązania technologiczne może być bardzo owocna, przekonaliśmy się podczas listopadowego “Hackathonu dla miast”, który zorganizowany był w ramach GovTech festiwalu.  

Do udziału w hackathonie zgłosiło się 48 zespołów, które miały około 48 godzin na stworzenie prototypów rozwiązań stanowiących odpowiedź na problemy czterech wybranych miast (Chełma, Świdnika, Stargardu i Zduńskiej Woli). We wskazanym czasie zespoły programistów w ścisłej współpracy z samorządowcami, opracowały projekty rozwiązań takich kwestii jak: segregacja śmieci, konieczność odejścia od tzw. kopciuchów, stworzenie monitoringu mobilności mieszkańców oraz pracowały nad stworzeniem prostego cyfrowego urządzenia pomagającego dotrzeć lokalnym producentom i usługodawcom do klientów. Twórcy czterech zwycięskich koncepcji otrzymali nagrody o łącznej wysokości 120 tys. zł. 

Co najważniejsze, pierwsze z tych rozwiązań zostało już wdrożone! Przygotowana przez zespół GBX Soft innowacyjna aplikacja „Stop Smog”, pomoże mieszkańcom Zduńskiej Woli sprawdzić, czy mają dostęp do sieci gazowej lub cieplnej, obliczyć koszty wymiany pieca węglowego i wypełnić wniosek o dotację na ten cel.  

Zespół GBX Soft otrzymał bezpośrednio po hackathonie 10 000 zł nagrody od Centrum Govtech za najlepszy projekt, a już wkrótce dostanie dodatkowe 20 000 zł za zakończone wdrożenie. Będzie miał także możliwość implementacji swojego rozwiązania w innych miastach – problem zanieczyszczenia powietrza i tzw. kopciuchów, jest nadal zjawiskiem częstym.  

"Rozumiemy, jak ważna jest walka o czyste powietrze, dlatego do zadania podeszliśmy z wielkim zaangażowaniem. Aplikację, która powstała podczas informatycznego maratonu wspólnie ze zduńskowolskimi urzędnikami dopieszczaliśmy przez ostatnie dwa miesiące. Cieszymy się, że od dziś będą mogli korzystać z niej mieszkańcy Zduńskiej Woli. Liczymy, że przyczynimy się do poprawy jakości powietrza w mieście"

– powiedział Robert Juszczyk z GBX Soft.